Sneller in de Tour: dit zijn de nieuwe Roval Rapide CL III, CLX III & CLX Sprint-wielen

In de wereld van aerodynamica geldt al jaren een ongeschreven regel: hoge velg achter, iets minder hoog voor. Maar Roval trekt zich daar niets van aan. Met de nieuwe Rapide CLX Sprint, CLX III en CL III wielen die Specialized vandaag presenteert zetten ze die logica op z’n kop – letterlijk. Diep vóór, iets minder diep achter. Waarom? Omdat de luchtweerstand vooraan het verschil maakt volgens de engineers.

Specialized

Specialized

Een idee geboren in de ‘Science Club’

Het idee voor deze wielsets begon met de dromen van een paar fanatieke ingenieurs van Specialized – ook wel de ‘Science Club’ genoemd. Met de Olympische Spelen van Parijs in het vizier begonnen ze zich af te vragen: hoe maken we het snelste wiel ooit?

Lionello Bardina, aero-ingenieur en betrokken bij de ontwikkeling van de Specialized Tarmac, keek naar de essentie: in een sprint telt elke watt, elke centimeter. Bardina wist: vooraan splijt de lucht. Dus waarom gebruiken we geen hogere velg aan de voorkant?

Na duizenden simulaties kwamen er twee wielsets uit de bus:

  • Rapide CLX Sprint: 63 mm voor, 58 mm achter. Gemaakt voor pure sprints, met ongekende aero-efficiëntie.
  • Rapide CLX III: 51 mm voor, 48 mm achter. Een echte allrounder, sneller en lichter dan alles wat ervoor kwam.

Sprintsimulaties: wanneer elke centimeter telt

Hoe snel zijn deze wielen nu écht? Marcel Keyser, verantwoordelijk voor voertuigdynamica bij Roval, simuleerde typische sprintritten met behulp van MATLAB. Hij hield rekening met parameters als wind, rolweerstand, massa en meer.

Voor de CLX Sprint nam hij een realistisch sprintscenario: startsnelheid van 55 km/u, een renner van 70 kg met een piekvermogen van 1400 watt. Een klassieke sprint bestaat uit drie fasen:

  1. Acceleratie – vanuit het wiel van een ander. Gewicht telt, maar aerodynamica begint mee te doen.
  2. Maximale snelheid – renner zit vol in de wind. Aero domineert.
  3. Vasthouden – vermogen daalt, aero maakt het verschil tussen winnen en verliezen.

Het resultaat? In een sprint van 250 meter is de CLX Sprint wielset volgens Roval gemiddeld 18 centimeter sneller dan de concurrentie. In een sport waar overwinningen vaak met millimeters beslist worden, is dat gigantisch.

Roval Rapide CLX Sprint

De CLX Sprint is ontworpen voor één specifiek doel: winnen op topsnelheid. Denk aan die razendsnelle eindsprint op de Champs-Élysées of de alles-of-niets-finale van Milaan-San Remo. Met een 63 mm hoge voorvelg en een 58 mm hoge achtervelg is deze set gebouwd voor pure snelheid, maar zonder de controle of duurzaamheid te verliezen.

Roval heeft jaren getest, geanalyseerd en geoptimaliseerd. Want als je weet dat 90% van het aerodynamisch voordeel van het voorwiel komt, dan richt je je daarop. En met succes: Remco Evenepoel reed vorig jaar op het Rapide CLX Sprint voorwiel naar olympisch goud in Parijs .

Meer allround: de Roval Rapide CLX III

Wat begon met een sprintwiel evolueerde in een allround set die haast alle andere wielsets naar de achtergrond duwt: de Rapide CLX III. De nieuwe CLX III is liefst 215 gram lichter dan zijn voorganger CLX II, zonder in te boeten op aerodynamica of stijfheid. Het geheim zit 'm ook hier onder andere in de hoogte van de velgen: 51 mm voor, 48 mm achter. Daardoor is de wielset volgens de engineers lichter, stabieler, én sneller - vooral bij acceleraties en in technische afdalingen.

Veel wielsets zijn voor en achter even hoog, of hebben juist het achterwiel hoger. Maar volgens Roval laat je dan simpelweg snelheid liggen. Elk extra gram telt, en een zwaarder achterwiel levert nauwelijks extra aero-voordeel op. Je betaalt in gewicht wat je niet wint in snelheid.

Een wiel moet niet alleen snel zijn, maar ook betrouwbaar. Daarom kreeg de CLX III een nieuwe velgvorm met bredere haakranden, wat de kans op stootlekken fors zou verminderen. Volgens Roval heb je 39% meer kracht nodig om een stootlek te veroorzaken, vergeleken met voorgaande modellen. Tubeless rijden wordt daarmee veiliger en efficiënter.

Prijzen, modellen en gewicht

Alle research en development resulteert nu in drie nieuwe wielsets, die Roval en Specialized vlak voor de Tour lanceren:

  • Roval Rapide CLX III:
    De snelste wielen zijn nóg lichter geworden – met slechts 1.305 g, 215 gram lichter dan de vorige generatie. Prijs wielset: € 3.498.
  • Roval Rapide CLX Sprint:
    Speciaal ontworpen voor sprinters – de snelste wielset die Roval ooit maakte. Gewicht: 1.395 gram. Prijs wielset: € 3.498.
  • Roval Rapide CL III:
    Een directe afstammeling van de CLX III, brengt de nieuwste aero-innovaties naar een breder publiek. Gewicht: 1.555 gram. Prijs wielset: € 1.798.