DT Swiss lanceert nieuwe lijn ARC-wielen
Met de Tour de France voor de deur en materiaalbeurs Eurobike in volle gang, is het aantal aankondigingen van nieuwe producten bijna niet bij te houden. Nu is het de beurt aan DT Swiss, dat haar succesvolle ARC-wielsets een update heeft gegeven en daarmee de derde generatie van deze snelle wielen presenteert.
DT Swiss

De nieuwste ARC-serie is een directe reactie op de evolutie in de wielersport. Breder intern, v-vormig van profiel en lichter dan zijn voorganger, zonder volgens DT Swiss concessies te doen aan aerodynamica. In combinatie met de nieuwe Continental AERO 111-band (WTS-systeem, zie verderop) vormen deze wielen een systeem waarin luchtweerstand, rijgedrag en efficiëntie elkaar moeten versterken. Het resultaat? Wielen die niet alleen snel zijn op papier, maar ook in de praktijk vertrouwen moeten geven - vooral als de wind van opzij komt.
Waarom bredere velgen belangrijk zijn
De opmars van bredere banden is niet meer te negeren. Voor meer grip, comfort en controle kiezen steeds meer profs voor 28 tot zelfs 30 mm brede banden. De nieuwe ARC-wielen spelen daarop in met een binnenbreedte van 22 mm en is daarmee perfect voor de 29 mm AERO 111 band, zonder dat het aeroprofiel verloren gaat. Meer intern volume betekent bovendien dat de band stabieler staat, wat niet alleen de rolweerstand ten goede komt, maar ook het stuurgedrag verbetert.
Wie een bredere velg maakt, vergroot het frontale oppervlak. Dat is slecht nieuws voor de luchtweerstand - tenzij je slim ontwerpt. Daarom zijn de nieuwe ARC-velgen v-vormig. In de windtunnel blijkt dat profiel het meest efficiënt in het neutraliseren van basisweerstand. Tegelijkertijd levert het een subtiele, gecontroleerde stuurreactie op. Dat betekent: minder nervositeit bij rukwinden, meer vertrouwen in bochten.
Drie hoogtes, voor verschillende rijders
De derde generatie ARC-wielen komt in drie hoogtes: 55, 65 en 85 mm. Elk met hun eigen karakter:
- ARC 55: Voor wie houdt van afwisseling – heuvelachtig terrein, stevige tegenwind en af en toe een sprintje. Licht genoeg om mee te klimmen, aero genoeg voor snelheid.
- ARC 65: De gulden middenweg voor wie zijn zinnen heeft gezet op vlakke ritten of criteriums. Dit is het wiel voor wie graag op kop rijdt en het tempo bepaalt.
- ARC 85: Pure snelheid. Gemaakt voor tijdritten en triatlons, waar iedere watt telt. Deze set biedt de laagste luchtweerstand van allemaal.
Het WTS-systeem: band en wiel als één geheel
DT Swiss ontwikkelde de ARC-wielen volgens het Wheel-Tire System (WTS)-principe. Samen met de AERO 111-band vormen ze een aerodynamisch geheel. De band heeft kleine vortex-generatoren - minuscule ribbels - die bij zijwind het “zeileffect” versterken. Daarbij wordt niet alleen de luchtweerstand verlaagd, maar kan de wind zelfs in je voordeel werken. Het resultaat is voorspelbaar stuurgedrag bij veranderlijke windhoeken, minder verrassingen op hoge snelheid en meer vertrouwen om in een aeropositie te blijven.
DT Swiss keek verder dan alleen de velg. De ARC-voorwielen hebben slechts 20 aero-geoptimaliseerde spaken - dat bespaart niet alleen gewicht, maar verlaagt ook de rotatieweerstand. Die laatste is het extra energieverlies dat ontstaat doordat de spaakmassa door de lucht beweegt tijdens het draaien. Metingen bij 45 km/u tonen aan: 0,2 watt minder weerstand bij wind recht van voren, en tot 0,5 watt bij zijwind (10° hoek). Dat klinkt misschien klein, maar in topwedstrijden zijn dit de marges die wedstrijden beslissen.
Wat de cijfers zeggen: minder weerstand, meer snelheid
In windtunneltests blijkt het zeileffect volgens DT Swiss duidelijk. Bij zijwind tussen de 16 en 18 graden wordt de luchtweerstand zó laag, dat sommige wielen zelfs ‘negatieve weerstand’ genereren - de wind duwt je als het ware vooruit. Vooral de ARC 85 in combinatie met de 26 mm AERO 111-band scoort hier extreem goed: een negatieve drag tot wel 17,3 watt.
Dat betekent: hogere snelheid met minder inspanning, vooral bij constante zijwind. In tijdritten of triatlons waar je op lange rechte stukken hard wilt rijden, kan dat doorslaggevend zijn.
Stuurgedrag: controle bij elke velghoogte
Hoge velgen leveren minder weerstand, maar sturen vaak nerveus – vooral bij plotselinge windvlagen. DT Swiss ging op zoek naar balans. In windtunnelmetingen tonen de ARC 55 en 65 een relatief bescheiden stuurmoment, zelfs bij flinke zijwind. De ARC 85 is, zoals verwacht, gevoeliger, maar blijft binnen beheersbare marges.
Modellen
De 3 nieuwe velghoogtes zijn leverbaar in 1100 en 1400 uitvoering. Het verschil zit hem vooral in de gebruikte naven:

De nieuwe DT Swiss ARC 1100 wielen hebben een prijs van €2.799 per wielset, de ARC 1400 kost €2.249. Dat is inclusief de Aero 111 banden. Meer info vind je op dtswiss.com.