Tips & tricks

Zo vlieg je een klim op, 7 tips

Update: 30 juni om 10:50

Klimmen hoeft geen lijdensweg te zijn. Met de juiste fietsafstelling en uitrusting maak je elke klim lichter, comfortabeler én sneller. Ontdek 7 praktische tips waarmee je voortaan moeiteloos de berg op fietst.

Gijs Ferkranus

Gijs Ferkranus

Klimmen is één van de meest uitdagende maar ook meest bevredigende onderdelen van fietsen (zodra je eenmaal boven bent!). Bovendien volgt er na een klim vaak direct een leuke afdaling als beloning. Sommige ritten bevatten meer klimmen dan andere en hoewel het altijd een uitdaging blijft om boven te komen, blijven we de heuvels en bergen opzoeken. We doen onszelf als fietsers graag pijn.

Ook in de komende Tour de France kijken alle liefhebbers weer uit naar de bergetappes, hier worden koersen beslist of wordt een rit legendarisch. Van de mythische cols waar de beste renners strijden om de overwinning, tot de lokale hellingen die we op onze wekelijkse ritten trotseren, klimmen is een belangrijk element in het fietsen.

Je kunt je klimcapaciteiten verbeteren door betere conditie, bijvoorbeeld via krachttraining en intervaltraining. Ook het verbeteren van je klimtechniek kan beklimmingen makkelijker maken. Maar het vasthouden aan een trainingsschema of het oefenen van vaardigheden kan lastig zijn en vergt discipline.

Keuzes mbt de fiets, uitrusting en afstelling kunnen jouw klimcapaciteiten ook verbeteren. Uitrusting is geen vervanging voor fitheid, maar het verkeerde materiaal, of een verkeerde afstelling, kan je ervan weerhouden je klimpotentieel te benutten. De juiste uitrusting maakt het klimmen in ieder geval draaglijker.

1. Monteer lichtere versnelling

De versnellingen die standaard op je fiets zitten, zijn mogelijk niet ideaal voor jouw behoeften of het terrein waarop je fietst. Fabrikanten kiezen vaak een versnellingsbereik dat aantrekkelijk is voor een zo breed mogelijk publiek wereldwijd (en de kans is groot dat dat niet is afgestemd op jouw lokale wegen of paden). Maar dat betekent niet dat je de dit niet kunt aanpassen om het klimmen makkelijker te maken.

Veel fietsers rijden vaak met zwaardere versnellingen dan nodig is. Lichtere versnellingen stellen je in staat om comfortabeler te klimmen, met minder belasting op je lichaam, vooral op je rug, schouders en knieën. Dus als je jezelf vaak hoort kreunen en zwoegen op elke klim, raad ik je aan te kijken naar manieren om lichtere versnellingen te monteren op je fiets.

Soms is dat zo eenvoudig als het vervangen van kettingbladen of het installeren van een cassette met een breder bereik. De enorme variatie aan fietsen en mogelijke combinaties van onderdelen maakt het onmogelijk om één oplossing te geven voor elke fiets en rijder. Het beste advies: ga langs bij je lokale fietsenmaker (een racefietsspecialist). Zij kunnen je opties laten zien die passen bij jouw rijstijl, je fiets en je budget.

2. Lichtere wielen en banden

Grammen besparen aan je fiets is al decennia lang dé strategie om vooral sneller te klimmen. En als je je fiets op een ‘afslankdieet’ zet, levert het vervangen van de standaardwielen en banden meestal de beste besparing op per uitgegeven euro. Behalve topklasse racefietsen met bijvoorbeeld Dura-Ace of Red AXS, worden de meeste complete fietsen geleverd met voordelige wielsets. Deze wielen en banden rijden vaak prima, maar het hogere gewicht merk je meteen bij het klimmen.

Ten opzichte van een standaard gemonteerde wielset, kun je met een highend wielset al snel 500 gram besparen. Vervanging van de wielset is wel een prijzige optie. Heb je een beperkt budget en wil je toch gewicht besparen, begin dan met het vervangen van de banden zodra de standaardexemplaren versleten zijn. De Aeolus RSL-katoenen banden zijn lichte banden en wegen 285 gram per stuk. Ten opzichte van een standaard band bespaar je al snel 120 gram. Ze kosten € 120,- per paar. Een besparing van 120 gram lijkt misschien weinig, maar als je gewicht belangrijk vind, is het het overwegen waard.

3. Het juiste zadel en de juiste zadelhoogte

Het comfort en de pasvorm van je fiets – met name je zadel en de zadelhoogte zijn van belang om beter te klimmen. Als je niet comfortabel zit, lijd je alleen maar meer wanneer het bergop gaat.

Als je zadel ongemakkelijk is, controleer dan eerst de afstelling (hoogte, kanteling en positie) voordat je meteen een nieuw zadel koopt. Kom je er niet uit? Laat je dan adviseren door een bikefitter of fietsenwinkel. Professioneel advies voorkomt klachten, ongemak en mogelijke blessures. Er zijn verschillende methodes om je ideale zadelhoogte te bepalen. Heb je zadelpijn, dan is het zeker tijd om actie te ondernemen.

Het wisselen van zadel is ook een manier om gewicht te besparen. Standaard zadels en zadelpennen op nieuwe fietsen zijn vaak zwaarder. Bijvoorbeeld de Fizik Vento Argo R5 weegt 237 gram, terwijl de carbon-versie (R1) 46 gram lichter is.

4. Fietscomputer met klimfunctie

Fietscomputers met klimfunctie zijn een mooi hulpmiddel op heuvelachtige ritten. Veel modellen geven tijdens een klim grafisch het hoogteprofiel weer. Elke fabrikant toont de informatie op een net iets andere manier, maar in de basis zie je: lengte van de klim, stijgingspercentage en je huidige positie.

Op veel modellen verschijnt deze informatie automatisch bij de start van een klim, maar bij sommige computers moet je vooraf een route laden om de functie te activeren.

Deze functie helpt je om je inspanning beter te doseren, omdat je kunt zien wat er nog komt. Ik vind het zelf vooral handig aan het begin van een klim. Je ziet hoe lang de klim is. Mentaal kun je je daar dan op instellen. Tijdens de klim wil ik zelf niet de percentages zien, ik voel wel dat het zwaar is...

5. Blijf koel op warme dagen

Veel rijders hebben het zwaarder op warme dagen dan in koeler weer, zeker bergop. Dat komt deels doordat je langzamer rijdt op klimmen, waardoor er minder rijwind is om je te koelen. Bovendien zijn veel beklimmingen onbeschut, waardoor de zon vrij spel heeft.

Draag daarom lichtgewicht zomerkleding als je veel hoogtemeters op de planning hebt. Verschillende merken maken shirts van mesh of ademende stoffen die zweet afvoeren en je koeler houden. Bijvoorbeeld het Specialized Lightweight Prime fietsshirt. Ook lichte fietsbroeken ademen beter, en voelen minder ‘nat’ aan tijdens warme ritten. Kies voor een goed geventileerde helm in plaats van een aerodynamisch model als je weet dat het een hete rit wordt.

Als het warm weer is, wil je de hele dag door wel drinken. Toch is het handig om een alarm in te stellen op de fietscomputer. Zo vergeet je nooit om te drinken.

6. Rijd met een E-bike

Steeds meer rijders kiezen voor elektrische fietsen, voor woon-werk, maar ook voor de sportieve ritten. E-bikes met midden- of naafmotor geven ondersteuning tijdens het trappen, afhankelijk van het motortype, afstelling en gekozen ondersteuningsniveau.

E-bikes zijn geen vorm van valsspelen of een magische oplossing, je moet nog steeds zelf trappen, zeker in de bergen. Toch helpt dat extra zetje om sneller boven te komen of met minder vermoeidheid over te houden. Een e-bike kan ook heel handig zijn als je op leeftijd komt en toch met je favoriete fietsgroep wilt blijven fietsen die je op een normale racefiets eigenlijk niet meer bij kan houden.

7. Train klimmen met een indoor trainer

Een bewezen methode om beter te worden in klimmen: vaker klimmen. Maar als je in een vlakke omgeving woont, heb je mogelijk geen hellingen in de buurt. Ter voorbereiding op een bergrit of fietsvakantie kun je dan uitstekend trainen op een indoor trainer met apps zoals Zwift of Rouvy.

Ga je je verdiepen in de wereld van de indoor trainer dan zul je snel merken dat er veel keuze is. Kijk bij het kiezen voor een indoor trainer naar het hellingspercentage wat gesimuleerd kan worden. Hoe hoger dit percentage, hoe beter en realistischer de ervaring op de indoor trainer.

Dit artikel verscheen eerder op Bicycling.com door Tara Seplavy