Welke Colnago gebruikt Tadej Pogacar in de Tour de France 2025? De Y1Rs of V5Rs?
In de Tour draait alles om marginal gains. Grammen, watts, seconden, overal waar winst te behalen valt, zal een ploeg dat doen. Zeker voor een ploeg als UAE Team Emirates XRG en hun kopman Tadej Pogacar is de keuze van het juiste materiaal een wetenschap op zich. Met de komst van twee nieuwe topmodellen van Colnago dit jaar, de Y1Rs en de V5Rs, geeft het Italiaanse merk de topfavoriet keuze uit twee raspaardjes. Maar welke fiets gebruikt Pogacar in zijn jacht op geel?
Getty Images

Colnago heeft zijn nieuwste modellen met een helder doel ontwikkeld: snelheid en veelzijdigheid. De Y1Rs is volgens het Italiaanse merk hun meest aerodynamische racefiets ooit, gebouwd om door wind te snijden en zoveel mogelijk watts te besparen. De V5Rs is daarentegen een lichtgewicht klimwapen met verrassend veel allround capaciteiten.
De Y1Rs levert dankzij een 19% kleinere frontale oppervlakte (vs. de vorige V4Rs) een besparing op tot 20 watt bij 50 km/u. Deze fiets is gemaakt voor vlakke etappes en koersen waarin snelheid de beslissende factor is. De V5Rs is Colnago’s lichtste frame ooit, met behoud van de aerodynamische principes van de Y1-serie. Met zijn reactieve rijeigenschappen blinkt hij vooral uit op steile klimmen, in technische afdalingen en zelfs op kasseien of gravelstroken.
De keuze van het team
Volgens David Herrero, performance manager bij UAE Team Emirates XRG, is de keuze voor Y1Rs of V5Rs puur data-gedreven: Voorafgaand aan belangrijke wedstrijden testten de renners beide modellen in realistische omstandigheden: sprinttrainingen, klimsimulaties en afdalingen. Daarbij meten ze vermogen, snelheid, segmenttijden en comfort. Ook worden de fietsen getest op de baan om omgevingsinvloeden uit te sluiten.
Op vlak terrein is het voordeel van de Y1Rs duidelijk: daar is hij tot 4% sneller dan de V5Rs. In een finale van 40 km kan dat ruim een minuut verschil maken. Dat komt overigens wel met een prijskaartje, want de Y1Rs is de duurste fiets in de Tour de France. Bij het klimmen telt dan weer elk grammetje: met de V5Rs kun je tot 5 seconden per kilometer klimmen winnen.
Qua comfort en handling wint de V5Rs het op hobbelige wegen of in technische afdalingen. De Y1Rs is stijver en minder comfortabel, wat op kasseien of slechte wegen voelbaar is.

Tadej Pogacar in de Dauphine met de Y1Rs (op de openingsfoto van dit artikel staat de V5Rs)
Pogacars keuzes dit seizoen
Pogacar reed in 2025 al op beide modellen, afhankelijk van het parcours:
- Strade Bianche / Ronde van Vlaanderen: V4Rs, voor comfort en goede handling op gravel en kasseien.
- Milaan–Sanremo: Y1Rs, om het aerodynamisch voordeel te benutten op de lange aanloop en in de snelle afdaling van de Poggio.
- Paris–Roubaix: V4Rs, aangepast met bredere banden en lagere druk voor meer stabiliteit en controle.
- Amstel Gold Race: de V5Rs werd hier voor het eerst gebruikt - ideaal voor het bochtige, heuvelachtige Limburgse parcours.
- Critérium du Dauphiné: in de vlakke sprintetappes koos hij voor de Y1Rs (zoals etappe 1 die hij won), in de bergetappes domineerde hij met de V5Rs.
Welke fiets kiest Pogacar voor de Tour?
Pogacars keus zal afhangen van het profiel van elke etappe. Vlak? Dan zien we de Y1Rs. Alpen of Pyreneeën? Dan komt de V5Rs in actie. En alles daar tussenin zal een keuze zijn die Pogacar wellicht maakt net zoals zijn koersgedrag: op gevoel.