Nieuwe Cervélo S5: Het geheime wapen van Vingegaard in de Tour?

Update: 8 juli om 09:35

Cervélo onthult vandaag een nieuwe versie van de populaire S5 aerobike, het model wat nu al te zien is in de Tour de France bij Visma | Lease a Bike. Dit is de fiets die Jonas Vingegaard deze maand aan de Tourzege moet helpen. Wij brachten een bezoek aan de Service Course van Team Visma | Lease a Bike waar de nieuwe S5 werd gepresenteerd en mochten al even kort op de nieuwe S5 rijden.

Getty Images

Getty Images

In het profpeloton is de Cervélo S5 al jaren een succesvolle fiets. Van Wout van Aert die de groene trui in de Tour van 2022 won, tot de vele zeges van sprintkoning Olav Kooij. Waar de renners van de ploeg altijd kunnen kiezen tussen de ultralichte R5 en de snelle aerobike S5, maakt de nieuwe S5 die keuze steeds moeilijker. Het nieuwe model is namelijk nog lichter geworden, maar ook meer aero. Is deze fiets het geheime wapen in de strijd tegen Tadej Pogacar?

Don’t fuck up an already great bike

De nieuwe S5 is geen revolutionair nieuw model met heel veel vernieuwingen, maar meer een update van een al uitstekende fiets. De opdracht vanuit het team was ook vooral: 'Don’t fuck up an already great bike'. Het zijn niet mis te verstane woorden, die vooral laten zien hoe goed de vorige S5 al was. De v-vormige stuurpen, de kenmerkende voorvork en de agressieve lijnen zijn gebleven, maar in de details zijn stiekem toch best veel dingen veranderd. Het doel was in de basis vrij simpel: verbeter de aerodynamische eigenschappen, verlaag het gewicht, behoud de mate van stijfheid en compliance en integreer de Reserve wielen als geheel met het frame. En dat is de engineers gelukt.

Volgens Cervélo is de nieuwe versie gemiddeld 6 watt sneller dan zijn voorganger - een verbetering die vooral aan de voorkant van de fiets is gerealiseerd. Hier zorgen een dieper balhoofd en een nieuwe geïntegreerde cockpit voor een nog efficiëntere luchtgeleiding.

124 gram Lichter

Hoewel het frameoppervlak groter is geworden - denk aan bredere buizen en diepere buisvormen - is de complete frameset toch 124 gram lichter dan de vorige S5. Die winst komt vooral uit een verfijnde carbon lay-up en vooral een lichtere cockpit, waarmee het extra gebruikte materiaal in de vork en balhoofdbuis kan worden wordt gecompenseerd.

Belangrijker: ondanks die gewichtsbesparing blijft de fiets stabiel, strak in de bochten en voorspelbaar bij hoge snelheid. De handling, die bij veel aero-fietsen het zwakke punt is, blijft bij de S5 indrukwekkend goed, zo bleek tijdens het korte ritje wat me ermee maakten. Onder leiding van Nathan van Hooijdonk trokken we af en toe flink door en dan is het heerlijk om te voelen hoe stabiel en gecontroleerd je met deze fiets door de bochten stuurt.

Ondersteunend beeld bij het artikel© Gruber Images

We trokken af en toe flink door op de nieuwe S5.

Aero tot in de spaken

Aerodynamica blijft echter hét stokpaardje van de S5. Alles aan deze fiets is ontworpen met snelheid in het achterhoofd - van de cockpit tot de asymmetrische zitbuis. Cervélo werkte samen met wielbouwer Reserve om een wielset te ontwerpen die precies op het frame is afgestemd: de 57|64 Turbulent Aero. De asymmetrie van het achterwiel sluit naadloos aan op het frame, wat zorgt voor een soepele luchtstroom. Ook bij zijwind blijft de fiets hierdoor stabiel. Tijdens onze testrit kregen we flinke windvlagen te verduren en hoewel je die natuurlijk altijd voelt, kreeg ik nooit het idee de fiets niet onder controle te kunnen houden.

De nieuwe wielset levert daarnaast 3 watt winst op ten opzichte van de vorige Reserve 52|63-wielen, zonder dat er gewicht bijkomt. In een tijd waar elke watt telt, is dat geen klein verschil.

Ondersteunend beeld bij het artikel© Gruber Images

Tijdens ons bezoek aan de Service Course van Visma | Lease a Bike werden in de werkplaats de nieuwe S5 teamfietsen opgebouwd.

Meer dan cijfers

Cervélo schreeuwt de cijfers van de daken - 6,3 watt sneller, 124 gram lichter - maar op de weg gaat het vooral om het gevoel. En dat gevoel is uitstekend. Ik vond de vorige S5 ook al erg goed, die voelde al zoveel comfortabeler en relaxter aan dan veel andere aerobikes, en deze nieuwe S5 gaat daar volledig in mee. De fiets stuurt strak en de stijfheid in de voorkant zorgt voor directe feedback, terwijl het frame genoeg comfort zou moeten bieden voor lange ritten op hoge intensiteit. Dat laatste hebben we uiteraard niet kunnen testen met dit nieuwe model, maar dat was al een duidelijk kenmerk van de vorige generatie: de S5 is geen knalharde fiets waar je gebroken vanaf komt.

Nieuwe V-vormige cockpit

Meest in het oog springend bij de S5 is altijd al de v-vormige cockpit geweest. En ook voor dit nieuwe model is dit deel van de fiets het meest opvallend. De aangepaste cockpit - het HB19 stuur - maakt gebruik van een zogenoemd 'Plus-Four'-concept: hij is vier centimeter smaller bij de remgrepen dan onderin de beugels. Dit helpt renners in een compactere, aerodynamische houding te blijven rijden, zonder stabiliteit in te leveren.

Ondersteunend beeld bij het artikel© Gruber Images

De nieuwe v-vormige cockpit heeft een iets andere vorm gekregen, maar is vooral een stuk lichter.

Het hele cockpit-systeem levert 1 watt aerodynamisch voordeel op, niet echt schokkend te noemen natuurlijk. Maar wat vooral opvalt is dat van de 124 gram gewichtsbesparing van de complete frameset, 100 gram is gehaald uit de cockpit. De engineers zijn er dus in geslaagd om het systeem flink lichter te maken.

Prijzen en modellen

De nieuwe S5 is beschikbaar in een beperkt aantal modellen. Alle varianten worden geleverd inclusief de nieuwe Reserve wielset, want Cervélo is er van overtuigd dat wielen en frame één systeem vormen.

Shimano Dura-Ace Di2

€ 13.999

SRAM Red AXS

€ 13.999

SRAM Red XPLR AXS 1

€ 13.999

Shimano Ultegra Di2

€ 9.999

SRAM Force AXS

€ 9.999

Frameset

€ 5.999

De Cervélo S5: Een verbeterd wapen?

Is de nieuwe Cervélo S5 het nieuwe geheime wapen voor Jonas Vingegaard deze Tour? Feit is dat deze fiets echt loeisnel is, en dankzij het lagere gewicht is de keuze voor de renners makkerlijker om te maken. In de echte bergetappes met lange beklimmingen zullen de klimmers ongetwijfeld nog kiezen voor de (nieuwe?) R5, maar voor alle andere etappes - inclusief de vele heuvelritjes deze Tour - kiest de ploeg unaniem voor de nieuwe S5. Zou dat ook bijdragen aan de meer punchy aanzetten en eindsprintjes die we van Vingegaard zien? Het zou zomaar kunnen.

Meer informatie vind je op cervelo.com