Wat levert een Tour-zege eigenlijk op? Een blik op het prijzengeld van de Tour de France 2025
De Tour de France 2025 staat op het punt van beginnen. Terwijl de renners zich klaarstomen, is het ook tijd om eens te kijken naar een minder besproken, maar wél interessante kant van het spel: het prijzengeld. Want wat levert het winnen van 's werelds grootste wielerwedstrijd eigenlijk op? Het korte antwoord: behoorlijk wat. Het lange antwoord: dat hangt ervan af – vooral van je prestaties, maar óók van je geslacht.
Getty Images

Ondanks de inflatie is het prijzengeld voor de Tour de France 2025 gelijk gebleven aan dat van vorig jaar: in totaal ligt er € 2.301.200 klaar om verdeeld te worden onder de renners en ploegen van het mannenpeloton.
De grote klapper is natuurlijk de eindoverwinning. In 2024 mocht Tadej Pogacar in Nice het glas heffen, én € 500.000 incasseren voor zijn zege. Jonas Vingegaard, die tweede werd, kreeg € 200.000, terwijl de nummer drie nog altijd €100.000 mee naar huis nam. Vanaf plek vier daalt het bedrag geleidelijk, tot je als 20e tot en met 160e in het algemeen klassement nog € 1.000 ontvangt. Niet bepaald lucratief voor de sprinters en waterdragers die iedere dag afzien in de bus – tenzij ze elders toeslaan.
Etappewinst, kassa?
Wie een etappe wint, wordt beloond met € 11.000. Een aardig bedrag voor normale stervelingen, maar gezien de roem en faam die er mee gemoeid gaan toch eigenlijk een schijntje. Zeker gezien het feit dat dit de grootste wielerwedstrijd ter wereld is. De top 20 van elke etappe krijgt bedragen oplopend van € 300 tot dus € 11.000 voor de dagwinnaar.
Daarnaast zijn er ook bonussen te verdienen tijdens de koers. De eerste drie renners die een tussensprint passeren, krijgen respectievelijk € 1.500, € 1.000 en € 500. Wie onderweg de bergpunten pakt, kan rekenen op bedragen tussen de € 200 en € 800 per klim – afhankelijk van de categorie. Hoe zwaarder de klim, hoe voller de envelop.
Geel, groen, bolletjes en wit – dit levert het op
Het geel levert niet alleen eeuwige roem op, maar ook elke dag € 500 voor wie hem draagt. De groene trui (puntenklassement) en de bollentrui (bergklassement) leveren elke dag € 300 op en elk € 25.000 voor de eindwinnaar. Het wit – voor beste jongere – is € 20.000 waard. In 2024 was Remco Evenepoel hiervan de winnaar
Ook de strijdlust wordt beloond: dagelijks krijgt de meest aanvallende renner € 2.000, en wie na drie weken de prijs voor meest strijdlustige renner wint, ontvangt nog eens € 20.000. Niet alleen individuele prestaties leveren iets op. De beste ploeg in het algemeen klassement krijgt € 50.000. Per etappe ligt er bovendien € 2.800 klaar voor het snelste team van de dag. Het klassement wordt opgemaakt op basis van de snelste drie renners per team per dag.
Wat opvallend blijft: binnen veel teams wordt het prijzengeld verdeeld. De winnaar van het geel hoeft dus niet per se rijker te worden dan zijn trouwe knechten – zeker niet als hij etappes overslaat en anderen het vuile werk laat opknappen.
En bij de vrouwen? Flink lager beloning
En dan is er nog die andere Tour – de Tour de France Femmes avec Zwift. Qua sportieve waarde inmiddels ongekend hoog, maar qua prijzengeld helaas nog steeds aanzienlijk lager.
In 2024 won Kasia Niewiadoma de vrouweneditie – en ze kreeg daarvoor € 50.000. Een mooi bedrag, maar het is ook exact één tiende van wat Pogacar bij de mannen opstreek voor exact dezelfde prestatie. De totale prijzenpot bij de vrouwen was € 250.000 – tegenover de € 2,3 miljoen bij de mannen. Daarmee verdiende de winnaar van de vrouwenwedstrijd gemiddeld € 52,70 per kilometer, terwijl de mannelijke winnaar € 142,94 per kilometer kreeg.
Vergelijk de cijfers:
Categorie | Mannen | Vrouwen |
---|---|---|
Totale prijzenpot | € 2.301.200 | € 250.000 |
Eindoverwinning | € 500.000 | € 50.000 |
Etappewinst | € 11.000 | € 4.000 |
Dag in leiderstrui | € 500 (geel) / €300 (groen/bollen) | € 200 |
Strijdlust dagprijs | € 2.000 | € 500 |
Beste jongere | € 20.000 | € 5.000 |
Beste ploeg | € 50.000 | € 20.000 |
Kritiek
Critici zullen wijzen op sponsorbelang, historie en het verschil in aantal etappes (21 bij de mannen versus 8 bij de vrouwen). Maar zelfs als je dat meerekent, blijft de kloof enorm. Het verschil in tv-aandacht wordt immers kleiner, het sportieve niveau bij de vrouwen is hoger dan ooit, en de populariteit van het vrouwenpeloton groeit gestaag. Tijd dus dat het prijzengeld meegroeit.
Geld is weliswaar niet de motivatie waarmee renners en rensters aan de Tour beginnen, maar het is wél een factor in de waardering voor prestaties. De Tour de France is topsport, entertainment én een commerciële motor. En hoewel de mannen een flinke prijzenpot hebben, is het in vergelijking met andere grote sporten nog altijd een schijntje. Het is tijd dat daar verandering in komt, maar laat ze bij de ASO eerst maar eens beginnen bij de vrouwen.