Strava onthult: Zó zwaar was het om Van der Poel bij te houden

Update: 7 juli om 13:51

Wat was het genieten van de prachtige overwinning van Mathieu van der Poel tijdens etappe 2 van de Tour de France 2025. Een schitterende, maar loodzware finale werd door de Nederlander op sublieme wijze afgerond. Maar het kwam niet vanzelf, zo zagen we aan de beelden van een uitgeputte Van der Poel. Hoe zwaar het echt was? Dat lezen we af uit de Strava-data van verschillende renners uit de Tour.

Getty Images

Getty Images

Helaas deelt Mathieu van der Poel al een aantal jaren zijn ritten niet meer op Strava, waardoor we geen inzicht krijgen in zijn persoonlijke data. Maar gelukkig zijn er genoeg renners in het peloton die hun gegevens wel openbaar maken, waardoor we aan de hand van die cijfers kunnen opmaken hoe zwaar het is om iemand als Van der Poel te kunnen volgen. We doken in de Strava-cijfers en schrokken van de bizarre wattages die getrapt werden.

Rustige aanloop

De langste etappe van deze Tour de France kende een relatief rustige aanloop, zo kunnen we opmaken uit de Strava-file van de Noor Tobias Johannessen. De eerste 130 kilometer van de etappe legde hij af aan een gemiddelde snelheid van 42,8 kilometer per uur, maar daarvoor hoefde hij slechts 197 watt gemiddeld te trappen. Overigens is dat behoorlijk bedrieglijk, want zijn Normalized Power voor deze eerste drie uur koers bedroeg toch al 245 watt, waar we uit kunnen opmaken dat het al veel hollen en stilstaan was. Toch lag zijn gemiddelde hartslag met 134 bpm nog niet al te hoog.

Zware finale

Dat veranderde in de finale. In de laatste 60 kilometer van de koers lag de gemiddelde snelheid op 46,9 km/uur, onwerkelijk als je beseft dat hier ook de nodige beklimmingen tussen zaten. Het gemiddelde vermogen van Johannessen gedurende deze 1 uur en 20 minuten lag ook flink hoog: 266 watt. Toch spreekt vooral zijn Normalized Power van 331 watt hier boekdelen, net als zijn gemiddelde hartslag van 165 bpm met een piek van 197 bpm.

Vol gas op Côte du Haut Pichot

Op de eerste klim van derde categorie, de Côte du Haut Pichot, ging het gas echt volledig open. Onder aanvoering van mannen als Wout van Aert en Tiesj Benoot van Visma | Lease a Bike werd het peloton flink onder druk gezet. De Fransman Axel Laurance van Ineos Grenadiers moest alle zeilen bijzetten om de besten te kunnen volgen. Uit zijn Strava-file halen we dat hij voor deze beklimming van 1,1 kilometer aan bijna 10% een inspanning moest leveren die bijna drie minuten duurde aan een gemiddeld vermogen van maar liefst 566 watt! Dat is een wattage wat de gemiddelde wielertoerist nog geen 20 seconden volhoudt, laat staan tien keer zo lang. Zijn gemiddelde hartslag van 190 bpm spreekt wat dat betreft ook boekdelen.

Vauquelin pakt KOM op Côte de Saint-Étienne-au-Mont

Op 10 kilometer van de finish begon het peloton aan de tweede klim van derde categorie. De Côte de Saint-Étienne-au-Mont is 1,1 kilometer lang, aan 10,5% gemiddeld. Hoewel Kevin Vauquelin hier in eerste instantie de besten niet kon volgen, pakte hij toch de KOM. Waarschijnlijk begon hij slecht gepositioneerd aan de klim, want hij rijdt uiteindelijk vlak voor de top naar de leiders toe en rijdt zo de klim twee seconden sneller op dan Tadej Pogacar.

Daarvoor moest de Fransman uiteraard wel diep in zijn reserves tasten, want op de bijna drie minuten durende beklimming trapte hij een gemiddeld vermogen van 545 watt.

Eindsprint bergop aan bijna 40 km/uur

Uiteindelijk ging een groep van zo'n 25 renners sprinten voor de dagzege, waarbij de laatste kilometer nog vies omhoog liep, aan zo'n 5% gemiddeld. De jonge Belg Jenno Berckmoes sprintte mee in de groep en reed dit laatste stuk maar liefst 38 km/uur! Het zijn onwaarschijnlijke snelheden, als je je beseft dat je de aankomst kunt vergelijken met de klim van de Amerongse Berg...