Nieuwe Specialized Diverge 4: alles wat je moet weten over de ultieme gravelbike van 2025
Specialized

Specialized viert 50 jaar avontuur met de gloednieuwe Diverge 4. Deze gravelbike combineert snelheid, comfort en flinke veelzijdheid dankzij Future Shock 3.0 vering, 50 mm bandenspeling en een vernieuwd SWAT 4.0-opbergsysteem. Of je nu een gravelrace wilt winnen of een bikepacking-trip gaat maken, de Diverge 4 is voor alles geschikt. Dit is alles wat je moet weten over de vierde generatie Diverge.
In 1974 verkocht Mike Sinyard, oprichter van Specialized, zijn Volkswagenbusje om zijn eerste fietsavontuur door Europa te kunnen bekostigen. Die honger naar avontuur werd het fundament van Specialized, en 50 jaar later ademt het merk nog steeds diezelfde honger: avontuur, de wereld ontdekken en fietsen bouwen die grenzen verleggen. Nu is er de Diverge 4, volgens het merk de meest veelzijdige en vooruitstrevende versie van deze gravelfiets sinds het model zijn levenslicht zag. Sneller, comfortabeler en zeer veelzijdig - dit is de fiets waarmee voor elk gravelavontuur, of dat nu een epische bikepacking-trip, een technische afdaling of het WK Gravel is. Zoals Specialized het zelf zegt: de Diverge 4 is de Ultimate Getaway Vehicle.
Wil je meer weten over de Diverge 4? Lees onze eerste indruk - inclusief de rij-ervaring tijdens Houffa Gravel - vanaf half september in onze jaarlijkse gravelspecial, of abonneer je nu en je ontvangt hem automatisch in de brievenbus!
Future Shock 3.0: Smoother is Faster
Het geheim van snelheid op gravel is volgens Specialized niet brute kracht, maar controle. Daarom staat bij de Diverge 4 de nieuwste versie van Future Shock 3.0 centraal. Deze technologie, eerder geïntroduceerd op de Roubaix SL8 endurance racefiets, zorgt voor 20 mm hydraulisch gedempte vering bovenop de balhoofdbuis.
Het resultaat:
- Tot 53% minder piekimpact bij harde klappen.
- Tot 11 watt energiebesparing, gemeten door de Duitse Sportuniversiteit van Keulen.
- Meer comfort en stabiliteit, zonder in te leveren op gewicht of stijfheid.
In combinatie met de Roval Terra zadelpen, die tot 18 mm meeveert en daarmee je zitpositie stabiel houdt, krijg je daarmee veel comfort. Dit is wat Specialized zelf noemt Suspend the Rider: de berijder wordt ontzien, zodat snelheid en efficiëntie behouden blijven, ongeacht het terrein.
Opvallend is dat Specialized de STR-achtervering die in de Diverge STR werd geïntroduceerd weer heeft verwijderd. Blijkbaar is achtervering voor de meeste gravelrijders toch een brug te ver.
© SpecializedHet Future Shock 3.0 systeem zorgt voor 20 mm veerweg tussen stuurpen en frame.
SWAT 4.0: meer ruimte, beter geïntegreerd
Specialized was een van de eerste merken die interne opbergruimte in het frame integreerde. Met SWAT 4.0 krijgt ook deze ruimte een update:
- 10% grotere opening, eenvoudiger toegankelijk via een nieuw hendelmechanisme.
- 5% meer opbergruimte dan de vorige generatie.
- Genoeg plek voor binnenbanden, CO2-patronen, bandenlichters, multitool, gels en een regenjack.
Ook bijzonder: zelfs de aluminium modellen krijgen een eigen versie van de SWAT-opslag. Daarmee is Specialized de eerste die het voor elkaar krijgt om een intern opbergsysteem in een aluminium gravelbike te maken.
© SpecializedHet SWAT-opbergsysteem is in de praktijk erg handig.
Tire clearance: tot 50 mm
Breder is beter, dat hebben gravelracers de laatste jaren bewezen. De Diverge 4 ondersteunt banden tot 50 mm op 700c-wielen, zodat je meer grip en controle houdt op ruiger terrein.
Dankzij een nieuw carbonontwerp op de liggende achtervork en vernieuwde kabelgeleiding is er niet alleen ruimte voor die brede banden, maar blijft ook de aandrijving stil en efficiënt. Zelfs modderige omstandigheden vormen geen probleem, want de Diverge behoudt zijn clearance ook in nat weer.
Zoals Unbound-winnaar Ian Boswell stelt: “Wider tires zijn niet langer een nice-to-have – ze zijn verplicht.”
Progressieve geometrie: vertrouwen bij elke snelheid
De Diverge 4 is ontworpen met input van het Specialized Factory Off-Road Team en honderden testrijders wereldwijd. Het resultaat is een geometrie die vertrouwen moet geven, of je nu over gravelwegen scheurt of een technische afdaling inzet.
- Luiere balhoofdhoek (0,75° vlakker) voor meer stabiliteit bij hoge snelheid.
- Lager bottom bracket (5 mm) voor een ‘in-de-fiets’-gevoel.
- Langere reach die per maat progressief toeneemt, zodat ook grotere fietsers kortere stuurpennen kunnen gebruiken zonder hun gewicht te ver naar voren te verplaatsen.
- 430 mm liggende achtervorken, 5 mm langer, voor balans en extra ruimte voor brede banden.
De aanpassingen maakt de Diverge minder racey dan zijn voorganger, maar meer capabel voor ruiger terrein. Een bewuste keuze van Specialized, die de Crux positioneert als de keiharde racer voor snelle gravelwedstrijden en de Diverge voor al het andere.
Carbon én Aluminium: Diverge voor elk budget
De Diverge 4 komt niet alleen in een licht FACT 9r carbon frame (1150 gram in maat 56), maar ook in een geavanceerde E5 aluminium-variant. En dat is bijzonder, want dit is de enige aluminium gravelbike met interne frame-opslag.
De aluminium versie deelt dezelfde geometrie, 50 mm bandenclearance en Future Shock 3.0 met de carbonmodellen. Zo krijg je voor een flink lagere prijs alle nieuwe kenmerken van de nieuwe Diverge.
Elke Diverge wordt geleverd met een Body Geometry-zadel, ontworpen om je comfort te optimaliseren. In combinatie met de nieuwe Pathfinder of Tracer-banden en de (bij de duurdere modellen) carbon Roval Terra CLX II-wielen vormt de Diverge 4 een complete gravelracer.
© SpecializedSommige modellen komen met Pathfinder banden, anderen met Tracer banden.
Modellen en prijzen
DIVERGE PRO LTD | € 9.999 |
|---|---|
DIVERGE PRO | € 7.999 |
DIVERGE EXPERT DI2 | € 6.499 |
DIVERGE EXPERT AXS | € 6.299 |
DIVERGE COMP | € 4.499 |
DIVERGE SPORT | € 3.499 |
DIVERGE E5 COMP | € 2.799 |
DIVERGE E5 SPORT | € 2.299 |
Specialized noemt het zelf de Ultimate Getaway Vehicle: de Diverge 4 is ontworpen om je grenzen te verleggen, weg te rijden van de drukte en vrijheid te vinden op gravelwegen over de hele wereld. Meer info over de nieuwe Diverge vind je op specialized.com.




