De 25 mm band is dood, lang leve de bredere banden
Trevor Raab

Brede banden veranderen het wegwielrennen voorgoed. De 25 mm-tijd is voorbij dit is de bandenmaat die je moet overwegen.
Waarom bredere banden?
De breedte van je band, de luchtdruk en hoe die lucht in de band wordt vastgehouden – het zijn de onderwerpen die de laatste jaren binnen het wegwielrennen hot items zijn geworden. En dat is logisch: ze hebben directe invloed op snelheid, comfort én controle. In tegenstelling tot bijvoorbeeld framemateriaal, elektronisch schakelen of aerodynamica — zaken die vaak flink in de portemonnee of mechanische kennis tasten — kun je banden relatief eenvoudig wisselen en dus snel experimenteren.
Hoewel bredere banden het comfort verbeteren op slecht asfalt en de grip in bochten en bergaf sterk verhogen, klomen er ook aandachtspunten bij kijken: de trapas komt iets hoger te liggen en de clearances (ruimte tussen band en frame/voorvork) worden krapper.
Veel fietsers lopen tegen dezelfde pasproblemen aan wanneer ze kiezen voor bredere banden, of zijn simpelweg benieuwd wat de effecten zijn op hun fiets vóórdat ze nieuwe rubber kopen die misschien niet past.
Welke banden en hoe?
© Trevor RaabOm de vergelijking eerlijk en consequent te houden, gebruikte Bicycling.com dezelfde loopvlakconstructie, rubbercompound, karkas en beads voor alle bandbreedtes. Tubes (TPU-binnenbanden) werden gebruikt in plaats van tubeless (afgezien van het feit dat tubes sneller en makkelijker zijn voor installatie).
Er is gekozen voor de Schwalbe Pro One Tubeless (prijs ongeveer 91 USD per stuk) in de maten 700×25, 28, 30, 32, 34 en 38c. Maten van 28 tot 34 mm dekken in de praktijk de grootste groep wegfietsers. Omdat tot voor kort 700×25c de standaard was, gebruikten onze collega's uit Amerika dat als het uitgangspunt. En voor een beetje extreme variant testten zij ook 38 mm: tot hoever kun je gaan op een ‘normale’ racefiets?
Voor de montage werden de Reserve 34|37 TA wielen gebruikt met interne velgbreedtes van circa 22,8 mm (voor) en 22 mm (achter). Deze maatvoering komt overeen met veel moderne race- en all-roadfietsen. Als testfiets is een Cannondale SuperSix Evo Lab71 — een high-end platform met flinke bandenclearance gebruikt.
Bij het instellen van de luchtdruk is een betrouwbare vloerpomp met manometer gebruikt en de Wolf Tooth Bike Tire Pressure Calculator-app om de aanbevolen waarde te berekenen (gewicht, bandtype, asfaltconditie, gemeten breedte, etc).
Voor elke bandmaat is de werkelijke breedte op het opgegeven drukniveau, de profielhoogte en de hoogte van de trapas en de bandclearance in het frame-en-voorvorksysteem gemeten.
Wat kwam er uit de test?
© Trevor RaabWolf Tooth app is handig om de ideale bandenspanning te bepalen.
De belangrijkste conclusie: bredere banden rijden comfortabeler en geven meer controle. Ze dempen het wegdek sneller (“chatter” verdwijnt) en bieden meer vertrouwen bij bochten en afdalingen. Deze baten zijn de laatste jaren steeds beter zichtbaar geworden, juist omdat wegfietsen steeds capabeler geworden zijn.
Meest gebruikt, 700×28c, 30c of 32c (werkelijke breedtes van circa 29-34 mm op velgen met interne breedtes van 22-25 mm). Maar de vergelijking van 700×25c met 700×38c maakte de beperkingen van de 25’s helemáál duidelijk.
Kijkend naar gewicht: het verschil tussen de 25’s en 30’s is vaak minder dan 100 gram — en het extra gewicht wordt ruimschoots gecompenseerd door lagere druk, meer comfort en betere grip. Op de 25’s voelde ik elke barst en knik in het asfalt: de 30s/32s glijden er overheen. Bochten maken op de smalle band voelde nerveuzer, remmen moest eerder, grip was minder.
Hoewel de 700×38c niet voor lang getest kon worden (op mijn fiets zaten ze net aan de limiet qua clearances), was het gevoel op die banden veelbelovend: ondanks het hogere gewicht en iets trager accelereren, gaf de 38mm-band enorme rust bij afdalen en bochten, en rolde moeiteloos over slechte stukken asfalt – zelfs beter dan de 34’s.
© Bicycling.comOndanks dat de 38’s op de ftestiets last hadden van weinig ruimte (clearance werd <2 mm) en rubben veroorzaakten, maakt de test duidelijk dat de grens van wat mogelijk is bij wegfietsen veel verder ligt dan we vaak denken.
Over de kleinere stappen: het verschil tussen 28 en 30 of tussen 32 en 34 is kleiner, maar het is voelbaar: de 28’s gaven iets meer ‘road buzz’, de 34’s zweefden meer over het asfalt maar voelden iets trager bij sprinten.
Het advies: zit je nog op een 25 mm band, stap dan gerust naar 28mm. Rijd je al 28mm, probeer dan eens 30 of 32mm. Heb je een fiets die het aankan en durf je experimenteren: monteer de breedste band die past en voel het verschil. Banden zijn geen permanente keuze: je kunt altijd terugkeren naar smaller als het toch niet bevalt.
Waar moet je op letten bij montage?
Bandgewicht
© Trevor RaabBandgewichten verschillen niet alleen per merk/model/prijs/maat, maar kunnen ook per productiebatch variëren. Een verschil van 3% is niet ongewoon — op een high-performance band kan dit zomaar 10 gram zijn. Ook kwam ik het fenomeen tegen dat de 700×32c op papier lichter was dan de 30c of 34c van hetzelfde model — dit komt door constructieverschillen tussen maten.
Gemeten maat vs gelabelde maat
© Trevor RaabWat op je band staat (700×28c bijvoorbeeld) komt niet altijd overeen met de gemeten breedte op je velg. Afhankelijk van velgbreedte en druk kan een 28c uitkomen op 29 of 30mm. Fabrikanten gebruiken vaak nog oudere standaard velgen en hogere drukken voor hun maatvoering; dat komt het label niet altijd overeen met werkelijkheid. Daarnaast beïnvloedt de combinatie velg-band de profielvorm: smalle velg + brede band = afgeronder profiel, brede velg +zelfde band = “vierkante” profielvorm. Bij laagdruk brede banden zou je zelfs op de zijwand kunnen leunen in bochten — iets om je bewust van te zijn.
Clearances (frame & voorvork)
Voordat je een bredere band monteert, meet je de ruimte in je frame/fork: minimaal 4 mm aan weerszijden is het minimum volgens ISO 4210, veel merken hanteren zelfs 6 mm voor veiligheidsmarge. Is de kleinste ruimte in je frame 40mm? Dan kun je beter niet beginnen aan een “700×38c”-band. In mijn test kwam de 700×38c uit op minder dan 2 mm speling — en tijdens een rit begon de band al de chainstays en seatstays te raken. Grote kans op schade.
Laat de fiets desnoods checken bij je fietsenhandelaar.
Trapashoogte (BB-height)
Het installeren van bredere banden maakt je fiets soms hoger: de trapas komt hoger te liggen, met (potentieel) invloed op weggedrag. In mijn test veranderde de BB-hoogte met slechts 1-2 mm bij 30-34c banden — nauwelijks merkbaar. Maar van 25c naar 34c zat er +6 mm verschil, en de 38c bracht +11 mm. Dat is wel voelbaar: de fiets voelde minder ‘geplant’ in bochten.
Luchtdruk
En waarschijnlijk het meest onderschatte: je hebt haast wél te veel druk in je banden. Meer druk is geen enkel voordeel op comfort of grip; vaak juist het tegenovergestelde. Deze combinatie (bredere banden + lagere druk) biedt heel veel rendement zonder extra risico. Je hoeft niets nieuws te kopen, alleen de instelling aan te passen.
Conclusie
Ben je nog op 700×25c aan het rijden? Dan is het tijd om die bandmaat te heroverwegen. Tenzij jouw fiets geen bredere banden aankan, is er weinig reden om terug te gaan. Veel nieuwe racefietsen worden nog steeds geleverd met 25 of 26 mm banden terwijl de stap naar 30-32 mm nauwelijks gewicht kost (minder dan 100 gram) maar comfort, controle en rijplezier stevig omhoog gaan.
Ons advies:Wil je meer comfort en grip → kies bredere banden indien je fiets het toelaat.
- Wil je juist een iets steviger, responsiever gevoel en maak je vooral korte snelle ritten → blijf bij iets smallere banden.
- Experimenteer eventueel: probeer de breedste band die compatibel is met jouw fiets en voel het verschil zelf.
Onze favorieten
- Matthijs: Continental 5000s 28mm
- Alex: Continental 5000s 28mm tubeless
- Emma: Victoria corsa pro of Schwalbe Pro One 30mm
- Gerrit: Schwalbe One 30mm
Kortom: de “25mm-era” behoort steeds meer tot het verleden. De toekomst? Racefietsen die 30, 32 of zelfs 34mm breden aankunnen — en wie weet, de optionele 38 of 40mm. De grens ligt niet meer in het rubber, maar in wat je fiets géén probleem vindt & wat jouw rijstijl vraagt.
Met deze inzichten kun je de juiste keuzes maken bij het monteren van banden – zodat je op elke rit sneller, comfortabeler en met meer vertrouwen onderweg bent. Succes met je volgende upgrade!
Dit artikel verscheen eerder op Bicycling.com, en is geschreven door Tara Seplavy.




