De Ronde van Lombardije 2025: alles wat je moet weten
© Getty Images

Alles wat je moet weten over de Ronde van Lombardije. De kijktip voor het aankomende weekend.
De herfstzon, vallende bladeren en een parcours dat altijd pijn doet: het is tijd voor de 119ste Ronde van Lombardije, de laatste monumentale klassieker van het seizoen. De koers, het ene jaar verreden tussen Como en Bergamo en het andere jaar van Bergamo naar Como, kent de laatste jaren een bijna vanzelfsprekende winnaar: Tadej Pogacar. De Sloveen schreef de afgelopen vier edities op zijn naam, vaak na een allesvernietigende solo. Kan iemand hem dit jaar afstoppen, of worden we opnieuw toeschouwers van een solovlucht voor een vijfde zege op rij voor de Wereld- en Europees kampioen?
Pogacar: de man van de vijf op een rij?
Pogacar verkeert in bloedvorm. Hij pakte dit najaar zowel de wereld- als de europese titel met ogenschijnlijk speels gemak. Op 11 oktober kan hij in Bergamo zijn vijfde opeenvolgende zege in Lombardije boeken en daarmee het record van Fausto Coppi evenaren. Dat alleen al geeft deze editie extra glans.
Zijn tactiek is bekend: wachten doet hij niet. Pogacar is niet bang om op 80 kilometer van de meet te gaan, zoals vorig jaar. Het is de meest voorspelbare aanval in het peloton, maar tegelijk de moeilijkste om te pareren. Evenepoel en anderen probeerden de laatste koersen te volgen, maar allemaal bliezen ze zichzelf op.
Hoe kun je Pogacar kloppen?
- Samenwerking is cruciaal
Pogacar wint vaak omdat achtervolgers elkaar in de weg zitten. Wie hem wil kloppen, moet samenwerken. Namen als Remco Evenepoel, Tom Pidcock, Paul Seixas en Primož Roglič hebben de motor om samen een jagend blok te vormen. Alleen zo houd je hem mogelijk in het zicht. - Op de Ganda isoleren
De Passo di Ganda is de zwaarste klim van de dag. Hier moet Pogacar geïsoleerd worden, zonder ploeggenoten als Adam Yates of wondertalent Isaac Del Toro. Als hij alleen zit, kan een collectieve aanval de Sloveen tenminste dwingen te reageren. - Durven anticiperen
Renners als Evenepoel, O'Connor, Seixas, Scaroni of Carapaz zouden eerder moeten demarreren. Pogacar controleren lukt niet, dus de beste kans is om hem voor te zijn en hem in de rol van achtervolger te dwingen. - Finale in Bergamo uitbuiten
De laatste helling, de Colle Aperto, is kort maar explosief en deels op kasseien. Hier kunnen punchers als Pidcock en misschien zelfs Ciccone nog verschil maken, mits Pogacar niet al gevlogen is.
Waarom de koers tóch leuk blijft, ook als Pogacar vroeg gaat
Stel dat het scenario zich herhaalt: Pogacar demarreert op 80 kilometer van de finish en niemand kan volgen. Waarom kijken we dan nog? Omdat Il Lombardia meer is dan alleen de winnaar.
- De strijd om het podium: renners als Evenepoel, Ciccone of Seixas vechten om de ereplaatsen, vaak in een chaotische achtervolging.
- Nieuwe namen tonen zich: jonge renners zoals Paul Seixas of Juan Ayuso maken hun debuut in de finale van een monument.
- De schoonheid van de koers: de beelden van Como, Bergamo en de mythische klimmen maken Lombardije altijd de moeite waard, ongeacht wie wint.
- De geschiedenis die geschreven wordt: vijf keer op rij winnen, dat is pure wielerlegende. Zelfs een voorspelbare Pogacar-solo is in dat opzicht een spektakel.
Alle ogen zijn gericht op Tadej Pogacar en de vraag of hij Fausto Coppi kan evenaren. Maar wielrennen is nooit helemaal voorspelbaar. Misschien vinden Evenepoel, Pidcock of Roglič een manier om hem te verrassen. En zelfs als Pogacar er weer vroeg alleen vandoor gaat, blijft de Ronde van Lombardije een koers om te koesteren – vanwege het strijdtoneel, de emoties en de geschiedenis die elk jaar opnieuw geschreven wordt. De Ronde van Lombardije is live te volgen op tv via Eurosport op Sporza.
Parcours Ronde van Lombardije 2025
© il lombardiaDe start is dit jaar in Como en de finish in Bergamo, over een parcours van 238 kilometer. Net als in 2023 ontbreken scherprechters als de Muro di Sormano, Civiglio en San Fermo della Battaglia, maar zwaar wordt het zeker.
Opwarmers en eerste klimmen
Al vroeg in de koers verschijnt de Madonna del Ghisallo, symbool van de “koers van de vallende bladeren”. Omdat de klim dit jaar veel eerder ligt, fungeert hij vooral als opwarmer. Daarna volgt een lange passage langs het Comomeer, voordat in Almenno San Bartolomeo de Roncola wacht: 9,4 kilometer klimmen aan gemiddeld 6,6%, met een middenstuk van 8% en pieken tot 17%.
Na een kortere beklimming over de Berbenno (7 km aan 5%) gaat het richting de Colle di Zambla, met 24 kilometer de langste klim van de dag. Deze onregelmatige beklimming kent meerdere fasen, met in de slotkilometers opnieuw stroken van 7%.
Het zware slot
Na de afdaling volgt de Passo di Ganda, 9,2 kilometer lang en gemiddeld 7,3%, met lastige stukken tot 15% vlak voor de top. Dit wordt ongetwijfeld een beslissend punt voor de favorieten. In Bergamo wacht de Colle Aperto, een helling van 1,6 kilometer aan 8%, deels over kasseien. Daarna resteert een korte afdaling naar de Viale Papa Giovanni XXIII, waar na 238 kilometer de opvolger van Pogacar – of opnieuw Pogacar zelf – zijn zege kan vieren.




