Waarom de Tour de France Femmes 2025 belangrijker is dan ooit
Met negen etappes én een finish op de legendarische Col de la Madeleine is dit de langste en zwaarste editie tot nu toe. Of je nu een doorgewinterde fan bent of pas net in het vrouwenwielrennen duikt: deze vier feiten zetten het belang en de groei van deze koers extra in de verf.
Getty Images

1. De Tour de France Femmes is niet de eerste vrouwen-Tour
De Tour de France Femmes zoals we die nu kennen bestaat pas sinds 2022, maar pogingen om een vrouwelijke tegenhanger van de mannenkoers te organiseren zijn er al veel langer. In 1955 werd al een eerste poging gedaan met een zevendaagse wedstrijd, maar die bleef beperkt tot één editie.
In 1984 kwam er opnieuw een officiële vrouwenkoers onder de vlag van de ASO, maar door een gebrek aan media-aandacht en financiële steun verdween die na 1989. Daarna volgden onder meer de La Grande Boucle Féminine en La Course by Le Tour, een eendagswedstrijd die tussen 2014 en 2021 als symbool stond voor vrouwenwielrennen op het hoogste niveau.
Maar pas met de komst van de Tour de France Femmes avec Zwift in 2022 kreeg het vrouwenpeloton eindelijk een volwaardige etappekoers met internationale uitstraling.
2. Zwift is meer dan sponsor – het was de aanjager
Iedereen die wel eens op de indoortrainer stapt, kent Zwift. Maar wist je dat het platform een sleutelrol speelde in het ontstaan van de Tour de France Femmes? Tijdens de coronapandemie organiseerde Zwift samen met ASO een virtuele Tour de France met zowel mannen- als vrouwenraces. De online editie trok miljoenen kijkers en bewees dat vrouwenkoersen minstens even boeiend kunnen zijn. Dat gaf de doorslag: Zwift werd titelsponsor van de nieuwe Tour de France Femmes en investeert sindsdien zwaar in de groei van het vrouwenwielrennen.
Volgens Kate Veronneau, hoofd van Zwift’s Women’s Strategy, is het niet alleen een logische investering, maar ook “gewoon goed zaken doen. De verhalen, het talent en de spanning zijn er allemaal.” En wij kunnen dat alleen maar beamen.
3. De loonkloof blijft groot – ondanks de groei
De Tour de France Femmes is qua prijzengeld nog lang niet gelijk aan de mannenversie. In 2025 bedraagt de prijzenpot ruim €267.000, waarvan de winnares ongeveer €53.000 mee naar huis neemt. Ter vergelijking: de winnaar van de Tour bij de mannen ontvangt dit jaar maar liefst €500.000. De totale prijzenpot voor de mannen bedraagt zelfs €2,48 miljoen.
Toch is de Tour de France Femmes momenteel wel de best betalende koers op de UCI Women’s WorldTour. En belangrijker: het prijzengeld groeit mee met de stijgende aandacht van publiek, media en sponsors. In 2024 werd er in Europa meer dan 80 miljoen uur naar de vrouwenkoers gekeken. Een duidelijke indicatie dat deze koers een vaste waarde begint te worden.
4. De Tour de France Femmes verandert het vrouwenpeloton
Wat de Tour de France is voor mannen, wordt de Tour de France Femmes nu snel voor vrouwen. Dat merk je niet alleen aan het aantal kijkers, maar vooral aan hoe rensters hun seizoen inrichten. Volgens Alice Towers (CANYON//SRAM zondacrypto) staat tegenwoordig álles in het teken van deze koers. “Iedereen traint op hoogte. Iedereen focust zich op deze rittenkoers. Dit is het grote doel van het jaar.”
Ook financieel heeft de koers impact. Rensters als Marjolein van ’t Geloof (Arkéa - B&B Hotels Women) vertellen dat er nu echt sprake is van salaris en prijzengeld. “Vroeger was 250 euro per maand normaal, nu zijn er meiden die minimumloon verdienen en professioneel kunnen koersen.” En dat trekt nieuwe generaties naar de sport. Kortom: de Tour de France Femmes is niet zomaar een toevoeging op de kalender. Het is een koers die het vrouwenwielrennen structureel verandert – en daar mogen we als fans alleen maar blij mee zijn.




