Waarom tegenwind psychologisch zwaarder voelt dan dezelfde inspanning bergop
Photo by Daniel Guerra on Unsplash

Er is geen klacht die vaker klinkt in een wielrengroepje dan deze: "Ik haat tegenwind." Niet bergop klimmen. Niet kasseien. Gewoon tegenwind. Vlak terrein, volle kracht vooruit, en toch het gevoel dat je stilstaat. Iedereen kent het. Maar waarom voelt een tegenwind eigenlijk zwaarder dan eenzelfde inspanning tijdens een klim?
>>> Wil je op de hoogte blijven van het belangrijkste fietsnieuws? Schrijf je dan hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief met maandagochtend om 09.00 de top 5 artikelen.
Het gaat niet om de watt
Fysiologisch gezien hoeft er geen verschil te zijn. Als jij op een vlak stuk bij 30 km/u en 40 kilometer per uur tegenwind 250 watt trapt, dan lever je hetzelfde werk als op een klim waar je ook 250 watt neerzet. Je hart, je benen, je longen: die maken geen onderscheid. Wattage is wattage. Toch rapporteren wielrenners vaak dat tegenwind zwaarder aanvoelt. En dat is geen mentale zwakte. Er is een goede reden voor.
>>> Lees ook: Tegenwind: Deze app laat zien waar je wind mee en wind tegen hebt
Feedback ontbreekt
Bij klimmen geeft het parcours je voortdurend terugkoppeling. Je ziet de weg omhoog lopen. Je voelt je snelheid dalen naarmate de helling toeneemt. En als je boven staat, is dat zichtbaar en tastbaar. De berg is er. De top is er. Je hebt iets overwonnen.
Bij tegenwind? Je rijdt gewoon. Het landschap is vlak. De horizon verschuift nauwelijks. Je snelheid is laag, maar je ogen registreren geen helling, geen obstakel, geen reden. Het brein interpreteert tegenwind daardoor makkelijker als falen dan als omstandigheid.
Dat verschil in visuele context heeft reële effecten op hoe moeite wordt ervaren. Onderzoek naar inspanningsbeleving, waaronder werk van Samuele Marcora aan de Universiteit van Kent, laat zien dat de subjectieve inspanningsbeleving (de Borg-schaal, ofwel hoe zwaar voelt het) niet alleen bepaald wordt door fysiologische signalen maar sterk wordt beïnvloed door context, verwachting en wat het brein als "verklaarbaar" ervaart.
>>> Lees ook: De beste tips voor tegen de wind in fietsen
De onzichtbare tegenstander
Een klim is zichtbaar. Een klim is eerlijk. Een klim heeft een hellingsgraad, een naam, een hoogteprofiel. Tegenwind niet. Tegenwind heeft geen gezicht, geen naam, geen duidelijk beginpunt of eindpunt. Je kunt niet zien wanneer het ophoudt.
Dat gebrek aan controle en voorspelbaarheid verhoogt de psychologische belasting flink. In stresspsychologie is dit goed beschreven: oncontroleerbare stressoren worden als zwaarder ervaren dan controleerbare, zelfs bij gelijke objectieve belasting. Tegenwind is, in die zin, een klassieke oncontroleerbare stressor.
Bij een klim weet je wanneer het gedaan is.
>>> Lees ook: Waarom tegenwind de beste training is die je kunt doen
Snelheid als meetlat
Er is nog een factor die specifiek voor wielrenners telt: we meten ons op snelheid. Niet alleen in competitie, ook in ons hoofd. 25 kilometer per uur op de vlakte voelt traag. 25 kilometer per uur op een steile klim voelt als vliegen.
Tegenwind straft de snelheid op een manier die sociaal zichtbaar is. Je stravafile ziet er mager uit. Je groepje rijdt je eraf. Je vraagt je af of je slechter bent geworden. Een klim geeft je een excuus dat iedereen begrijpt. Tegenwind doet dat minder makkelijk.
Cognitieve herschikking helpt
Het goede nieuws is dat dit mechanisme, als je het eenmaal kent, te beïnvloeden is. Niet door harder te denken, maar door anders te kaderen. Spreek tegenwind uit als weerstand die je sterker maakt, specifiek voor het soort kracht dat je nodig hebt in finales en op drukke parcoursen. Dat is geen zelfbedrieging. Het is het geven van een betekenis die fysiologisch even geldig is als "klimmen."
Meerdere studies naar topsportprestaties tonen aan dat atleten die een stressor her-labelen als uitdaging in plaats van bedreiging, consistent betere prestaties leveren onder die stressor. Niet door meer te kunnen. Wel door minder te remmen.
En als je het nooit lekker vindt
Dat is ook prima. Tegenwind is vooral in het hoofd (heel) vervelend. De lucht duwt je terug, je blaast jezelf op, en je hebt het gevoel dat je werk niet beloond wordt met snelheid. Maar misschien is het een troost: je bent er niet slechter in dan je denkt. Je brein doet gewoon zijn werk. En dat werk is, in dit geval, vaak, iets te enthousiast.












