Wahoo Kickr Core 2 review: slimmer en sneller dan de vorige Core smarttrainer
Sander Jansen

De regen tikt tegen het raam, de wind giert om het huis, en buiten trainen voelt ineens minder aantrekkelijk. Gelukkig is binnen fietsen de laatste jaren niet langer een straf, dankzij realistische smarttrainers die je bijna vergeten dat je in je eigen woonkamer zit. De nieuwe Wahoo Kickr Core 2 is daar een uitstekend voorbeeld van: stiller, slimmer en sneller dan zijn voorganger. Met verbeterde hardware, directe WiFi-connectie en de optie voor virtueel schakelen belooft deze trainer een nóg realistischer rijgevoel. Maar is hij die €549 waard, en hoe groot is het verschil met de oude Kickr Core?
Voor een uitgebreide vergelijking tussen de Wahoo Kickr Core 2, Fitbike Smart Drive 50 en de Elite Rivo, check dan het novembernummer van Bicycling Magazine. Die vind je vanaf half november in de winkel of krijg je vanzelf in je brievenbus als je nu een abonnement afsluit.
De Kickr Core 2: een waardige opvolger
De Wahoo Kickr Core 2 is de opvolger van de zeer populaire Kickr Core, die jarenlang gold als dé middenklasser onder de smarttrainers. Waar de eerste generatie vooral geroemd werd om zijn stabiliteit, bouwkwaliteit en soepele weerstandsovergangen, tilt de Core 2 dat alles naar een hoger niveau. Wahoo heeft niet zomaar een kleine update doorgevoerd: deze nieuwe versie is zowel technisch als functioneel flink verbeterd. En dat merk je tijdens het fietsen.
De Core 2 is stabieler dankzij een vernieuwd onderstel met bredere, plattere poten die extra grip bieden op gladde vloeren. Daarnaast is hij beperkt inklapbaar, waarbij je de voorpoten iets kunt inklappen. Zo berg je hem makkelijker op dan de vorige Core, die op geen enkele manier opklapbaar was. Dit maakt het eenvoudiger om de trainer tijdelijk aan de kant te zetten of te vervoeren, al zou een handvat daarbij nog handiger zijn. De constructie voelt zeer stabiel en sterk aan en blijft heel vast op zijn plek, zelfs bij flinke sprintjes.
© Sander JansenDe voorpoot is iets inklapbaar, waardoor het geheel compacter wordt. Handig als je hem wilt opbergen.
Qua prestaties levert de Kickr Core 2 indrukwekkende cijfers: een maximaal vermogen van 1800 watt en een virtuele hellingsimulatie tot 16%. Dat is nauwelijks minder dan de high-end Wahoo Kickr Power (€999), die slechts een paar procent meer weerstand aankan. In de praktijk zullen de meeste renners dat verschil nooit merken. Zelfs fanatieke sprinters of klimmers kunnen zich hierop volledig uitleven.
Natuurlijke fietservaring dankzij zwaar vliegwiel
Een belangrijk verschil tussen de oude en nieuwe Core zit in het vliegwiel. Wahoo gebruikt nu een nieuwe versie van zijn bekende 5,5 kilo zware vliegwiel, dat nog soepeler aanvoelt dan voorheen. Dit gewicht zorgt voor een realistisch en vloeiend fietsgevoel, zelfs als je met een lage cadans rijdt. Zowel in normale modus in Zwift of Rouvy, of in ERG-modus tijdens een workout voelt de trapbeweging heel natuurlijk aan.
Tijdens de test viel vooral de Race Mode op, een nieuwe functie die de vermogensoverdracht merkbaar versnelt. Waar de vorige Core soms een fractie van een seconde nodig had om de weerstand aan te passen, reageert de Core 2 vrijwel direct. Sprint je op Zwift een brug op, dan voel je de extra weerstand binnen een halve omwenteling. Dat maakt de trainer uitermate geschikt voor fanatieke e-racers die zichzelf willen meten in virtuele wedstrijden, of als je veel workouts doet met korte intervalblokken.
Verbeterde vermogensmeting en kalibratie
De Kickr Core 2 gebruikt een interne vermogensmeter met een nauwkeurigheid van ±2%, waarmee hij zich kan meten met duurdere modellen. De trainer kalibreert zichzelf automatisch tijdens het fietsen, wat betekent dat je niet langer handmatig een spindown hoeft te doen.
Tijdens de eerste rit bleek de gemeten waarde nog iets af te wijken van de crank-based powermeter van mijn fiets, maar na verloop van tijd was die afwijking flink verminderd. Al bleef de door Zwift ontvangen waarde altijd een paar watt lager dan de waarde die de powermeter naar mijn fietscomputer stuurde. Enigszins frustrerend is dat wel, want je wilt natuurlijk dat het vermogen wat je op Zwift ziet overeenkomt met hetgeen je echt trapt op je fiets. Al moet gezegd dat ook de powermeter van de fiets een afwijking kan hebben.
Het automatische kalibreren werkt niet alleen handig, het zorgt ook voor meer consistentie in je trainingsdata en dat is vooral belangrijk als je altijd traint op wattages in plaats van hartslag.
Virtual shifting: toekomst van indoor fietsen
Een van de meest opvallende nieuwigheden van de Kickr Core 2 is de ondersteuning voor virtueel schakelen via Zwift Cog & Click. In plaats van je eigen cassette te gebruiken, kun je kiezen voor de Zwift Cog, een universele tandkrans die compatibel is met groepsets van 8- tot 12-speed. De Zwift Click – een draadloze schakelknop – monteer je op je stuur, waarmee je digitaal schakelt tijdens het fietsen.
© Sander JansenDe nieuwe Zwift Clic kan je overal op je stuur monteren.
Dit systeem maakt het mogelijk om vrijwel elke fiets snel te monteren, zonder dat je cassettes hoeft te wisselen. Bovendien is het schakelen stil, in tegenstelling tot het mechanische schakelgeluid wat je hoort wanneer je derailleur verspringt. Het nadeel is dat virtueel schakelen voorlopig alleen werkt binnen Zwift en Rouvy, dus niet in alle trainingsapps. Gebruik je TrainerRoad of Kinomap, dan schakel je niet handmatig, maar rijdt de trainer automatisch in ERG-modus, waarbij de weerstand zichzelf aanpast op basis van je trainingsschema.
© Sander JansenVirtueel schakelen heeft zeker de toekomst, al ben je nu nog wel beperkt tot de platformen van Zwift en Rouvy.
De Kickr Core 2 is dus verkrijgbaar met Zwift Cog & Click, maar er is ook nog altijd een model beschikbaar met voorgemonteerde 11-speed cassette. Voor beide modellen geldt dat je in de verpakking ook alle adapters vindt om een fiets met snelspanner te kunnen monteren, als ook een fiets met steekas van 142 of 148 mm breedte. Installeren is verder heel eenvoudig en de handleiding is erg duidelijk.
Connectiviteit: sneller, stabieler, slimmer
Een van de grootste verbeteringen ten opzichte van de eerste Core is de nieuwe WiFi-connectie. Waar de oude versie afhankelijk was van Bluetooth of ANT+, heeft de Core 2 nu directe WiFi-ondersteuning. Dat zorgt niet alleen voor een stabielere verbinding, maar ook voor snellere datatransfer tussen trainer en app. Vooral tijdens wedstrijden of intervaltrainingen merk je dat je vermogen en snelheid vrijwel zonder vertraging worden doorgegeven.
Daarnaast ondersteunt de trainer ANT+, ANT+ FE-C en Bluetooth Smart, waardoor hij compatibel is met bijna alle apparaten: van Garmin- en Wahoo-fietscomputers tot sporthorloges en tablets. De LED-lampjes op de behuizing geven direct aan of de verbinding actief is.
© Sander JansenDe connectiviteit van de nieuwe Kickr Core 2 is uitstekend.
Ook nieuw is KICKR Bridge, waarmee je hartslagdata via de trainer kunt doorsturen naar bijvoorbeeld Apple TV. Vooral handig voor wie beperkt is in het aantal Bluetooth-verbindingen.
Geluidsniveau en setup
De Wahoo Kickr Core 2 is een van de stilste trainers op de markt. De decibelmeter op mijn telefoon meet bij 200 watt vermogen ongeveer 62 decibel, op een afstand van 1 meter. Dat is niet superstil, maar ook zeker niet storend. En vooral het ontbreken van mechanisch schakelen met je derailleur (in het geval je zoals wij een Cog & Click variant hebt) zorgt ervoor dat het een constant geluid is, in tegenstelling tot een model met een fysieke cassette. Dit is een groot pluspunt als je traint in een ruimte waar ook andere mensen zijn.
© Sander JansenDe afstelling van het tandwiel kan je verfijnen met een draaiknop met 10 standen (hier op stand 6). Zo kan je er altijd voor zorgen dat je ketting goed staat uitgelijnd.
De opstelling met de fiets is overigens zonder meegeleverde voorwielsteun. Die is - net als bij de vorige generatie - niet nodig volgens Wahoo. Een gemis is dat ook zeker niet, maar als je iets meer in klimhouding wilt fietsen, kan je makkelijk een houtblok of dik boek onder je voorwiel leggen.
Compatibiliteit en uitbreidbaarheid
Zoals we van Wahoo gewend zijn, is de Core 2 breed compatibel met allerlei accessoires. Je kunt hem koppelen met de Wahoo KICKR CLIMB, die hellingen en afdalingen fysiek simuleert door de voorkant van je fiets omhoog of omlaag te bewegen. Voeg daar de KICKR Headwind-ventilator aan toe, die je rijwind aanpast op je hartslag of snelheid, en je hebt een complete indoor-beleving.
De Core 2 werkt probleemloos met fietsen van 24 tot 29 inch, met steekassen van 142x12 mm of 148x12 mm, en quick releases van 130 of 135 mm.
© Sander JansenDe adapters voor een steekas kan je omdraaien voor gebruik met een 142 of 148 mm as.
Oud versus nieuw: wat is er écht verbeterd?
Aspect | Wahoo Kickr Core (oude) | Wahoo Kickr Core 2 (nieuwe) |
|---|---|---|
Connectiviteit | Bluetooth & ANT+ | + WiFi, sneller en stabieler |
Vermogensrespons | Goed | Race Mode: directe weerstand |
Stabiliteit | Stevig, maar vaste poten | Nieuwe, bredere poten en deels inklapbaar |
Virtual shifting | Niet beschikbaar | Ja, via Zwift Cog & Click |
Vermogensmeting | ±2% afwijking | ±2% afwijking, maar snellere kalibratie |
Geluid | Stil | Nog iets stiller |
Prijs | €499 | €549 |
De upgrade van de Wahoo Kickr Core naar de Core 2 is dus niet gigantisch, maar wel verfijnd. Vooral de toevoeging van WiFi en Race Mode maakt hem responsiever, terwijl de nieuwe poten en virtual shifting de gebruikservaring verbeteren.
Conclusie: de nieuwe standaard voor fanatieke indoorfietsers die niet de hoofdprijs willen betalen
De Wahoo Kickr Core 2 bewijst dat je niet de hoofdprijs hoeft te betalen voor topkwaliteit. Met een prijs van €549 is hij fors goedkoper dan de Kickr Power, maar biedt hij bijna dezelfde prestaties. De trainer is krachtig, stil en extreem gebruiksvriendelijk, met een indrukwekkend realistisch rijgevoel.
De verbeterde WiFi-connectie en Race Mode maken hem bovendien ideaal voor fanatieke Zwifters die waarde hechten aan een snelle respons. Alleen wie absolute topprestaties zoekt of maximale hellingen wil simuleren, zal nog naar de Kickr Power moeten kijken. Voor de rest geldt: dit is de sweet spot tussen prijs, prestaties en een fantastische virtuele fietsbeleving.




