Als mechanieker van het dameswielerteam Team Colavita, besteedt Andrea Smith veel tijd aan het lijmen van tubes die bestaan uit een binnenband waar een buitenband omheen wordt genaaid. Deze wordt vervolgens op de velg gelijmd of getapet. Doe-het-zelf-fietsers zijn vaak terughoudend om dit soort banden zelf te monteren, maar deze zes tips zullen je helpen om het proces een stuk duidelijker te maken.

DO

• Breng de tube vooraf op spanning om hem op rek te brengen vóórdat je hem vast gaat lijmen: plaats de band op de velg, pomp hem op tot 8 bar en wacht 24 uur. Dit maakt hem gemakkelijker te monteren. (Je kunt hem ook gewoon oppompen zonder hem op een velg te leggen en gewoon ophangen aan een haakje.)

• Draag handschoenen als je werkt met aceton of andere velgreinigers en zorg ervoor dat de werkruimte goed geventileerd is. 'Ik ben ooit eens acht uur lang bezig geweest met tubes lijmen en toen werd ik de volgende ochtend wakker met hoofdpijn,' zegt Smith. 'Ik dacht nog: ik had niet zoveel moeten drinken ... Wacht! Ik heb niet gedronken, ik heb lijmdampen ingeademd.'

• Wees geduldig. Laat de tubes-lijm zo lang mogelijk drogen – Smith wacht 24 uur – zodat je een sterke hechting krijgt. Probeer het proces niet te versnellen als je wilt vertrouwen op je materiaal.

DON’T

• Breng niet te veel lijm aan. Breng een dunne laag lijm aan op de velg en op de hechtingstape van de band. Zorg ervoor dat er geen lijm ophoopt naast de velg.

• Bewaar tubes niet in de garage. Ze zijn gevoelig voor temperatuurschommelingen. Kies een opslagruimte die koel, droog en donker is.

• Laat je niet gek maken! 'Het is echt een vrij eenvoudig stap-voor-stap-proces. Gun jezelf gewoon de tijd, zegt Smith.

Om de kans op lekrijden te verkleinen kun je ervoor kiezen om vloeibare latex in de band te laten lopen via het ventiel. Natuurlijk betekent dat een beetje extra gewicht, maar als de tube lek is en je staat ergens in the middle of nowhere zonder volgwagen... tja.

Tekst: Caitlin Giddings
Vertaling: Sander Jansen
Foto: Getty