Koop je tegenwoordig een nieuwe racefiets, dan is de kans erg groot dat deze is uitgerust met schijfremmen. En terecht, want met schijfremmen kan je krachtiger en beter gedoseerd remmen, ongeacht de omstandigheden waarin je fietst. En het zorgt er vaak ook voor dat je frame bredere banden kwijt kan, misschien nog wel het grootste pluspunt. Maar hoe moet je schijfremmen afstellen? Soms loopt de schijf heel iets aan, wij laten je in bovenstaande video zien hoe je dat oplost. Wil je liever lezen hoe het moet? Onderaan dit artikel geven we je puntsgewijs nog eens de juiste stappen voor het afstellen van je schijfremmen.

We waren voor deze video te gast bij een Shimano Servicecenter.

Hoe werken schijfremmen op de racefiets?

Het principe van de schijfrem is als volgt: in het midden van het wiel (bij de as) wordt een metalen schijf geplaatst. Deze loopt door de remklauw, die vast zit aan je frame. In de remklauw zitten twee remblokjes, die tegen de schijf aan worden gedrukt als je jouw rem in knijpt. Dit gebeurt ofwel met een kabel (in het geval van een mechanische schijfrem), of met een leiding met olie (hydraulische schijfrem), die in beide gevallen van je rem op het stuur naar de remklauw loopt.

Heb je een fiets met schijfremmen? Dan is het wel van belang dat je deze op de juiste manier gebruikt. Lees daarom ook zeker ons artikel:

Schijfremmen: vermijd deze 5 fouten

Is er een verschil tussen het afstellen van mechanische schijfremmen of hydraulische schijfremmen?

Ja, daar zit zeker verschil tussen. Mechanische schijfremmen worden zoals gezegd in werking gesteld door een kabel, terwijl hydraulische schijfremmen gebruik maken van een vloeistof in een leiding (net als een auto). Dit betekent ook dat een mechanische schijfrem vaker moet worden afgesteld, omdat de kabel iets zal uitrekken en omdat de remblokjes zullen slijten. Bij hydraulische schijfremmen heb je hier minder last van, omdat deze zelfregulerend zijn. Ze vergen dus duidelijk minder onderhoud dan mechanische remmen. Aangezien de meeste fietsen tegenwoordig worden uitgerust met hydraulische remmen, focussen we ons hier (en in de video) op dit type rem.

Lees ook: De fijnste schoonmaakmiddelen voor je fiets

Hoe voorkom je piepende schijfremmen?

Misschien wel de grootste irritatie bij het gebruik van schijfremmen, zeker bij diehard velgrem-fans: piepende schijfremmen. Het komt regelmatig voor dat je iemand duidelijk hoort aankomen, wanneer diegene de remmen inknijpt. Het piepen van de schijfremmen duidt op vuil of slijtage en kan verschillende oorzaken hebben. Wil je meer weten over deze oorzaken (en hoe je ze oplost), lees dan ons artikel:

Piepende schijfremmen op je fiets: dit is wat je er tegen kunt doen.

Schijfremmen afstellen doe je zo

  1. Verwijder de borgring van de remklauw. De meeste remklauwen op het voorwiel hebben een plastic borgring om het onderste inbusboutje zitten. Deze moet je eerst (voorzichtig) verwijderen, voordat je het boutje los kunt draaien. Bij het achterwiel is dit (meestal) niet nodig.
  2. Draai beide boutjes van de remklauw los. Je hoeft ze er niet helemaal uit te draaien, een paar slagen is voldoende, zodat de remklauw wat speling krijgt. Dat kan je voelen door de remklauw wat heen en weer te bewegen.
  3. Knijp je rem in en draai de boutjes vast. Laat de rem niet los tijdens het vastdraaien van de boutjes. Hierdoor zal de remklauw zich op de juiste manier centreren ten opzichte van de schijf.
  4. Plaats de borgring terug en controleer. Geef je wiel een zwieper en kijk en luister of de remklauw nog ergens tegen de schijf aanloopt.