De Zwitsers van BMC introduceerden de Agonist vorig jaar, als meer allround bike dan de meer wedstrijdgerichte XC-fully die ze met de Fourstroke al in huis hebben.

Het verschil tussen de twee modellen is niet heel groot, maar de Agonist zal zich met name op de ruigere parcoursen wat meer thuis voelen en daarnaast ook nét even wat meer comfort bieden.

Qua geometrie ligt de Agonist ook dicht bij zijn broertje: het full-carbon frame heeft een balhoofdhoek van 69,5 graad die zorgt voor een iets slackere houding en de iets langere reach wordt opgevangen door het monteren van een kortere stuurpen: een setup die we steeds meer zien bij 29-ers. Door de relatief lange liggende achtervork is de wielbasis wat langer dan een typische XC-bike en daarbij ook langer dan de Fourstroke. Je ligt dus heerlijk stabiel op de trails en dat merk je goed.

test, review, bmc, agonist 01 one, trailbikepinterest
FOTO: BMC

De andere verschillen zitten hem voornamelijk in de vering. De 110mm veerweg is ruim voldoende om je op ruige terreinen van de nodige demping te voorzien. Daarnaast is het APS-systeem, wat staat voor Advanced Pivot System – van de achtervering vernieuwd om je meer grip en comfort te bieden. De dempers zelf – zowel in de voorvork als in de achtervering – zijn van producent FOX en daarmee verzekerd van hoge kwaliteit. Met één druk op de knop van de DT Swiss Remote Lockout kan je de vering bovendien heel makkelijk afstellen in één van de drie standen: Open, Trail en Locked. Ideaal voor als je ook regelmatig stukken asfalt tegenkomt of tijdens een beklimming iets minder wilt inzakken.

De Agonist 01 is voorzien van een 1 x 12 SRAM XX1 Eagle aandrijving, waarmee je dankzij de 10-50 cassette een gigantisch bereik hebt. Geen zorgen dus over lange en steile beklimmingen in Alpen of Ardennen, met deze mogelijkheden ga je echt overal boven komen. De Level Ultimate hydraulische schijfremmen zijn eveneens van SRAM, voorzien van 180 mm schijven, zodat je zeer gecontroleerd en direct kunt remmen.

BMC maakt de Agonist 01 compleet met heerlijk lichte carbon DT Swiss XR1501 wielen, voorzien van Vittoria Barzo banden, die heel allround zijn en je op elke ondergrond een goede grip zou moeten bieden. Stuur, stuurpen en zadelpen zijn uiteraard ook van carbon en van eigen BMC makelij, terwijl het zadel een Fizik Antares is.

Het testrapport

Onze redacteur mocht zich een aantal maanden uitleven op de Agonist, met mooie ritten op de Utrechtse Heuvelrug en als ultieme test deelname aan de driedaagse Belgian Mountainbike Challenge (BeMC). Wat een feestje om dat met zo’n dijk van een fiets te mogen doen!

Waar een kleine meerderheid van de deelnemers voor een hardtail kiest, is het toch even aftasten of de keuze voor een fully de juiste is. Maar na drie dagen afzien is het duidelijk dat de Agonist alleen maar voordelen biedt ten opzichte van zijn stijvere concurrenten. De achtervering biedt heel veel comfort en grip, zonder daarbij veel in te veren tijdens het klimmen. Het APS-systeem werkt dermate goed, dat je niet de neiging hebt om de remote lock-out volledig dicht te zetten wanneer het pad omhoog loopt. De Trail-stand is dan uitermate geschikt, zodat je ook makkelijk over wortels en kuilen heen klimt. Daardoor is de Locked-stand eigenlijk alleen maar nodig voor korte stukken asfalt.

Maar dan de afdalingen: wat een genot! Dat er lastige afdalingen in de Ardennen liggen wisten we al, maar tijdens de BeMC werden de meest uitdagende opgezocht. Geen probleem voor de Agonist, want dankzij de lange wielbasis, slacke balhoofdhoek en de ontspanning door de voor- en achtervering ga je als een razende raket naar beneden. Maar wel met controle en comfort! Tijdens iedere afdaling wordt menig hardtail-rijder voorbij gereden, terwijl zij volledig geconcentreerd en met rammelende vullingen hun weg naar beneden proberen te zoeken. De Agonist doet dat bijna vanzelf, wat het sturen heel eenvoudig en comfortabel maakt. Uiteraard is ook hierbij concentratie vereist, maar het gevoel dat je nooit de controle verliest is heerlijk. En dankzij de uitstekende demping verkrampt je lichaam niet, maar kan je echt even ontspanning zoeken.

Dat de afmontage met de SRAM Eagle 1 x 12 groepset een bereik van 500% biedt, zorgt ervoor dat je altijd een goede cadans vindt. Natuurlijk zijn de stappen behoorlijk groot, waardoor je soms zoekt naar een andere versnelling, maar die momenten zijn eigenlijk op één hand te tellen. En hoewel onze redacteur van te voren dacht het 50-tands kransje niet zo nodig te hebben in de Ardennen, waren de routes van dermate grote uitdaging dat de Eagle meerdere keren per etappe moest worden aangesproken. Voor ons is het duidelijk: met een 1 x 12 kom je overal boven, ongeacht hoe steil een klim is – nou ja, tot het zo steil wordt dat je toch moet gaan lopen.

De wielen van DT Swiss en banden van Vittoria zijn een goede combinatie met de Agonist 01. Hoewel de wielset (1540 gram) niet tot de duurste behoort, heb je nooit het idee dat ze te kort schieten. Ze voelen snel en licht aan, mede dankzij de uitstekende naven. De Barzo banden van Vittoria zijn allround, waardoor je voldoende grip hebt op alle ondergronden. Het profiel had op sommige momenten best wat gladder mogen zijn, maar voor het type fiets is het logisch dat er voor deze set is gekozen.

Is er dan niks aan te merken op de Agonist? Nou ja, het stuur is extreem breed, wat zorgt voor veel controle, maar ook voor een wat onnatuurlijke stand van de handen. Gelukkig is zoiets makkelijk op te lossen door het stuur in te korten. Daarnaast had wat ons betreft een dropper zadelpen niet misstaan op deze fiets, maar ook dat is op te lossen als je daar behoefte aan hebt.

De eindconclusie

De BMC Agonist 01 ONE die wij testten is de duurste in de Agonist-serie. Met een prijs van € 6.999 zal overgaan tot aankoop wel even wat overweging vergen, want dat is een serieus hoog bedrag. Maar als je het geld er voor over hebt, dan ga je heel erg veel plezier beleven aan deze monsterfiets. Geen uitdaging is te groot en als je echt onvergetelijke avonturen wilt gaan beleven, dan is de Agonist je beste vriend!

test, review, bmc, agonist 01 one, trailbikepinterest
FOTO: SANDER JANSEN

Tekst: Sander Jansen
Beeld: Sander Jansen & BMC