Het lijkt soms de belangrijkste vraag als je een nieuwe mountainbike hebt gekocht: 'Is het een carbon frame?' Alsof dat de heilige graal tot een goede fiets is.

Natuurlijk, carbon is fantastisch materiaal om een fiets mee te bouwen, dat vindt iedereen. Een titanium frame kan ook nog, maar kom tegenwoordig nog maar eens aanzetten met een aluminium model. Je wordt vaak een beetje meewarig aangekeken – alsof je nog in de jaren negentig leeft. Dat is dit niet terecht. Veel fietsmerken houden aluminium modellen in hun assortiment, en niet alleen maar vanwege de lagere prijs.

aluminium, carbon, review, test, specialized chisel expert 2xpinterest
FOTO: SANDER JANSEN

Aluminium is stijf, licht en kan een stootje hebben. En door nieuwe lastechnieken hoeven buizen niet meer oversized te zijn, kunnen lasnaden kleiner worden en wordt het frame hierdoor in zijn geheel nog lichter. Fraaier bovendien. (Alhoewel dat natuurlijk ook smaak is.)

aluminium, carbon, review, test, specialized chisel expert 2xpinterest
FOTO: SANDER JANSEN

Neem nou de Specialized Chisel Expert die wij testten. Een prachtige fiets om te zien, met de kabels mooi intern weggewerkt. Je moet bovendien goed kijken om het onderscheid met een carbon frame te ontdekken, mede dankzij de gebruikte Smartweld technologie die zorgt voor dunnere lasnaden. En als je er mee gaat fietsen moet je wel heel veel gevoel in je donder hebben om het onderscheid met een betaalbare carbon hardtail te voelen.

Het frame is gebouwd met de eigen Specialized D’Aluzio Smartweld Technology. Deze techniek werd voor het eerst gebruikt bij het Allez-model, daarna op de Diverge en wordt nu ook gebruikt voor Specialized mountainbikes: naast de Chisel ook de alu Epic modellen. Dankzij deze technologie weegt het Chisel Expert frame maar 1.350 gram. Het is daarmee 200 gram lichter dan de huidige Stumpjumper frames. Echt licht voor een alu MTB-frame.

De afmontage van de Expert is met een mix van Shimano SLX en XT componenten ook dik in orde. Veel fietsers staren zich blind op de minimale eisen voor een volledige XT groep – net zoals de focus op Ultegra op de weg – maar vergis je niet: SLX is een volwaardige groep die feilloos en soepel schakelt. Het geld wat je bespaart kan je (soms dus ook) veel beter steken in het frame of een set goede wielen. En die combinatie heeft Specialized al voor je gebouwd.

De fiets wordt namelijk afgemaakt met een set eigen Specialized wielen, voorzien van extra brede Boost naven. Lekker stijf en stevig dus. Ook de andere componenten zijn van eigen makelij, waardoor de prijs aan de lage kant blijft. De zadelpen is 27.2 mm en biedt daarmee de nodige flex om schokken op te vangen. Aan de voorkant worden de schokken dan weer opgevangen door de RockShox Reba vork, met 100 Millimeter veerweg. Minpuntje: deze vork heeft geen lock-out op het stuur, alleen op de vork zelf.

Buiten spelen op de Chisel Expert

Tijdens de testritjes die wij met de Chisel Expert maakten, viel ons op dat dit bakkie lekker direct is. Smalle, bochtige trails zijn geen probleem, je kan ze lekker agressief aanpakken. De geometrie – dezelfde als bij de carbon Epic – is vrij ontspannen, maar ook als je serieus door wilt rijden biedt de Chisel je die mogelijkheid. Met recht een allrounder dus.

aluminium, carbon, review, test, specialized chisel expert 2xpinterest
FOTO: SANDER JANSEN

Het is dan ook de ideale fiets voor de gemiddelde mountainbiker in Nederland: Ritjes over de speciale mountainbike-parkoersen, afgewisseld met tochten over brede bospaden en incidenteel een heuvelrit in Zuid-Limburg of de Ardennen.

De Chisel wordt voor zowel dames als heren in twee varianten geleverd: de Comp en de door ons geteste Expert. Alle varianten worden uitgevoerd met een dubbel crankstel, waarmee je voldoende versnellingen hebt voor zowel Nederland als het hooggebergte. Het goede nieuws: de Comp kost je slechts € 1499 en de Expert € 1799. Lekkere prijzen voor zo’n fiets, zeker als je nieuw bent in het mountainbiken, of als je het er vooral naast het wielrennen, bij wilt doen. En geloof ons: hiermee kan je je echt wel een paar jaar vermaken!

Tekst: Sander Jansen
Foto: Sander Jansen