Getest: Trek Top Fuel 9.7

Met deze heerlijke, razendsnelle fully ga je heel veel plezier beleven op de trails in binnen- en buitenland.

dinsdag, 8 mei 2018, 10:52
Getest: Trek Top Fuel 9.7

Het weer van de laatste weken nodigt uit om met veel plezier de mountainbike te pakken en de trails van ons land te gaan ontdekken. De Utrechtse Heuvelrug is wat ons betreft echt een mountainbike-walhalla aan het worden, met de recente toevoeging van de prachtige route door Hoge Vuursche. Alle trails op de Heuvelrug zijn behoorlijk technisch en uitdagend en onze voorkeur gaat er op zulke parcoursen dan ook naar om met een full suspension mountainbike te rijden. Meer grip, controle en comfort zorgen er voor dat je zeker niet langzamer bent dan met een hardtail en als je de fiets nog eens mee naar een echt bergachtige omgeving neemt, ben je helemaal spekkoper.

Onlangs testten wij de Trek Top Fuel 9.7, een heerlijk razendsnelle fully waar je ontzettend veel plezier mee kunt hebben. Echt een bike om mee over die prachtige trails te rossen of een mountainbike-marathon mee te rijden. De Top Fuel 9.7 is voor een prijs van € 3.499 ook nog eens het goedkopere broertje van de op Bike Motion 2018 uitgeroepen mountainbike van het jaar: de Top Fuel 9.8 SL (€ 4.999). Het verschil tussen beide modellen zit hem voornamelijk in de afmontage, want zowel het hoofdframe, als de voorvork en achtervering zijn identiek. Daarmee weet je dus zeker dat je met de 9.7 ook echt een topfiets onder je kont hebt.

Het Top Fuel frame

Het hoofdframe is gemaakt van mountain specific OCLV Carbon van Trek, speciaal ontwikkeld voor mountainbikes. Dit carbon is extra sterk, waardoor het frame beter bestand is tegen de impact van stenen en rotsen tijdens het rijden. Met name de onderbuis is extra versterkt, omdat hier de meeste steenslag op zal plaatsvinden. De staande achtervorken van de 9.7 zijn van aluminium – waar zijn grotere broer deze ook van carbon heeft. Alles bij elkaar zorgt dit voor een lekker licht frame, resulterend in een totaalgewicht van 11,5 kg – zo’n 600 gram zwaarder dan de 9.8 SL. Nog steeds licht voor een fully en daarmee is de Top Fuel 9.7 ook erg geschikt voor wedstrijdrijders.

De G2-geometrie van het frame is ontwikkeld door Gary Fisher en is kenmerkend vanwege de kortere achterbrug, iets langere bovenbuis, in combinatie met een korte stuurpen en voorvork met custom offset. Dit moet zorgen voor veel wendbaarheid op technische stukken, terwijl je met hoge snelheid nog de controle kunt houden.

Getest: Trek Top Fuel 9.7

De vering

De voorvork van de Top Fuel 9.7 is een Fox Performance 32 Float met 100 mm veerweg, voorzien van een Boost110 naaf. Deze veerweg geeft je voldoende schokdemping op zware terreinen, maar houdt ook de snelheid er goed in dankzij de hoge stijfheid. Hij is niet te zompig, waardoor je veel gevoel met het terrein houdt. Als je echt extreem wilt downhillen zal je niet genoeg hebben aan de 100 mm veerweg, maar daar is deze fiets ook niet voor bedoeld. De 100 mm is ruim voldoende voor snelle XC-wedstrijden of enduro-marathons.

De achtervering is eveneens van FOX: de Performance Float RE:aktiv XC 2-position demper heeft ingebouwde F1-technologie die voorkomt dat de demper inveert op momenten dat je dit niet wilt. Tijdens het trappen bijvoorbeeld. Zodra de demper hevige, plotselinge impact voelt, zal de demping inschakelen. Hierdoor houdt je altijd contact met de grond en ben je niet aan het hobbelen tijdens het trappen. Dit levert een efficiënte trapbeweging op, zonder dat je het idee hebt dat er energie verloren gaat in de demper.

Zowel de voorvering als achterdemper zijn met de Remote Lockout op het stuur samen op slot te zetten. Dit is met name prettig als je ook af en toe een beklimming op asfalt of grindweg tegenkomt.

SRAM 1 x 11 aandrijving

Zoals nagenoeg alle full suspension mountainbikes, is ook de Top Fuel 9.7 uitgerust met een enkel voorblad. Wel is er hier gekozen voor een 1 x 11 setup, wat betekent dat dit iets beperkter is dan de Eagle 1 x 12 van de Top Fuel 9.8 SL. De aandrijving is verder een mix van SRAM NX en GX onderdelen, wat de prijs van de fiets laag kan houden.

Deze setup is perfect voor in Nederland en onze omringende landen, maar wellicht wat te beperkt voor in het echte hooggebergte. De 11-42 cassette zal daar net te beperkt voor zijn, zeker als je ervan houdt om nog wat over te houden. Toch zal de combinatie met het 32-tands voorblad ruim voldoende zijn om op de meeste beklimmingen altijd in de juiste cadans te kunnen trappen.

De remmen zijn eveneens van SRAM: met de SRAM Level TL schijfremmen hou je veel controle tijdens het remmen.

Verdere afmontage

De fiets wordt afgemaakt met aluminium Bontrager Duster Elite 23 wielen. Niet zo licht als de carbon variant van de 9.8 SL, maar zeker geen zware wielset. De wielen zijn voorzien van tubeless Bontrager XR2 Team Issue banden, met een breedte van 2.2 inch. Een allround breedte waar je over het algemeen goed mee uit de voeten kunt. Alle overige onderdelen – stuur, stuurpen, zadel en zadelpen – zijn allen van uitstekende eigen Bontrager makelij.

Getest: Trek Top Fuel 9.7

De Top Fuel 9.7 op de Utrechtse Heuvelrug

Als we dan eindelijk op de fiets springen en de trails van de Utrechtse Heuvelrug gaan verkennen, valt direct op dat de Top Fuel je vooral heel snel over de trails wilt laten jagen. Veel fully’s voelen wat traag aan, vooral met accelereren. Dat is met deze fully toch wel iets anders. Hij voelt nog net niet zo direct en snel aan als een hardtail, maar het komt goed in de buurt. Vooral dankzij het constante contact van het achterwiel met de ondergrond, kan je heel hard door blijven trappen.

In beklimmingen schakelen we de lockout in, zodat de trapbeweging efficiënt blijft. Je voelt wel dat je 11,5 kg mee omhoog hebt te duwen, wat niet voor iedereen even aanlokkelijk zal zijn. Dat kan toch een paar kilo’s schelen met een lichte hardtail in dezelfde prijscategorie. Ga je echter de afdaling in, dan kan je het verschil maken. Stabiel, wendbaar en comfortabel kan je kombochten en wortelafdalingen op volle snelheid nemen. Zalig! Zo moeten kleine kinderen zich voelen in een te gekke speeltuin, want dit is echt plezier met een grote P.

Het schakelen en remmen met de SRAM aandrijving en remmen gaat soepel. Op deze parcoursen missen we het Eagle blad niet, wel mis je soms een zwaarder tandje in een meetrap-afdaling. Dat de onderdelen van de goedkopere en zwaardere variant zijn merk je niet en qua vervanging van materiaal zal je in de toekomst ook goedkoper uit zijn. Een pluspuntje tegenover het minpuntje van het hogere gewicht van deze groep.

De Level-remmen zijn top, je kan goed gedoseerd remmen en ze grijpen op een prettige manier aan. Eén vinger is genoeg om bij de remhendel te houden, want er is maar heel weinig kracht nodig om de rem aan te laten grijpen. Wel oppassen dat je niet uit reflex vol de rem aantrekt, want dan blokkeer je geheid!

Na meerdere ritten op de Trek Top Fuel 9.7 zijn we uitgespeeld. Helaas. Want het was echt heerlijk buiten spelen met deze machine. Snelheid, controle én comfort zie je niet zo vaak samen gaan, maar de combinatie van die drie kenmerken blijft bij ons hangen als we terugdenken aan die mooie ritten in het bos.

Tekst: Sander Jansen
Foto’s: Trek