Hoe anders was de Tour in 1903, toen slechts een zestigtal renners aan de start stond van de eerste ronde van Frankrijk.

Zes etappes

De eerste Tour ging van start op 1 juli 1903 en bestond uit een ‘schamele’ 2400 kilometer, verdeeld over zes etappes. Om mee te doen moest je zo’n 10 Franse franc betalen, oftewel €1,52. Bedenk wel: nu rijden de renners 3500 kilometer verdeeld over 21 etappes: oftewel 168 kilometer gemiddeld per rit. Bij de eerste Tour ging het om ruim 400 kilometer per rit. De eerste dag mochten de renners meteen flink aan de bak. De 467 (!) kilometer van Parijs naar Lyon was de een na laatste etappe. Daarna reden ze naar Marseille, Toulouse, Bordeaux, Nantes en terug naar Parijs. De ronde van Frankrijk deed op deze manier zijn naam eer aan.

De leukste Tour de France Producten voor fietsliefhebbers
fietsspullen voor tour de france liefhebbers

Vernuftig materiaal

Voor de dappere mannen van de eerste Tour waren er geen materiaalwagens of musettes beschikbaar. De fietsen hadden vaste wielen die niet zomaar vervangen konden worden. Om wel van versnelling te kunnen wisselen moest het wiel losgedraaid en omgedraaid worden. Bovendien droegen de mannen hun eigen reservebanden en materiaal. Een volgeladen fiets woog zo al snel 20 kilogram. Ook qua voeding waren de renners van toen zelfvoorzienend. Of in ieder geval: ze waren geacht zelf te ‘bedelen’ voor eten in de plaatsen waar ze doorheen kwamen.

Corduroy broeken en wollen shirts

Waar de mannen tegenwoordig de meest geavanceerde wielerkleding dragen die bijdraagt aan hitteregulatie, droegen ze in 1903 vooral corduroy broeken (zonder zeem!) en wollen jerseys. Het verhaal bestaat dat er, in geval van zadelpijn, een biefstuk in de broek werd gedragen om enige pijn te verlichten. Een helm werd natuurlijk niet gedragen.

preview for De gele trui, zo gaat het in zijn werk

De gele trui

De eerste winnaar van de Tour was de fransman Maurice Garin. Garin reed een gemiddelde van 25,68 km/uur. De laatste deelnemer deed er maar liefst 64 uur langer over. De leider in het klassement kreeg overigens geen gele trui maar een groene armband. Met zijn overall winst en prijzengeld van de verschillende etappes won Maurince 6000 franc: zo’n €914. Van de zestig gestarte renners finishten er slechts 21.