Ekoi Corsa Light Evo – Schappelijke prijs voor een goede helm

In de Tour de France van afgelopen jaar zagen we Romain Bardet en zijn ploegmaats van AG2R voor het eerst met dit nieuwe hoofddeksel. Wij gingen er in de afgelopen maanden ook mee op pad.

woensdag, 7 februari 2018, 14:47
Ekoi Corsa Light Evo – Schappelijke prijs voor een goede helm

Eigenlijk aller wat er in de Tour de France rondrijdt is vet. Je wil het zien, je wil het voelen, bekijken en het liefst hebben. Zo dachten wij ook met de nieuwe helm van Romain Bardet. Geen conventionele vorm, maar daarom des te meer opvallend.

De prijs

Laten we wel zijn, de tophelmen van andere merken kosten meestal tussen de €250 en €300. Pittige bedragen om je bovenkamer veilig tegen het asfalt te laten stuiteren. De Ekoi Corsa Evo is er voor €109,95. Niet gek voor een helm die je in de Tour ziet rijden en waarvan je dus het beste van het beste mag verwachten.

Vorm en ventilatie

Ruime gaten in de voorzijde zorgen voor meer dan voldoende ventilatie. De vorm is veel ronder dan we gewend zijn en nog steeds kunnen we niet volmondig zeggen dat we verliefd zijn op de vorm, maar dat is slechts een kwestie van smaak. Het voordeel van de ronde en redelijk platte achterkant is dat je met gemak een rugtas kunt dragen tijdens het fietsen. Je helm wordt niet naar voren gedrukt als je dieper gaat zitten. Een prettige bijkomstigheid.

De voorzijde van de helm komt tamelijk ver naar voren en sluit zo aan tot bijna op je wenkbrauwen. Hierdoor is het dragen van een koerspetje wat minder handig omdat de klep ver naar beneden gedrukt wordt en je zo het zicht een beetje belemmerd. Puntje van verbetering voor de volgende versie.

Watt’s

Het gaat tegenwoordig om VAM (kracht die je kunt leveren tijden het klimmen) en Watt. Het vermogen dat je kunt leveren uitgedrukt in vermogen per kilogram lichaamsgewicht. De windtunneltests van Ekoi vertellen ons dat het dragen van de helm een besparing van 5 watt oplevert. Het blijft lastig om deze getallen daadwerkelijk te checken en mocht het inderdaad helemaal kloppen, dan is het nog de vraag hoeveel wij ervan merken. Maar goed, alle beetjes helpen.

Pasvorm

De sluiting onder de kin werkt met een magneetje dat in een soort sleufje valt. Makkelijk! Wel voelen de bandjes een beetje stug aan en hebben we gekozen voor de meegeleverde dikke padding aan de binnenzijde omdat er hier en daar wat prikte op de schedel. Nu is onze testrijder niet rijk bedeeld als het om begroeiing gaat, dus daar kan het ook mee te maken hebben.

Het binnenframe waaraan ook de afstelknop aan de achterzijde is bevestigd is in hoogte verstelbaar. Hierdoor lukt het altijd de helm goed passend te maken voor je achterhoofd.

Oordeel

Als je eenmaal gewend bent aan de rondere vorm (of deze natuurlijk meteen al mooi vindt) dan is deze helm een prima keuze. Hij is erg goed geprijsd en voldoet natuurlijk aan alle veiligheidseisen. De drie meegeleverde diktes padding zijn een pré. Het enige nadeel dat wij vonden was het feit dat een koerspetje niet zo makkelijk te dragen is.