Tijdens Haute Route Mont Ventoux reden we op de nieuwe Specialized Tarmac SL 6 Expert. Opgebouwd met de Ultegra R8000 groep en de nieuwe Roval CLX50 wielen. Een fiets om van te smullen.

Maar ook de wielen zijn hagelnieuw en sinds dit jaar voor het eerst verkrijgbaar. Tijd dus, om die een wat extra aandacht te geven.

De naam doet het al vermoeden. De CLX 50 wielen hebben een 50 millimeter hoge velg. Een stukje minder hoog dus dan de gigantische CLX 64 wielen en een slagje lager dan de al langer bestaande CLX 32 wielen.

De wielen zijn full carbon en zijn breed! Met 29,4 millimeter een stuk breder dan conventionele wielen. Je ziet overigens een niet meer weg te denken tendens om brede velgen te maken; in die zin dus niets vreemds onder de zon. De rede hiervan: meer stijfheid, een betere krachtverdeling, betere aerodynamica en wat meer comfort. Door de brede velg kan er een wat rondere doorsnede gemaakt worden én komt de band iets minder 'bol' te staan. Dit komt de aerodynamica ten goede. Het zorgt er ook voor dat in de bochten de band wat 'breder' uit kan rollen, wat voor betere grip zorgt.

Land vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle frame, Vehicle, Bicycle part, Bicycle tire, Spoke, Bicycle handlebar, Road bicycle, pinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Het voorwiel is radiaal gespaakt omdat deze wat minder extreme krachten te verduren heeft. Het achterwiel spaakt aan de linker zijde ook radiaal, maar aan de aandrijfzijde 2 over 1. Dit geeft een sterkere basis omdat daar de kracht op overgebracht wordt.

De prijs is even schrikken, want € 1399 voor het achterwiel en € 999 voor het voorwiel is niet gering. Maar daarvoor heb je wel DT 240 naven in het binnenwerk, DT Aerolite spaken, DT Pro nippels en samen 1377 gram aan puur, handgespaakt fietsgenot.

De wielen zijn stijf en hard, maar niet oncomfortabel. Hard kan namelijk ook stuiteren, trillen en elke tik doorgeven, maar dit is genieten. Door de 50 millimeter hoge velgen ben je niet zo bevattelijk voor zijwind, maar ze zijn hoog genoeg om je het 'vlieg-gevoel' te geven bij hogere snelheden.

In combinatie met de fiets - die natuurlijk ook niet veel te wensen overlaat - snijden de wielen heerlijk door de bocht. Vol vertrouwen afdalen in een cyclo als Haute Route was een koud kunstje.

Ook in natte omstandigheden die we tijdens woon-werkverkeer veelvuldig moesten trotseren waren we erg te spreken over het remmen. Normaal gesproken een zorgenkindje bij carbon velgen, maar het licht ruwe remoppervlak geeft voor de blokken voldoende grip om ook in de nattigheid goed te remmen. Natuurlijk is je remweg langer, maar dat is risico van het vak.

Wel werd er bij hoge snelheden in de afdeling waarin flink meer geremd werd, hier en daar een licht piepend geluid gehoord. Dat lijkt nog steeds voor elke wielproducent 'een dingetje' te zijn. De stand van de remblokjes lijkt hier ook mee te maken te hebben, maar helemaal te voorkomen lijkt het niet.

Wat de Roval wielen ook doen: ze nodigen uit om ongelofelijk te gaan jakkeren! Een set hoge carbon wielen zorgen voor moraal en ze zouden je liefst de hele dag laten genieten van het heerlijk zoevende geluid zoals alleen carbon wielen dat kunnen.

Eigenlijk viel er niets op de wielen aan te merken. Het enige dat wij ons kunnen voorstellen, is dat er niet veel mensen zijn die €2.398 over hebben voor een set nieuwe wielen. Maar mocht je dit bedrag 'over hebben' en er niet gewoon een volledig nieuwe fiets voor kopen, dan is het een heel goede optie!

Mocht je vooral voor 'de looks' willen gaan, dan kun je ook kiezen voor de CL50. Hiervan zijn de velgen identiek de lagers zijn standaard (en dus niet ceramisch) en de spaken zijn singlebutted in plaats van doublebutted. Deze wielen zijn dan € 1599. Dat scheelt een slok op een borrel.

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Thomas Zijlma