Hoe kun je een nieuwe groepset beter aan de tand voelen dan tijdens een driedaagse cyclo op de Mont Ventoux. De Shimano Ultegra R8000 groep zat vast aan een Specialized Tarmac Expert die we gelukkig langer tot onze beschikking hadden. We reden in totaal meer dan 700 kilometer met dit nieuwe raspaard.

De mechanische variant van de Ultegra R8070 groep met schijfremmen en Di2 hebben we al eerder aan een test onderworpen. De bevindingen daarover lees je hier. Ondanks dat schijfremmen en het elektronische Di2 een genot zijn, zal de R8000 groep de best verkochte variant worden, is onze overtuiging. Het is wat mensen gewend zijn, er zitten minder 'ingewikkelde' snufjes aan en een gangbaar remblokje vervangen kan bijna iedereen. Voor de thuis-mechaniekers onder ons blijft de R8000 niet alleen prachtig om te zien, maar ook makkelijk in het gebruik.

Crankstel

De gehele lijn in het nieuwe Ultegra gamma maakt gebruik van hetzelfde crankstel. De linker crank is gemaakt uit één deel alluminium. Voor Dura-Ace is er gekozen om te werken met één deel carbon en één deel aluminium. Verder is de rechter crank op een haar na gelijk aan zijn duurdere en exclusievere broertje. Het grote blad is voorzien van de Hollowglide techniek. Doordat het hol en dubbelwandig is, kan er gewicht bespaard worden en aan kracht gewonnen worden. Een win-win oplossing naar wij dachten.

Het crankstel is te verkrijgen in een 53-39T, 52-36T en 50-34T variant. Voor de veldrijders en gravelracers die graag een tandje lichter hebben is er ook een 46-36T optie.

Verder maakt dit trapstel gebruik van een vierarmige crank die als twee druppels water lijkt op Dura-Ace. Als we Shimano zelf mogen geloven dan is deze Ultegra R8000 groep zelfs nog gelijkwaardiger aan Dura-Ace dan voorheen.

Remmen

De remmen op de Specialized die wij testten, waren de direct mount uitvoering. Dat wil zeggen: de remklauw wordt zowel aan de linker als aan de rechter vorkarm gemonteerd. Dit, in combinatie met de dual pivot (twee armen) moet zorgen voor meer remvermogen! En dat was te merken! Het lijkt het erop dat het remmen zekerder en krachtiger aanvoelde. Afdalen in een wedstrijd met 70 kilomter per uur is nooit echt de hobby geweest van ons 'slachtoffer', maar deze keer bleef de zeem schoon en kwam hij heelhuids beneden.

shimano, ultegra, r8000, groepset, review, testpinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Een ander opvallend verschil met voorgaande varianten van de Ultegra groep was het volgende. Voor de achterrem moet de remkabel altijd een langere weg afleggen. Ook de de extra buitenkabel die de rem nodig heeft, voelt de achterrem altijd wat 'sponziger' en wat trager aan dan de voorrem. In dit geval zijn de Japanners erin geslaagd om ook de achterrem heel direct te laten remmen. Een echte pré wat ons betreft.

De shifters of remgrepen liggen prettig in de hand. In voorgaan de edities van Ultegra zat er altijd 'een gat' aan de onderkant van de shifter waar je het binnenwerk voelde zitten. Nu is dat netjes afgesloten en kunnen je vingers ook daar makkelijk een plek vinden. Vooral bij het klimmen een prettige bijkomstigheid.

shimano, ultegra, r8000, groepset, review, testpinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Voor- en achterderailleur

De achterderailleur is zogenaamd 'Shadow' gemaakt. Hij hangt hieronder rechter onder de achtervork en steekt veel minder uit. Bij een val is de kans op een krom derailleurpadje minder groot. (Je weet wel, dat ding waar hij aan hangt en wat altijd heel moeilijk te bestellen is.)

Vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Mountain bike, Bicycle tire, Tire, Rim, Bicycle part, Spoke, Bmx bike, pinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Het hefboommechaniek van de voorderailleur is compacter gemaakt. Hierdoor steekt de scharnier iets minder ver naar achter waardoor je met dikkere banden kunt fietsen. Mits je frame dit natuurlijk toelaat. Door het compactere design gaat ook opschakelen erg snel en accuraat. Prettig voor een geaccidenteerd terrein waarbij er hard gereden wordt.

Chainsuck, mis schakelen, geratel en andere ellende die je niet wil, al helemaal niet als het erom gaat, hebben we niet meegemaakt. Sterker nog, het was zelfs erg prettig om na lang rijden met Di2, weer eens écht zelf te schakelen.

Cassette

Doordat de achterderailleur voorzien is van een lange kooi (armpje), kunnen er cassettes met lichtere verzetten gemonteerd worden: 11-25T, 11-28T, 11-30T, 11-32T, 12-25T, 14-28T) en zelfs een (bredere) 11-34T cassette met een naafbehuizing, ontworpen voor zowel wegfietsen (met spacer) als mountainbiken.

Wij trapten de kilometers weg op een 11-30T casette in combinatie met een 52-36T crankstel. Voor de bergen een prima verzet! Onze testrijder zou in Nederland aangekomen, meteen weer kiezen voor een 11-25T variant. De stappen tussen de tandjes zijn dan minder groot. Een nadeel bij een bergverzet is altijd dat de stappen tussen de tanden soms met 3 tegelijk gaan. Als je dus 'een beetje over hebt' of je wil net een tandje bij steken kan schakelen ook zo maar 'plafonneren' betekenen.

Pedalen

In de nieuwe Ultegra R8000 groep zijn ook de pedalen vernieuwd. Er is 12 gram bespaard op het vorige PD-6800 setje en de zogenaamde 'stapelhoogte' is met bijna een millimeter minder geworden. Hierdoor komt de zool van je voet dichter bij het hart van de trapas, waardoor de krachtoverbrenging efficiënter is. In gevoel is dit lastig uit te drukken, maar wat wij er erg mooi aan vinden is het ranke uiterlijk en het geweldig draaien van de assen.

Vehicle, Bicycle part, Bicycle drivetrain part, Grass, Tree, Photography, Auto part, Plant, Soil, Wheel, pinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA



Onze testrijder is jaren mechanieker geweest in een Amsterdamse racefietsenspeciaalzaak. Hij weet te vertellen dat (kogel)lagers die 'dik draaien' goed zijn. Je voelt een haast onzichtbare weerstand van het dikke vet in de lager. Dit is veel beter dan een licht tollend asje.

De pedalen zijn zelfs leverbaar met een 4 millimeter langere as voor de rijders onder ons met een hogere Q-waarde. Voor mensen die een breed gestel hebben een prettige oplossing.

Eindoordeel

Snel schakelen, soepel draaien een een prachtig design (alhoewel hierover natuurlijk valt te twisten). Voor wie niet de prijs, maar wel de kwaliteit en directheid wenst van Shimano Dura-Ace, is de Ultegra R8000 een goede optie. Op volle snelheid schakelen; op het binnenblad aankomen op de top en daarna volle bak op de plaat schakelen en doortrekken. Alles werkte zoals je het mag verwachten.

De Shimano Ultegra R8000 groep is onder andere verkrijgbaar bij FuturumShop.nl

Tekst: Thomas Zijlma
Foto's: Thomas Zijlma