Pirelli, een van de grootste spelers op de autobandenmarkt, komt terug in de fietswereld. Op het eigen circuit van Pirelli, in Vizolo bij Milaan, mochten wij de fietsbanden testen.

Al 110 jaar is Pirelli actief in de autosport. Met wielrennen zullen weinigen de bandenfabrikant associëren. Toch werd in de eerste Giro d’Italia door 30 van de 49 deelnemers gereden op Pirellibanden. Later reed zelfs Fausto Coppi op de rubberen sloffen van Pirelli.
En toen, aan het eind van de jaren zestig van de vorige eeuw, werd het stil rond Pirelli in de wielersport. Drie jaar geleden doken er geruchten op over een terugkeer. En nu, 49 jaar later, komt Pirelli inderdaad met een band voor de racefiets: de P Zero Velo. Beschikbaar in drie types:

  • P Zero Velo, in 23 – 25 – 28 mm

Deze band heeft het design van de Diablo Supercorsa band, die bekend is uit de motorsport. Deze variant weegt 195 gr en met het groeien van de omtrek naar 25 mm komt er 15gr per bandje bij. De 28 mm variant is met een gewicht van 230 gram nog steeds een lekker lichte band.

  • P Zero Velo TT, in 23 mm

Een geheel gladde band, ook wel slick. Ontwikkeld voor tijdritten en wegwedstrijden op hoge snelheid. De 23 mm band is met een gewicht van 165 gram een van de lichtste in zijn soort. De besparing in gewicht wordt vooral behaald door het achterwege laten van de extra anti-leklaag.

  • P Zero Velo 4S, 23 – 25 – 28 mm

Iets dikker, meer profiel en een iets hoger gewicht. Bij koudere, nattere en beroerdere weertypes is dit dus de band die je volgens Pirelli moet hebben. Voor de Nederlandse markt is dit de band die je in de herfst en winter gebruikt.

preview for Pirelli P Zero Velo

De drie smaken die er nu gepresenteerd worden, zijn al vanaf €42,90 voor jou. Een schappelijke prijs dus voor hun topsegment. P Zero, een naam die we al kennen uit de motorsport en de Formule 1, staat dan ook voor hun allerbeste banden. Later dit jaar komen er nog meer smaken en soorten bij. Zo wordt er gewerkt aan een variant voor tubeless en komen er natuurlijk ook tubes op de markt. Deze worden, naar het zich doet aanzien, in samenwerking met een ploeg uit de ProTour ontwikkeld. Welk team dat wordt is nog niet bekend. De drie varianten die nu gepresenteerd worden, zijn allen vouwbanden geschikt voor clincher.

Ok, de beelden zijn mooi, de plaatjes zijn mooi, de fietsen zijn mooi. Alles lijkt te kloppen. Maar hoe rijden ze nu echt? Onze man ter plaatse zocht het voor je uit!

Bicycle frame, Bicycle tire, Wheel, Bicycle wheel rim, Bicycles--Equipment and supplies, Bicycle wheel, Bicycle, Bicycle part, Bicycle fork, Bicycle handlebar, pinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Na een avond goed Italiaans eten en drinken is het lekker fietsen. Helemaal met een ronduit Italiaanse De Rosa onder de (af)getrainde billen, 11 Speed Campa Super Record en gigantische Pininferina wielen met natuurlijk de Pirelli P Zero Velo. De ochtend werd gestart met een kleine instructie van de te fietsen afstand (45 km) en de verschillende tests die we vervolgens op hun eigen race- en testcircuit zouden gaan uitvoeren. Ja, zij hebben een eigen circuit! Met 5 verschillende soorten asfalt, met klinkers, met 'kasseien', met betontegels, een heuvel, haakse bochten en natuurlijk de mogelijkheden om alles nat te sproeien.

Ik voel nattigheid

Land vehicle, Vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Mountain bike, Bicycle frame, Cycling, Bicycle part, Road bicycle, Cycle sport, pinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA


Alle testrijders reden op de P Zero Velo 25 mm, de band die naar verwachting het beste gaat verkopen. De klassieke bliksemschicht in het profiel is herkenbaar vanuit de motorsport. In theorie zorgt dit in de bochten voor meer grip en voor het afwateren tijdens natte ritten. De praktijk laat niets te wensen over. Een natte haakse bocht met 40 km/u in rijden is niet iets dat de meeste wielrenners en wielertoeristen graag doen, maar deze keer kon het met een gerust hart. Het voelde solide en eigenlijk nog niet eens alsof de limiet in beeld kwam. De belofte dat de banden in nat weer goede grip en handeling afleveren komt wat ons betreft helemaal uit.

Lek!

Tire, Automotive tire, Product, Auto part, Synthetic rubber, Automotive wheel system, Wheel, Material property, Fender, Rim, pinterest
FOTO: PIRELLI


Tijdens tochten of koersen hoor je het geregeld: LEK! Daarom kiest onze testrijder meestal voor Duitse degelijkheid. Nooit een lekke band, maar ook nooit een comfortabel gevoel. Niemand heeft lek gereden deze testdag, dat is mooi natuurlijk, maar goed, het is geen garantie om nooit langs de kant van de weg te staan. Overigens opperde een Deense journalist om de banden door te prikken met een natte naald. Zijn stellige overtuiging was dat het doorprikken van de band tijdens een puncture-test dan vele malen makkelijker was. Het gezicht van de 'laborant' verschoot van kleur en daarna ging hij snel over naar een nieuw onderwerp. Het lijkt ons de moeite om eens een stapeltje banden van verschillende merken aan deze test te onderwerpen. Overigens zorgt het zogenaamde Aramid Fiber voor een goede lekbestendigheid.

Op rolletjes

Text, Colorfulness, Line, Pattern, Slope, Diagram, Parallel, Circle, Symmetry, Triangle, pinterest
FOTO: PIRELLI

In de Formule 1 en motorsport is het oppervlak dat daadwerkelijk de weg raakt en dus zorgt voor grip, wrijving en slijtage vele malen groter dan op de racefiets. Voor bandenfabrikanten is de rolweerstand heel belangrijk, maar voor ons wielrenners is het daarom een arbitrair verschil. Ook de wetenschap op dit vlak vertelt ons niet veel want elk bandenmerk heeft eigen testmethodes, eigen materialen en eigen analyses. Vaak komt het dus op 'gevoel' aan. Met dit gevoel zat het goed. Door het lage gewicht van dit vouwbandje - waarin ze een soort rietje van kunststof gebruiken als hieldraad - is het lekker rijden. Het voelt agressief, accelereert snel en maakt in de bochten een vertrouwenwekkend geluid. De nano-technologie en het speciaal door Pirelli ontwikkelde Smartnet Silica maken dit bandje lekker dun. Hierdoor geeft het een soepel gevoel en veel comfort. Zelfs op de steentjes.

Compound, niets dan compound
Tijdens het bezoek aan de fabriek en de Reserch & Development hoor je niets anders dan 'compound'. Telefoons, geluidsopname-apparatuur en camera's moesten achterblijven in de kluis. Het heilige der heilige van Pirelli kon en mocht niet worden vastgelegd. Microscopen op kern-energie, gerobotiseerde armen, ladingen rubber en heel veel computers. De kennis en alle prototypes komen nog steeds uit Milaan en dat is een hele geruststelling. Het enige waar we achter zijn gekomen is dat de compound (laten we het maar rubber noemen) uit 12 verschillende bestanddelen bestaat. De hoeveelheden en de verhoudingen; het grote geheime mengsel, is helaas een geheim gebleven. Het enige tipje van de opgelichte sluier is het feit dat het zogenaamde SmartNet Silica is te rangschikken in een bepaalde richting. Dit zorgt voor de ultiem lage rolweerstand én de goede grip

En nu?
Vanaf september liggen deze banden in Nederland in de winkel. Ons oordeel: probeer ze eens. Want zoals het de Italianen betaamt, ziet zelfs iets simpels als een fietsband eruit als een sierraad. En laten we verder hopen dat Pirelli zich ook in de wielersport gaat mengen. Geruchten over Nibali en Aru, het ontbreken van een Italiaanse wielerploeg op het allerhoogste niveau en het machtsvertoon waarmee Pirelli dit product in de markt zet, doet vermoeden dat er grootse dingen staan te gebeuren.

Het volledige gamma van Pirelli P Zero Velo koop je bij onder andere FuturumShop.nl.

Tekst: Thomas Zijlma