Vernieuwingen? Zijn we gek op! Dus toen Schwalbe vroeg om eens een paar banden met hun nieuwe ADDIX-technologie aan de tand te voelen, gingen we op pad. Los geht’s!

Het Duitse Schwalbe levert al jarenlang banden voor alle segmenten, maar sportieve fietsers kennen de sets waarschijnlijk het beste van de race- en mountainbikebanden. Alhoewel de toerfietsers ook veel met de setjes van Marathon rondrijden. Bij een gemiddelde ride, toertocht of wielerkoers is dan ook minstens de helft van de meute uitgerust met klassiekers als Nobby Nic, ONE, Racing Ralph, of Furiuos Fred. Wij durven dus wel te stellen dat Schwalbe er Käse van heeft gegeten. Maar beter, kan altijd beter-der, toch?

De techniek

Een band bestaat in de kern (van binnen naar buiten) uit drie zaken: de hieldraad, het karkas en het loopvlak. De hieldraad is de rand die zorgt dat de band veilig in de velg blijft hangen. Zeker voor tubeless rijden (zonder binnenband) is dat belangrijker dan ooit. Voorheen was de hieldraad van staal, maar bij vouwbanden zijn dat buigzame vezels van (doorgaans) aramide: licht en uiterst trekbestendig.

Het karkas geeft als een skelet stabiliteit via een weefsel van draden. Hoe fijner Schwalbe die maakt, hoe hoogwaardiger de band, in de zin van rijdcomfort. De dichtheid wordt bepaald in Threads Per Inch ofwel TPI. Een hogere TPI geeft per saldo lichtere banden (dunner weefsel!) en lagere rolweerstand. Maar uiteindelijk ook banden die sneller slijten en minder lekbestendig zijn.

Het loopvlak tenslotte, zorgt er simpelweg voor dat we grip hebben en niet op onze pannenkoek gaan. En hoe beter hiervoor de compound is (samenstelling van de gebruikte materialen en grondstoffen), hoe beter een band. Qua grip, demping, rolweerstand en levensduur. Overigens wordt er bij het maken, bepalen en samenstellen van de compound ook gekeken naar lekbestendigheid en duurzaamheid.

Tire, Automotive tire, Bicycle tire, Bicycle wheel, Wheel, Rim, Bicycle part, Synthetic rubber, Auto part, Spoke, pinterest
-

Geheim van de smid

Om goede banden te maken, moet je vooral weten in welke verhouding je de grondstoffen als synthetisch rubber, roet, silica, silaan (silica) en olie door elkaar mengt. Meestal gaat het om een chemisch mengsel van wel 12 grondstoffen. ADDIX is bij Schwalbe een merknaam in het segment van de mountainbike die duidt dat de Duitsers hun banden op een nieuwe manier produceren. Hoe precies? Dat is uiteraard het geheim van de smid…. Ook bij het bezoeken van een bandenfabriek en het bekijken van het volledige proces van assemblage, krijg je eigenlijk niets te zien, behalve mooie draaiende machines. Maar we kregen wél te horen dat ze voor deze ADDIX-compounds vooral het aandeel silica fors verhoogd hebben.

Vooruit, nog een laatste stukje bandentechniek dan: silica is gezuiverd zand en vervangt deels de goedkopere grondstof roet. Dat maakt een band duurder in productie, maar de rolweerstand wordt fors lager. Daarmee weet je dus ook waarom je voor betere banden wat meer betaalt! Verder is het mogelijk om silica middels speciale apparatuur 'een bepaalde richting' te geven' en zo te 'draaien' in de compound dat ze bijdragen aan de grip en rolweerstand.

De praktijk

Sinds de zomer heeft Schwalbe alle compounds van de mountainbikebanden samengevoegd onder de familienaam ADDIX. Deze vernieuwde lijn bestaat uit de vier verschillende soorten van de nieuwe compound; Speed (rood), Speedgrip (blauw), Soft (geel) en Ultra Soft (paars). Doelstelling is hiermee om voor de verschillende disciplines een band te kunnen bieden: respectievelijk Cross country XC, All mountain / Trail AM, Enduro en Downhill. Om de serie makkelijk te herkennen, hebben de banden via een dunne lijn allemaal een kleur over het profiel gekregen. Vonden wij erg slim bedacht. Mede omdat je dan als consument makkelijker kunt bepalen welke band past bij jouw rijstijl, het terrein en de omstandigheden.

Qua noppenprofiel is er niet veel veranderd, het is vooral de compound die is aangepakt. Wij reden de lichtste en meest wedstrijdgerichte banden van het assortiment: de Speed met rode lijn, in een geijkte combinatie Racing Ralph (achter) en Rocket Ron (voor). Uiteraard tubeless gemonteerd. Als breedte kozen wij 2.25 inch voor zowel 27,5 (560 gram) als 29 inch wielen. De ADDIX-banden zijn weliswaar ruim 50 gram zwaarder geworden doordat de Duitse wetenschappers extra SnakeSkin aan het weefsel hebben toegevoegd. Dit was geen overbodige luxe, want op verschillende fora was te lezen dat de lekbestendigheid een oppeppertje kon gebruiken. In onze beleving is dat in de nieuwe lijn prima uitgepakt. Grappige bijkomstigheid bijvoorbeeld is dat het geluid dat de band maakt bij het rijden over boomwortels, anders klinkt dan voorheen. Een stevigere 'ploink' als teken van bestendigheid. Toll…

Tire, Automotive tire, Watercolor paint, Reflection, Automotive wheel system, Auto part, Plant, Paint, pinterest
-

Los geht’s

Goed, de paden op dan maar! Met hooggespannen verwachtingen want Schwalbe’s claims beloven onder meer 10% minder rolweerstand en 15% meer grip. Onze indruk is dat de banden vooral op asfalt stiller zijn en de rolweerstand uitstekend is in vergelijking met de concurrentie. Of dat 10% beter is, hebben we niet gemeten maar ze lijken vooral weer iets soepeler te voelen. Waarbij ons wel duidelijk is dat de grip naar een hoger niveau is gegaan; zowel op asfalt, de zandvlaktes rondom Hilversum en de rotsachtige stukken die wij reden in Cornwall.

Een belangrijk punt dat we graag willen noemen is de sterke verbetering in slijtvastheid. Na ongeveer 600 kilometer in wisselende omstandigheden ziet vooral de achterband er beduidend beter uit dan de voorgangers. Macht uns froh!!

Doen dus? Wat ons betreft zeker wel. De banden zijn allemaal een fractie zwaarder maar dat is ter eer en meerdere glorie van de levensduur en lekbestendigheid.

Monteren gaat goed en de band is eenvoudig over DT-velgen te leggen. We moesten zelfs een beetje ons best moesten doen bij de eerste montage met latexmelk. De adviesprijs van € 57,90 per band is aan de hoge kant maar, maar we zien dat er een aantal retailers is die grote voorraden tegen een wat lagere prijs kunnen aanbieden. Dus daarmee kan dat argument eigenlijk overboord.

Houd er wel rekening mee dat deze wedstrijdbanden in de Hollandse bagger iets minder goed tot hun recht komen, daarvoor moet je de Speedgrip-serie bekijken. Maar desondanks vinden wij de Racing Ralphs en Rocket Ron heel prettig voorspelbaar in natte omstandigheden. En bijna onverslaanbaar als het weer droog is...

De banden zijn onder andere te verkrijgen bij Futurumshop.nl

Tekst: Thomas Zijlma