Je afgetrainde maatje en jij fietsen een mooie ronde. Hoewel hij de laatste tijd wat meer getraind heeft kun je hem moeiteloos bijhouden. Tot er een heuvel opdoemt.

De eerste 100 meter weet je nog net in zijn wiel te blijven. Na 200 meter zie je angstvallig een gaatje vallen en na 500 meter weet je het zeker. Hij heeft je gelost. Is hij sterker? Of eisen die paar extra kilo toch zijn tol? Hoeveel kracht (Watt) moet je nu eigenlijk meer leveren met wat extra gewicht?

Op vlak terrein

Op vlak terrein maakt een aantal kilo meer of minder niet zo’n verschil. Om 30 km/uur te fietsen (uitgaande van geen tegenwind) moet een renner van 70 kg met een fiets van 9 kg ongeveer 172 watt fietsen. Weegt deze renner 80 kg dan komt dit neer op 176 watt en voor iemand van 95 kg 183 watt. Of, anders gesteld: met hetzelfde wattage (172 watt) gaat de lichtere renner 0,3 km/uur harder dan iemand van 80 kg.

Wordt het terrein bochtiger dan ontstaan er meer verschillen. Een zwaardere renner zal eerder moeten remmen om op tijd vaart te verminderen (zijn remweg is door het extra gewicht langer) en hij moet na de bocht meer kracht leveren om weer op gang te komen. De lichtere renner kan iets later in zijn remmen knijpen en heeft minder power nodig om weer op snelheid te komen.

De heuvels en bergen in

Ga je vervolgens de heuvels in, dan beginnen de kilo’s pas echt te tellen. Rijd je een heuvel op met een gering stijgingspercentage van 5% tegen 15 km/u dan moet je hiervoor als 70 kg lichte renner zo’n 204 watt leveren. Weeg je 80 kilogram dan gaat het ineens om 228 watt en als je 95 kg weegt moet je maar liefst 263 watt leveren. Dat scheelt al snel zo’n 1,5 km/u tussen de 70 en 80 kg zware renner als jullie beide 228 watt op de pedalen zetten.

Is de helling 5 kilometer lang dan ben je als lichtere renner (bij hetzelfde vermogen) bijna twee minuten sneller boven. En hoe zit het dan als je de bergen ingaat? Samen de Alpe D’huez op? Je lichtere collega-renner kan rustig boven een bakje koffie drinken. Rijden jullie allebei met 200 watt omhoog, dan gaat je collega-renner met zijn schamele 70 kg met 10 km/uur naar boven en is hij na 80 minuten op de top.

Met je 80 kilo haal jij met hetzelfde wattage net geen 9 km/uur en ben je ruim 10 minuten langer bezig. Nog wel ruim 15 minuten sneller dan als je 95 kg zou wegen. Met dat gewicht ga je met 200 watt nog maar 7.8 km/uur.

Vet versus spier

Is lichter dus beter? Niet per sé. Het maakt wel verschil of jouw 10 kg extra spier- of vetmassa is. Als zwaardere renner hoef je bergop voor hetzelfde vermogen minder watt/kg te leveren. Die 200 watt is als je 80 kg weegt ‘maar’ 2.5 watt/kg. Voor die renner van 70 is dat 2.9 watt. Bestaat jouw extra gewicht vooral uit (goedgetrainde been)spieren in plaats van vetmassa dan lever jij wellicht met gemak de extra 30 watt die nodig is om net voor je vriend te finishen.

Zelf werken aan je kracht en conditie? Check dan eens hieronder ons trainingsschema.