Endurance fietsen zijn op de huidige – uit zijn voegen barstende – markt van racefietsen niet meer weg te denken. Elk zichzelf respecterend merk heeft wel een model dat zich richt op de fietser die vooral op zoek is naar comfort. Zo ook het Amerikaanse Cannondale. Sterker nog, zij waren één van de eersten door in 2006 met de introductie van hun Synapse model te komen.

Nu, 12 jaar later, is het tijd voor een volgende update van dit populaire frame. Wij testten de Synapse Carbon Disc Red Etap en ondervonden hoe je comfort uitstekend kunt combineren met snelheid.

Het is niet voor niets dat Cannondale de geometrie van de Synapse omschrijft als ‘Endurance Race’. De focus ligt op het bieden van comfort aan de berijder, zonder daarbij concessies te doen aan de snelheid. Een combinatie die veel wielrenners in Nederland wel zou moeten aanspreken, want wie wil dat nou niet? De ene dag met de handjes op het stuur een ontspannen, lange duurrit maken en de volgende dag je fietsmaten een pak slaag geven door onder in de beugel de snelheid omhoog te jagen. Dat is precies wat Cannondale ook voor ogen heeft.

Cannondale, Synapse Carbon Disc Red Etap, endurance, racefietspinterest
FOTO: DANIEL GIEGER

Om dit te realiseren maakt men al sinds 2006 gebruik van de ‘SAVE Micro-suspension’ technologie: op specifieke plekken in de onderbuis, zitbuis en achtervorken zijn flex zones gemaakt om schokken weg te filteren. Ook de nieuwe 25.4 mm zadelpen draagt hier aan bij. Tegelijkertijd zorgen deze zones er ook voor dat op andere plaatsen de flex niet aanwezig is en daarmee de stijfheid op die belangrijke plekken zo hoog mogelijk kan blijven en jou die snelheid kan garanderen.

Alle Synapse modellen worden uitgevoerd met flat-mount schijfremmen met steekassen en bieden ruimte aan banden tot wel 32 mm breed. Hiermee wordt de trend gevolgd van steeds bredere banden en velgen - nóg meer comfort. Wij vinden 28 mm voorlopig wel voldoende in Nederland, maar als je kiest voor een flink stuk onverhard of een meerdaagse tocht over zeer ruw asfalt op je vakantie in Oost-Timboektoe, dan is het toch wel een pré om deze dikte te kunnen steken.

Bicycle part, Bicycle frame, Metal, Titanium, Bicycle fork, Carbon, Steel, Bicycle seatpost, pinterest
FOTO: DANIEL GIEGER

Fraai is ook dat alle kabels van de Synapse binnendoor lopen, waarbij door een opening in de onderbuis – de zogeheten junction box – zowel de elektronische groepen als de mechanische kabels door het frame gevoerd worden. Eveneens mooi weggewerkt is de bevestiging van de zadelpen. Niet meer bovenop als zadelklem, maar via een opening onder de bovenbuis. Volledig uit het zicht dus en dat alles zorgt voor een strak uiterlijk.

De veelzijdigheid van de Synapse Carbon Disc Red Etap in de praktijk

Het Synapse-model dat wij tijdens een aantal ritten tot onze beschikking hadden was afgemonteerd met de elektronische Sram Red Etap groep. Een waar genot om mee te schakelen. Net als bij de concurrerende merken heeft Sram het elektronisch schakelen dik op orde. Verder was onze fiets voorzien van het stijve Quark Prime Carbon crankstel – waar eenvoudig een powermeter van gemaakt zou kunnen worden. De krachtoverbrenging bij de crank is hiermee erg strak en voelt lekker efficiënt aan. Liever een trap te weinig dan één te veel, toch?

Bicycle wheel, Bicycle, Bicycle part, Bicycle frame, Bicycle tire, Spoke, Vehicle, Hybrid bicycle, Bicycle fork, Road bicycle, pinterest
FOTO: SANDER JANSEN

Tijdens één van de langere, relatief rustige ritten was het comfortabele van de Synapse overduidelijk aanwezig. Geen gestuiter over klinkerwegen of kuilen in de weg, maar lichte trillingen die je ontspannen laten trappen. Bijna alsof je met een hardtail mountainbike over de weg rijdt. En waar je na een paar uur fietsen meestal wat stijfheid in de rug en nek gaat voelen, bleef dat dit keer achterwege. Het is dat die vieze herfst-tegenwind zorgde voor een laatste uur onderin de beugels, anders was de hele rit écht ontspannen geweest.

Natuurlijk moesten we ook de race-geometrie van de Synapse wel even testen. Dit keer tijdens een wat kortere rit, inclusief een paar venijnige klimmetjes. Écht snelle accelaratie ontbreekt, maar dat is bijna vanzelfsprekend voor een endurance model. Eenmaal op snelheid, voel je wel dat Cannondale zich met de Synapse ook richt op snelheidsduivels. Zonder veel moeite worden hoge snelheden gehaald en voelt het allemaal nog vertrouwd aan. Toch is krap insturen van snelle bochten niet heel eenvoudig, de directheid ontbreekt hier een beetje. Maar dat zal enkel voor de criteriumtijgers van de rondjes om de kerk een probleem zijn. De algemene controle en versnelling die deze fiets biedt –juist in combinatie met dat comfort – is gewoon uitstekend te noemen.

Het is duidelijk dat Cannondale met de Synapse een brede groep fietsers probeert aan te spreken. Niet alleen maar die comfortzoeker, maar tegelijk ook de fietser die regelmatig op zoek is naar snelheid. En dat is wat ons betreft goed gelukt, dit is met recht een allrounder te noemen.

Bicycle part, Bicycle frame, Bicycle wheel, Bicycle, Vehicle, Mountain bike, Hybrid bicycle, Bicycle fork, Tree, Sports equipment, pinterest
FOTO: SANDER JANSEN

Vind je een kleine 6000 Euro (€5999) een beetje te veel van het goede voor een nieuwe fiets? Geen zorgen. De Synapse is namelijk verkrijgbaar in twaalf verschillende uitvoeringen en is al te koop vanaf € 1.199,-. Daarnaast zijn er ook zes damesversies verkrijgbaar. Voor alle uitvoeringen kijk je op www.cannondale.com.

Tekst: Sander Jansen
Foto: Daniel Gieger / Sander Jansen