Wat ons betreft waren er met deze fiets eigenlijk maar twee opties. Of nonchalant leunend de hele dag bij het stoplicht staan om complimenten in ontvangst te nemen óf de hele dag fietsen en genieten van deze terug-van-weggeweest-Italiaan.

Italvega

Een bijzonder verhaal in een notendop. Let op. Ben Lawee was een Irakees die emigreerde naar Amerika. Vanuit Long Beach California ontwierp en ontwikkelde en hij samen met de beroemde Torpado fabriek in Padua (Italie) in 1970 de eerste Italvega. Na 8 jaar ging het merk ter ziele. Het bleef vervolgens een lange tijd stil, totdat Nicholas Hurenkamp uit Alphen aan de Rijn de fietsen herontdekte.

review, Italvega, Nuovo Supersport, fiets, vakwerk, rijeigenschappenpinterest
FOTO: RAMIRO AMENEIRO

Na jaren op titanium gefietst te hebben, was er voor hem één wens: een unieke fiets voor zichzelf laten bouwen. Een lange zoektocht op internet deed hem verliefd worden op de bijzondere groene kleur van Italvega en de bijzondere stalen buizen van Columbus die vervaardigd werden in Padua.

Toen zijn eigen en enige Italvega van de band rolde en het spuitwerk helemaal met de hand vervaardigd was, durfde hij er nauwelijks op te fietsen. Zo mooi! De reacties die hij kreeg: 'Wauw, hier moet je wat mee doen'.

Een zo gebeurde het. Het merk werd opnieuw geregistreerd, de frames werden in productie genomen (via Ridley) en het spuitwerk wordt net als vroeger in zijn geheel met de hand gedaan. Je leest het goed: ook de logo's, de lijntjes, de details, het karakteristieke 'bandje' rond de staande buis en de stuur- en zadelpen! Echt vakwerk.

Dat moesten wij dan ook maar eens proberen

Signage, Label, Sign, Font, Logo, Rectangle, Illustration, Brand, Clip art, pinterest
FOTO: ITALVEGA

De Italvega Nuovo Supersport in maat 55 die wij onder de ranke billen geschoven kregen, is afgemonteerd met Deda Superzero stuur, een meegespoten Deda Zero 100 stuurpen, een gespoten, aero carbon zadelpen, dikke Scope R5 wielen en een Campagnolo Chorus groep. Ook is er gekozen voor de TT bandjes van Pirelli. Voor €5699 is deze fiets van jou.

Wat ons betreft vraagt een fiets met deze uitstraling om afmontage met Campa Super Record, maar het argument voor een wat lagere prijs konden we goed begrijpen.

review, Italvega, Nuovo Supersport, fiets, vakwerk, rijeigenschappenpinterest
FOTO: RAMIRO AMENEIRO

Het spuitwerk ziet er bijzonder uit. Het kleurverloop, de prachtige details en de gedachte dat dit allemaal met de hand gedaan is... Overigens ook meteen een probleem aangezien je als de dood bent voor butsen of krasjes. Het op hoogte brengen van het zadel en het aandraaien van de (netjes weggewerkte) bout aan de bovenzijde de top tube laat meteen een afdruk zien in de lak van de zadelpen. Zaak dus om dit niet te vaak te doen.

Op het uiterlijk van de fiets hebben we niets aan te merken! De fietsgroep van de zondagochtend ook niet en bij het stoplicht ben je een graag geziene gast en kun je rekenen op complimenten.

Complimenten

Die hebben we ook voor het rijgedrag. Door het aero frame, de bijpassende zadelpen en de wielen van Scope geeft deze fiets je een snel gevoel. Het is geen vedergewicht, maar dat verwacht je ook niet bij een aeroframe met hoge wielen. Als je eenmaal op gang bent, is er geen houden meer aan. Het heerlijke zoevende geluid zorgt ervoor dat je hebberig wordt naar méér en harder. De lichte, soepele bandjes van Pirelli accentueren dit gevoel en passen er goed bij. (Misschien niet super lekbestendig, maar ze rijden echt heerlijk.)

Hoge wielen, een strakke en brede vork plus een aero frame beloven meestal geen comfortabele rit. Maar in dit geval is Italvega erin geslaagd om je op je wenken te bedienen. Sorry dat we even zweverig worden, maar de zachte en vloeiende overgangen van de kleuren, sluiten piekfijn aan bij de ervaringen tijdens de rit. Het gaat soepel, het voelt strak in de bochten en is écht comfortabel.

Bijkomend voordeel: het frame is stijf en in combinatie met de rappe wielen maken deze fiets tot een echte snelle machine.

De Campa Chorus groep werkt perfect en ook het op- en afschakelen met meerdere tanden tegelijk werkt nauwkeurig. Het enige nadeel van de Chorus-groep is de redelijk slap aanvoelende kunststof hendel waarmee geschakeld wordt. Opschakelen voelt daardoor niet zo direct.

review, Italvega, Nuovo Supersport, fiets, vakwerk, rijeigenschappenpinterest
FOTO: RAMIRO AMENEIRO

Scope

De wielkeuze is misschien niet alledaags, maar wel een schot in de roos! Scope wordt (nog) niet vaak verkocht als standaard wiel in een fiets. Maar de Nederlandse mannen van Italvega wilden graag meer Nederlandse invloed in de fiets en vonden zo het in Eindhoven gevestigde Scope. Strakke, tubeless ready, full carbon wielen met 55 millimeter hoogte en keramische lagers net niet zo hoog dat je omwaait maar hoog genoeg om aero te zijn. Met de bijgeleverde remblokken presteren de wielen erg goed. Zelfs in slecht weer en regen leveren de blokken voldoende remvermogen. De blokjes zijn zacht waardoor ze vermoedelijk sneller aan vervanging toe zijn, maar goed remmen met carbon wielen in de regen is ook wat waard.

Aero?

Wie zich oriënteert op een aero frame ziet dat het vooraanzicht van de fiets steeds smaller en platter wordt. Het eerste contactpunt van het frame met de wind is plat gemaakt en de kabels steeds meer binnendoor weggewerkt. Bij de Italvega is deze voorportaal aan de brede kant. De ingangen van de kabels zijn zo geconstrueerd dat er - helemaal als je sportief zit, met je stuur in de laagste stand - een soort kluwen van kabels ontstaat. Hierbij is de vraag hoe 'aero' dat is?

review, Italvega, Nuovo Supersport, fiets, vakwerk, rijeigenschappenpinterest
FOTO: RAMIRO AMENEIRO

Bij een piepklein en beginnend merk mag je misschien ook geen windtunneltechnologie en een batterij aan ingenieurs verwachten. Maar het lijkt er in dit geval op dat er vooral gekozen is voor de looks.

Dit is overigens onze enige bedenking.

The story continues

Extra leuk aan zo'n klein merk is dat het nog maar bij drie winkels in Nederland verkrijgbaar is: Van Eijk, Velodrome en Egbert Egberts.

Er zijn twee modellen: de Nuovo Supersport, die georiënteerd is op de fanatiekere renners en de Super Speciale die een rustigere geometrie heeft en meer bij toerfietsers moet aansluiten. Beide frames zijn verkrijgbaar in twee kleuren en qua afmontage kun je natuurlijk je goddelijke gang gaan.

Wij genoten van de ritjes op de Italvega en geven hem met spijt weer terug... Het leven van een testredacteur is ook niet altijd makkelijk...

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Ramiro Ameneiro