Een racefiets uit Canada, daarbij dachten we tot voor kort vooral aan Cervélo, die half-Nederlandse bouwer van strakke, stijlvolle racefietsen. Sinds een aantal jaren timmert echter ook het in Montreal gevestigde Argon 18 aan de weg als het gaat om stijlvolle fietsen. En stevig ook.

Dit fietsenmerk werd al opgericht in 1989, maar heeft de tijd genomen om internationaal naam op te bouwen, waarbij de focus in eerste instantie vooral lag op de ontwikkeling van hoogwaardige triatlonfietsen. Veel triatleten zweren nog altijd bij het merk en in de afgelopen 10 jaar reden veel toptriatleten naar uitstekende resultaten op de Argon 18 bolides.

De laatste jaren verschuift de focus van de Canadezen ook steeds meer naar de weg. In eerste instantie werden vooral kleinere Continentale teams uit Noord-Amerika ondersteund, maar in 2015 tekende de fietsenbouwer een contract als naamgever met het Pro-Continentale team BORA – Argon 18. Voor het eerst konden de fietsen worden getoond in de Tour de France van dat jaar. Sinds 2017 is de stap gemaakt naar een World Tour team: Astana rijdt nu voor het tweede seizoen op de strakke Gallium Pro. En de resultaten spreken dit seizoen voor zich, vooral de overwinning van Michael Valgren tijdens de Amstel Gold Race is een absoluut hoogtepunt.

Land vehicle, Cycling, Cycle sport, Bicycle, Vehicle, Sports, Bicycle frame, Road bicycle, Cyclo-cross bicycle, Bicycle racing, pinterest
FOTO: SANDER JANSEN

Wij mochten onlangs op pad met de iets zwaardere – maar nog altijd superlichte – en iets goedkopere variant: de Gallium. De fiets die ook de renners van BEAT Cycling Team tot hun beschikking hebben en waar ook zij al verschillende topnoteringen op behaalden. Wij mochten ondervinden of die topnoteringen ook voor ons zijn weggelegd op dit pareltje – op ons eigen amateur-Strava-niveau dan.

De techniek achter het frame

Eerst maar even wat feiten. De basis van deze fiets is het Nanotech Tubing carbon frame, met bijbehorende vork. En dat frame is licht: slechts 869 gram, plus nog eens 400 gram extra voor de vork. Dat is echt heel licht, waardoor de Gallium ook terecht wordt weggezet als ultieme klimmersfiets. Niet voor niets was dit exacte frame vorig jaar nog de Gallium Pro, waar Astana-renner Fabio Aru een touretappe op wist te winnen.

Bicycle frame, Bicycle part, Bicycle wheel, Bicycle seatpost, Bicycle fork, Triangle, Carbon, Triangle, Vehicle, Bicycle, pinterest
FOTO: SANDER JANSEN

Het frame wordt slechts in één rood/zwarte kleurstelling geleverd, maar ons kan deze klassieke paintjob wel bekoren. De exclusieve uitstraling van het merk vertaalt zich echter ook in de prijs. Het losse frame kost € 2.099, terwijl de Gallium Pro nog € 1.000 duurder is. Niet misselijk, maar dat betaalt zich terug door de uitgebreide Research & Development die aan de basis staat van de frames. De speciale Argon 18 3D Headtube daarin één van de opvallendste eigenschappen.

Dit unieke en voor Argon 18 exclusieve 3D System is een inventieve mechanische oplossing om de balhoofdbuis te kunnen verlengen. Voor elke framemaat zijn op deze manier drie verschillende balhoofdposities in te stellen. Ten opzichte van het gebruik van normale spacers onder je stuurpen, zou dit volgens Argon 18 de stijfheid met 5% (bij de 15 mm stand) of 11% (bij de 25 mm stand) verhogen. Het idee hierachter is om elke type rijder zijn eigen optimale houding te kunnen bieden, zonder daarbij op stijfheid en daarmee stuurgedrag in te boeten.

Een ander kenmerk van de Argon 18 frames is het zogenaamde Argon Fit System, wat ervoor zou moeten zorgen dat iedereen – ongeacht lichaamsmaten en favoriete fietshouding – een gelijkwaardige fiets onder zijn kont heeft. De fiets groeit mee met jouw maten en wordt altijd afgestemd op jouw ergonomische kenmerken. Uitgangspunt hierbij is dat iedereen zowel efficiënt als comfortabel op zijn fiets zit en daarbij ook nog het meest optimale stuurgedrag voorgeschoteld krijgt.

Een laatste opvallende eigenschap van de Argon 18 frames is de opbouw van de carbonconstructie (ook wel lay up genoemd), waarbij het frame in twee delen wordt 'opgesplitst'. De onderste buizen zijn voorzien van dikkere lagen carbon, waarmee optimale stijfheid wordt gecreëerd, vooral rondom het bracket. De bovenste helft van het frame richt zich meer op het comfort van de renner, door het gebruik van dunner en flexibeler carbon. Dit zou meer trillingen moeten opvangen en je op elke ondergrond voldoende comfort moeten bieden.

preview for REVIEW: Argon 18 Gallium

Het is duidelijk: er zit behoorlijk wat techniek achter deze Canadese fietsen! We hadden dan ook hoge verwachtingen toen we onze testfiets ontvingen. Afgemonteerd met een complete Shimano Ultegra groep, DT Swiss PR1600 Dicut wielen en Zipp Service Course aluminium pennen en stuur, gingen wij op pad met een fiets die in deze opbouw in totaal € 3.649 zou moeten kosten. Valt mee voor een fiets waar in 2017 nog een Touretappe op werd gewonnen, toch?

De Gallium in de praktijk

Na een aantal korte en lange ritten op de Gallium is het ons wel duidelijk: dit is een bakkie om verliefd op te worden. Snelheid wordt zonder moeite gecombineerd met comfort, vermoedelijk door de goed doordachte frame-opbouw. Het is geen aero-monster, maar dat is ook niet waar deze fiets naar op zoek is. Acceleratie gaat desondanks vlotjes en vooral op korte klimmetjes is het een heerlijk vinnige fiets.

Onze fiets was opgebouwd met de 25 millimeter ring van het 3D Headtube System en hoewel het moeilijk is om vast te stellen of de extra stijfheid inderdaad werd geboden, kunnen we wel onderschrijven dat het stuurgedrag strak en voorspelbaar is. Met hoge snelheid een bocht induiken was geen probleem en ook in de (korte) afdalingen van de Posbank was het stuurgedrag rustgevend en vertrouwd. Ondanks dat we de fiets niet in het hooggebergte hebben getest, biedt dit voldoende aanknopingspunten om te veronderstellen dat dit inderdaad een uitstekende klim- en daalfiets is.

En hoe zit het met comfort? Dat zit ook gewoon goed. Na een paar uur in het zadel was er weinig sprake van nek- en rugpijntjes. Wel zo lekker als je met de Gallium inderdaad die klimcyclo in de Alpen wilt gaan rijden. De geometrie is echter nog behoorlijk race-georiënteerd, dus als je op zoek bent naar een ontspannen houding die wat meer rechtop is, kan dit te diep voor je zijn. Zo niet, dan is de Argon 18 Gallium een fiets om te koesteren!

Tekst: Sander Jansen
Foto/Video: Sander Jansen