Vorige week waren we te gast bij Rose in Bocholt. Mooie winkel, mooie spullen, lekker sfeertje. Maar het regende natuurlijk en het waaide ook. Gelukkig had Rose zelf voor een zonnetje gezorgd met de spiksplinternieuwe X-Lite 6 (- en 4).

'The Golden Ratio' was het codewoord tijden de presentatie vooraf, want voor de stijfheid en de geometrie heeft Rose de perfecte combinatie gevonden: 60 Newtonmeter stijfheid voor het bottom bracket en 100 Newtonmeter voor het balhoofd. Bijzondere toevoeging hierbij: voor alle maten wordt deze stijfheid aangehouden. Voor de grotere maten wordt er dus meer, en voor de kleinere maten wat minder carbon gebruikt. Het sloping frame moet zorgen voor een ontspannen houding en de aerodynamica gaat verantwoordelijk zijn voor een snelle rit.

Smijten met getallen, Newtonmeters, stack, reach en drop is makkelijk, maar wat ons betreft is het toch vaak het gevoel dat de doorslag geeft. Want ieder mens zit verschillend in elkaar, we hebben allemaal andere wensen en een als het aankomt op getraindheid en bijvoorbeeld soepelheid van de rug... tja, flink wat variabelen dus.

Het heeft wel smoel hoor

Wat een mooie fiets is het! De eerste aanblik op het ranke en licht aerodinamische frame, doet meteen vermoeden dat het een rappe fiets is. Natuurlijk staat er voor de verzamelde pers een X-Lite 6 klaar met de mooiste afmontages. Dura-Ace Di2, Sram eTap, Ultegra Di2 en een arsenaal aan toffe wielen. Variërend van Dura-Ace C60 tot Mavic Cosmic Pro Carbon en alles er tussenin. Om je vingers dus bij af te likken.

De X-Lite is er in twee varianten. De X-Lite 6 en de X-Lite 4, waarbij de 4 het goedkopere broertje is van de 6. Voor de 6 is gekozen voor T60 UHM/HT Carbon en de 4 is opgebouwd uit de iets zwaardere T40 variant.

Maar nu komt het! De Rose X-Lite 4 met volledige Shimano Ultegra R8000 groep, DT P1750 wielen en Ritchey WCS zadelpen, stuur en stuurpen kost €2299. Dat vinden wij echt een geweldige prijs. Zulke mooie onderdelen op zo'n mooie fiets zie je echt maar zelden.

De eerste meters

Toegegeven, 45 kilometer fietsen is te weinig om een fiets echt te beoordelen. Maar zoals het met zoveel dingen gaat, de eerste indruk is vaak de juiste. maar om niet over één nacht ijs te gaan testen we vanaf deze week langduriger met de X-Lite 6. Hij gaat zelfs een week mee op trainingskamp naar Spanje!

Maar die eerste indruk dus. Wij reden op de 6, met Dura Ace en Mavic R-Sys SLR wielen. Help! Wat is dat ding licht. Toch ligt hij lekker op de weg en voelt hij niet nerveus. De groep met journalisten slingert over mooie landweggetjes om Bocholt heen. De volgwagen is paraat en hier en daar ligt een fotograaf in de bosjes.

Het eerste ritje bevalt ons erg goed. Het ranke frame is comfortabel en voelt soliede in de bochten. Het enige minpuntje dat we ons kunnen bedenken is dat als je je armen snel heen en weer laat bibberen er iets van shimmering in het frame valt waar te nemen. Maar bij het plaatselijke afdalinkje waar we goed over de 50 kilometer per uur gaan, valt van dat shimmeren niets te merken. Fijn. Het beloofde comfort pakt ook goed uit. De Ergo stuurbocht van Ritchey WCS helpt hier goed bij.

Bijna alles kan

Bij het bezoek aan de assemblage (waar de fietsen in elkaar worden gezet) valt op dat er hier aan de Duitse degelijkheid niet ontbreekt. Geen massaproductie, geen mensen die de hele dag alleen trapassen monteren en geen lopende banden. Deze vind je wel bij de pakketdienst van Rose, maar dat is een ander verhaal. Een man of vrouw werkt aan één fiets totdat deze helemaal af is. Prachtig om te zien. Voor het spaken van de wielen (mits het geen fabriekswielen zijn of complete wielsets van bijvoorbeeld Shimano) is er een apart team. Vaklieden die alles met de hand nalopen en controleren. Ook zijn er speciale 'eindbazen' die alle fietsen grondig nalopen en is er één man verantwoordelijk voor het inpakken van alle fietsen. Hij werkt al meer dan 30 jaar bij Rose.

Aan keuze geen gebrek. Via de besteltool van Rose kun je naast het frame kiezen voor nagenoeg alle soorten afmontage als het gaat om groepen, wielen, stuurpennen, zadels, stuurlint en God mag weten wat. Zo kun je dus een fiets laten opbouwen die helemaal past bij jouw wensen en jouw portemonnee.

Als we een paar weken op stap zijn met de X-Lite 6 met Dura-Ace Di2 zullen we daar uitgebreid verslag van doen.

instagramView full post on Instagram

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Irmo Keizer, ProCycleShots