Het marktaandeel van Campagnolo wordt momenteel flink overschaduwd door de Japanse en Amerikaanse concurrentie, maar dat weerhoudt de Italiaanse fijnproevers niet van innovatie!

Campagnolo komt als eerste met een 12-speed groep voor de racefiets: Campagnolo Super Record en Campagnolo Record. Én de Super Record 12-speed groep wordt dan ook maar meteen voor de disc groepen beschikbaar. De MOVEMENT 12 serie bestaat uit een volledig nieuwe onderdelengroep.

Naast dit technisch vernuft (we moeten natuurlijk nog ondervinden hoe het allemaal werkt) is er ook een nieuwe visuele lijn getrokken. De ontwerpers en ingenieurs hebben natuurlijk weer gekozen voor een opvallend en modern Italiaans ontwerp, maar het draait natuurlijk om functionaliteit en doelgerichtheid als we het persbericht hierover goed lezen.

De shifters of remhendels, Egopowers zoals ze genoemd worden bij Campa, hebben een nieuw ontwerp gekregen waarbij het horentje iets kleiner is geworden en er meer ruimte is gekomen voor het afschakelen met de duim, zoals Campa-rijders dat gewend zijn. Ook is de uitslag van de remhendel instelbaar geworden waardoor hij plek biedt voor zowel grote als kleine handen.

Bicycle part, Bicycle saddle, Sports gear, pinterest
FOTO: CAMPAGNOLO

Voor de echte campa-liefhebbers is de Ultra-Shift heilig. Het systeem waarbij je in één beweging 3 of 5 tanden op- of af kunt schakelen. Ook deze functionaliteit is meegenomen in het ontwerp. De achterderailleur is volledig vernieuwd, dus ook de Ergopowers dienden daarop aangepast te worden. Dit in combinatie met vernieuwde binnen- en buitenkabels heeft het Campy Tech Lab flink wat uren zweten gekost. Maar het is gelukt.

De achterderailleur biedt ruimte voor 11-29 en 11-32 cassettes. Door de 12-speed uitvinding zit er vanaf de 11 gezien tot aan de 8ste krans steeds maar één stapje. Een verademing voor de polderstoempers. En nog een verademing. De 12 speed cassettes passen op een 11 speed body van het achterwiel. Je hoeft dus niet aan andere wielen om te zien als je met deze nieuwe groep wil rijden.

De remmen zijn ook onder handen genomen. De nieuwe versie heeft een aerodynamische update gekregen en wordt verkrijgbaar in een 'traditionele' dual-pivot uitvoering, maar ook de direct-mount remmen komen beschikbaar. Beide opties bieden ruimte aan maximaal 28 millimeter banden.

Brake, Auto part, Bicycle part, pinterest
FOTO: CAMPAGNOLO
Bicycle part, Bicycle drivetrain part, Crankset, Groupset, Auto part, Bicycle wheel, Vehicle, pinterest
FOTO: CAMPAGNOLO

Het allermooiste en in het oog springende is het crankstel. Prachtige lijnen en een lust voor het oog. Hij wordt uitgevoerd in een traditionele 53-39T, maar komt ook in 52-36T en 50-34T.

En dan de hamvraag, de questione prosciuto, zoals ze in Italië zeggen: wat kost het en wanneer kun je het kopen?

Record 12-speed met velgremmen gaat voor €1960,07 over de toonbank vanaf juni 2018. Ook de Record 12-speed met schijfremmen 2394,86 is beschikbaar vanaf juli. De Super Record 12-speed velgremmen gaat je €2915,42 kosten vanaf mei 2018. De versie met schijfremmen kost €3199,05 en komt hoogzomer beschikbaar. Er wordt gerekend op juli.

Voor het echte neusje van de zalm blijft het nog even gissen want de EPS Super Record 12-speed groep (velg en schijf) is de prijs nog onbekend en wordt de levering geschat op november 2018.

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Campagnolo