Deze zomer heeft het niet aan het weer gelegen. Zonnigheid troef en heerlijk droge wegen. Genieten geblazen dus. Daar hoort ook een zonnig filmpje bij!

Niet alle producten die in de video in beeld komen krijgen misschien de aandacht die ze verdienen, maar twee willen we er graag uitpikken.

DT Swiss PR1400 - 32 millimeter wielset

Het Zwitserse DT gebruikt voor de productie van het PR1400 wielset de zogenaamde OXiC technologie. Het zijn aluminium wielen met 32 millimeter hoge velg en DT240 naven. De keramische OXiC-coating geeft velgremmen een nieuwe dimensie in remprestatie. Eigenlijk is het meer een techniek die lijkt op anodiseren. De keramische laag is dus echt gehecht aan het aluminium.

De velgen zijn 21 millimeter breed en hebben een binnenmaat van 18 millimeter. Extra breed dus voor meer stijfheid, betrouwbaarheid en comfort. Ook de Straight Pull DT Aero spaken dragen hun steentje bij aan de stijfheid. Een set weegt zonder banden en cassette 1633 gram. Niet speciaal licht, maar wel solide voor rijders tot 130 kilo. Ze zijn tubeless ready. Prettig voor als je in deze innovatie mee wil gaan.

Sram Red eTAP

De SRAM eTAP groep heeft nauwelijks onderdelen in het frame weggewerkt. Dit maakt het voor de mechaniekers onder ons lekker eenvoudig. Afstellen en monteren is een eitje en je hebt geen rammelende kabels meer.

De accu’s (waarmee je volgens Sram zo'n 1000 kilometer mee kunt rijden) zitten via een kliksluiting gemonteerd op de derailleurs. Ze wegen slechts 24 gram en zijn inwendig voorzien van Lithium-Ion Polymeer. De derailleurs bedien je via de remgrepen die in reikwijdte instelbaar zijn. Door een speciale stelschroef bovenop de kop (verborgen onder het rubber…) kun je de afstand instellen die de remhendel heeft vanaf het stuur.

Deze groep, die in 2015 werd geïntroduceerd, is altijd duidelijk georiënteerd op het racesegment en biedt het beste wat SRAM de rijder kan voorleggen. Wat deze uitvoering voor 2017-2018 anders maakt ten opzichte van de eerste versie is de aanvulling van hydraulische schijfremmen en een groter bereik in de cassette. De wide range cassette biedt vertandingen van 11-32 waardoor ook de gemiddelde fietsliefhebber met minder wattage in de benen fatsoenlijk kan klimmen.

Onveranderd is de draadloze AIREA™-verbinding van zowel de voor- als achterderailieur. Dit maakt het ook mogelijk om het schakelen volledig aan te passen aan je persoonlijke voorkeur. Wij schakelden bijvoorbeeld naar een lichter tandwiel achter, door de linker hendel te bedienen. Met de rechter hendel deden we een tandje erbij. En met tegelijkertijd indrukken van de linker én de rechter shifter wisselden we ons voorblad. Maar alle opties zijn mogelijk, dus wil je liever met links je achterderailleur bedienen? Ga je gang.

Deze video en tekst zijn to stand gekomen in samenwerking met de distributeur van Sram, DT Swiss,

Tekst: Thomas Zijlma