Recent presenteerde het Californische Giro vol trots hun nieuwste helm Aether. In de Tour zien we de renners van BMC ermee rijden. Helaas moesten wij nog even wachten tot na de zomer en zijn we dus met de Vanquish aan de slag gegaan. Want hé, opstappen zonder helm is echt niet meer oké!

Vernieuwingen

De Vanquish is een nieuwe stap in de ontwikkeling van aerohelmen die profs en fanatiekelingen vooral voor 'een rit in lijn' kunnen gebruiken. De Vanquish vervangt de oudere Air Attack, het model waarmee bijvoorbeeld Marianne Vos tijdens de Olympische Spelen in 2012 in Londen het goud op de wegwijdstrijd naar huis bracht. Je ziet tegenwoordig de Vanquish vooral prijken op hoofden van triatleten die deze helm met aero vizier voor tijdritten gebruiken en soms (al dan niet zonder vizier) voor trainingen op de weg.

De Vanquish heeft als doel om betere aerodynamica te bieden en ook is aan de pasvorm gewerkt. Het eerste konden we niet meten; het laatste is zeker wel gelukt.

Giro heeft als extra verbetering MIPS geïntegreerd. Dit staat voor Multi Directional Impact Protection System en is een losse, beweegbare binnenschaal aan de binnenkant in de helm. Het systeem – ontworpen door wetenschappers uit een Stockholms ziekenhuis – zorgt ervoor dat de impact van een val niet op één punt komt. Bij een val beweegt de binnenschaal namelijk net voldoende om extra bescherming te geven. Slechts een paar millimeter. Maar de kracht zwakt aanzienlijk af en wordt beter verdeeld. Jij blij, ei blij.

Een extra slimmigheidje is de integratie van het MPIS met de RocLoc, het sluitsysteem aan de achterzijde van je hoofd waar Giro beroemd mee geworden is. Ook hier is pasvorm dik in orde. Qua gewicht hebben ze wat gram weten te besparen. Toch blijft het met 305 gram voor een small een relatief zware helm.

Een ander belangrijk punt dat de Amerikanen onder handen wilde nemen, is de ventilatie. Dit hebben ze voor elkaar gekregen door de inlaten wat ruimer te maken en de toevoeging van extra 'geultjes'. Hierdoor zou er meer 'trek' moeten ontstaan in de helm. Bijkomend voordeel is dat dit iets minder luchtweerstand rond het hoofd opleverde. Marginal gain. De hoofdmoot van de luchtweerstand komt toch vooral via de rest van je lichaam. Maar toch.

test, giro, vanquish, aerohelm, tijdrithelmpinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Robocop

Veruit het meest in het oog springende van de helm is uiteraard de VIVID-lens. Dit door Zeiss (bekend van de verrekijkers) ontworpen vizier deed ons eerst vooral denken aan Robocop. Van de uitstraling van de helm kun je iets vinden. En dat doen we dan ook… Maar feit blijft dat de optische eigenschappen super zijn en de lens je een prettig rustig beeld geeft. Door het blauwe licht zoveel mogelijk te filteren, wordt het contrast verbeterd en krijg je levendig beeld. Ook heb je nergens randjes van een montuur waardoor je nagenoeg 100% vrij zicht hebt. Nice!

Wat Giro tevens ontwikkelde is een magnetische rand waarmee je de VIVID-lens tegen de helm aan kunt klikken. Bijkomend voordeel: verbeterde aerodynamica. De magneten werken perfect; we zijn de lens nooit verloren bij de talloze ritjes. En met een extra setje magneetjes kun je de lens zelfs iets verder van je ogen afzetten. Wel zien we bij een volgend model graag een hoesje om de dure lens veilig te bewaren.

Ervaringen

Vanuit de gedachte om gesiogneerd op pad te gaan voor een ritje was de lens niet onze eerste keuze. Het is geen echte tijdrithelm en de lens was ons iets te opvallend. Ook blijft er vooral met warm weer veel warmte achter het vizier 'hangen'. Tikkie te warm als je het ons vraag.

Wat echter wel goed beviel was de pasvorm, de voelbare luchtstroom over je hoofd en de rust die het beeld geeft. Deze helm mét lens, is wel echt meer voor tijdrijders bedoeld die hun hoofd (netjes) omlaag houden. Zodra we ons hoofd wat rechterop hielden, vielen ons de wervelingen op die min of meer onder de lens door kruipen. Zodra we de lens thuis lieten en weer met een losse bril reden, verdwenen die wervelingen.

Voor een warme dag in de bergen wordt dit zeker niet onze favoriete helm. Maar zodra je gemiddelde snelheid weer rond de 30 km per uur komt te liggen, dan zetten we hem graag weer op. Ons terdege realiserend dat lang niet iedereen zin heeft om meerdere helmen voor meerdere landschappen aan te schaffen.

Al met al is Giro erin geslaagd een heerlijk zittende helm te maken die niet suist. Het gewicht is met 355 gram inclusief vizier (en 305 gram zonder) hoger dan gemiddeld, net als de adviesverkoopprijs van € 279,95. Deelnemers aan triatlons of wellicht korte tijdritjes hebben er dan wel een goed koelende keuze aan. Voor normale trainingsritjes zouden wij – ondanks de pasvorm en goede optiek – eerder een ander model kiezen.

De helm is verkrijgbaar in maat S, M en L. Voor de lens maakt je een keuze uit vier verschillende kleuren. Je koopt de helm onder andere bij een webshop als FuturumShop.nl.

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Thomas Zijlma