Twijfel je over de aanschaf van een nieuwe helm? Wij hebben de Mavic Comete Ultimate voor je getest en zijn er zeer goed over te spreken.

Na al het geweld van de aerohelmen is het ook heerlijk om de wind weer eens lekker door je haren en over je hoofd te voelen. Als je de vorm van de helm van de zijkant ziet, doet deze wel sterk denken aan de aerohelmen van tegenwoordig. Er zit zelfs een luchtvinnetje bovenop. Maar wie de helm recht van voren bekijkt ziet ruime luchtinlaten die voor de ventilatie zorgen.

Volgens Mavic zelf is dit de meest geavenceerde allround racehelm die ze ooit gemaakt hebben. En daar zouden ze zo maar eens gelijk in kunnen hebben. De marketingmanager die ons voorzag van dit nieuwe hoofddeksel vertelde er ook bij: 'ik durf te wedden dat dit je favoriete helm voor de aankomende tijd je favoriete helm wordt'. Kritisch als we moeten zijn, zouden we dat nog wel even zien.

Licht

Voor een helm van €250 mag je een paar dingen verwachten. Óf hij is superaero, óf hij is superlicht, óf er is een poging gedaan om deze zaken te verenigen. En daarvan is deze Mavic Comete Ultimate helm een resultaat. Met 210 gram voor een maatje M is hij inderdaad erg licht! En licht is écht prettig want daardoor voel je veel minder dat er een helm op je hoofd zit en heb je van mogelijke uitsteeksels minder last omdat ze door minder gewicht nu eenmaal minder druk geven.

Helmet, Personal protective equipment, Tree, Shadow, Vehicle, Wheel, pinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Het binnenwerk van de helm is aan de voorzijde voorzien van een randje absorberende foam en aan de binnenzijde die bovenop je hoofd rust, zitten kleine stukjes gele foam waarvan je eerst denkt dat het te weinig is, maar als je hem op hebt totaal geen last meer hebt. Hij zit heerlijk ligt en haast ongemerkt. Wat hier mogelijk aan bijdraagt zijn de prettige dunne bandje met de kliksluiting voor onder je kin. De bandjes zitten alleen richting de voorzijde vast en daarna lopen ze als in een lus aaneengesloten van de ene kant, naar de andere kant. Hierdoor lukt het altijd om de kliksluiting in één keer midden onder je kin te krijgen én zitten de bandjes aan weerskanten van je oor (de Y-verbindingen die het stuk onder je kin verbindt met het gedeelte dat om je hoofd gaat) ook meteen goed op zijn plek. Goeie uitvinding!

Voor de schaal van de helm is gebruikt gemaakt van de EPS-4D-technoligie. Dit zou volgens Mavic tot 30% betere schokabsorbsie moeten betekenen ten opzichte van een 'gewone' EPS-constructie. We hebben deze technologie één keer getest door in Limburg tijdens een afdaling van de mountainbike af te stuiteren en ons hoofd tegen een paaltje aan de stuiteren. Conclusie: hoofd en helm zijn nog heel.

Comfort

Nog steeds zie je (met name oudere) wielrenners zonder helm rijden. Niet alleen dom, maar het geeft ook nog eens het verkeerde voorbeeld aan mensen die net beginnen. Maar goed, dat daar gelaten. Deze helm is door zijn prettige lichtheid en door het ventilerend comfort dat hij biedt misschien wel voor deze doelgroep erg lekker. Met zijn zwarte kleur valt hij niet zo op, hij oogt lekker klein en ventileert écht steengoed. Je hebt dus nauwelijks het gevoel dat je hem op hebt. Een bijkomstigheid dus voor deze eigenwijze doelgroep.

Helmet, Personal protective equipment, Automotive exterior, Motorcycle helmet, Bumper, Automotive design, Auto part, Headgear, Automotive wheel system, Fender, pinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Voor fietsers die wel gewoon een helm opdoen, geldt natuurlijk hetzelfde. De 15 ventilatiegaten zorgen voor een lekker koel hoofd en de bescheiden kleur en vorm maken hem tot een prettig hoofddeksel.

Verder is de helm voorzien van een ranke draaisluiting achterop het hoofd die in hoogte verstelbaar is. Door de hoogte goed aan te passen kun je de sluiting prettig afstellen onder je schedelbasis waardoor de helm lekker blijft zitten en niet wiebelt. Onderop de buitenste luchtinlaten aan de voorkant zitten twee rubberen stripjes geplakt die ervoor zorgen dat je bril beter blijft zitten als je die even in je helm stalt. Als je de pootjes van je bril hierin gestoken hebt, kun je de helm op en neer schudden zonder dat de bril uit je helm valt. Wel hebben we hiervan het idee dat het ook aan de pootjes van je bril ligt, want met de Oakley Flight Jacket zat de bril beduidend losser dan met de Smith Attack Max die we later probeerden.

Natuurlijk is het zonder windtunnel en wetenschappelijke tests erg lastig om iets te roepen over het aerodynamisch voordeel van deze helm. Mavic zegt hierover zelf dat hij 3 watt en daarmee 15 seconden voordeel oplevert ten opzichtte van hun Cosmic helmen. Maar wel moesten we de marketingmanager gelijk geven als het gaat om comfort. Het werd van alle helmen die we deze zomer op hebben gehad de prettigste als het gaat om ventilatie, gewicht en comfort.

Helmet, Personal protective equipment, Motorcycle helmet, Ski helmet, Headgear, Bicycle helmet, Sports gear, Equestrian helmet, Wheel, Motorcycle accessories, pinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

De helm is beschikbaar in een MIPS-uitvoering die €20 duurder is. Verder kun je kiezen uit wit-zwart, zwart-zwart en geel-zwart. En dan nog wat: voor dames of rockers met lang haar... er is zat ruimte om je paardenstaart doorheen te steken aan de achterkant.

Tekst: Thomas Zijlma

Foto: Thomas Zijlma