Vittoria is geen onbekende als het om banden gaat. Voor de MTB is de Mezcal een graag geziene gast en voor de racefiets zijn de Corsa banden bij veel wielerploegen favoriet.

Een paar weken geleden waren op een trip met Ridley en Team Lotto Soudal tijdens Luik-Bastenaken-Luik. We ontmoetten de ploeg, de materialen van de ploeg én we reden op de Corsa Competition banden. Een oude geliefde als je het ons vraagt, want onze man ter plaatse had deze sloffen het liefst onder zijn fiets als er gekoerst werd.

Vittoria is in handen van een Nederlandse eigenaar, de research en development wordt gedaan in Thailand en het hoofdkantoor vinden we in Italia. De magische sleutel voor de compound van Vittoria is grapheen en dan nog een weetje: de 1 miljoen racefiets banden en de 1 miljoen tubes die door Vittoria gemaakt worden gaan elk door 35 paar handen.

Techniek

Het hoofdbestanddeel grafeen in de compound is een bijzonder materiaal. Het is ongeveer 200 keer sterker dan staal en het is bijzonder goed bestand tegen hitte. Een andere speciale eigenschap is dat de vezels van grafeen in elkaar grijpen als ze worden samengedrukt. Dit geeft volgens Vittoria de unieke combinatie voor optimale grip.

Tire, Automotive tire, Automotive wheel system, Bicycle tire, Auto part, Wheel, Rim, Pipe, Font, Architecture, pinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

De Vittoria Corsa bandjes, die natuurlijk een heerlijk klassiek uiterlijk hebben met de zachte katoenen wangetjes, zijn opgebouwd uit een casing van katoen met 320 TPI (aantal draden per inch). En in de Corsa-lijn (het topsegment) wordt altijd gewerkt met vier verschillende compounds voor optimale lage rolweerstand en grip. Voor de Rubino banden (een segmentje lager) maakt Vittoria gebruik van drie verschillende compounds.

Als het gaat om gewicht doen deze bandjes ook lekker mee. Een Corsa Competition in 23 millimeter weegt maar 225 gram!

Rijervaring

Daar kunnen we eigenlijk kort over zijn. Wie grip, comfort en vertrouwen wil, doet een heel goede koop! De bandjes rijden echt fantastisch licht, de grip is top en ze lijken echt bijna alle oneffenheden in de weg te absorberen. Ook in hoge wielen van bijvoorbeeld 60 millimeter in combinatie met een erg stijve fiets, zorgen ze merkbaar voor comfort.

Als het gaat om de lekbestendigheid dan zijn er wel wat op en aanmerkingen. Een superlicht bandje maken dat soepel rolt én goed lekbestendig is, lijkt een onmogelijkheid. Ook bij de Vittoria Corsa Competition is het met slecht weer opletten geblazen. Wat dat betreft zijn het echt mooiweerbandjes.

Als je wat dat betreft iets meer lekbestendigheid wil inkopen kun je ook kiezen voor de variant die Vittoria de Corsa Control noemt. Hierbij is een extra breaker-laag toegevoegd. Dat betekend wel iets meer gewicht en een fractie minder soepelheid, maar wel minder lekke banden.

Moet je dit willen?

Bicycle wheel, Bicycle tire, Bicycle part, Tire, Bicycle, Spoke, Road bicycle, Vehicle, Carbon, Rim, pinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Ja! Althans. Als je een competitief ingesteld renner bent en je op zoek bent naar echt goede grip en een supersnel gevoel op de fiets. Als je niet de luxe hebt met meerdere sets wielen te rijden, dan zouden we voor de Control-variant gaan. Maar een écht racesetje met deze Corsa Competition banden is echt een klein feestje. Ben je iemand die echt door weer en windt rijdt en meer heeft aan lekbestendigheid? Dan zouden we eerder kiezen voor een band waarbij dát aspect voorop staat.

En verder bidden en hopen wij dat er binnenkort een Vittoria Corsa band komt die tubeless ready is!

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Thomas Zijlma