O Symetric, Black en Q-rings

Op een standaard racefiets zitten ronde voorbladen/tandwielen. Sinds een tiental jaar kwam daar verandering in en werden de eerste ovalen bladen gesignaleerd. De drie belangrijkste leveranciers zijn O Symetrics, Absolute Black en de Q-rings van Rotor.

Het idee achter de bladen? Tijdens het trappen lever je niet de hele trapbeweging evenveel kracht. Ergens tussen het duwen en het trekken van de pedalen zit een dood moment: het punt waarop je voeten horizontaal bewegen. Horizontaal kun je vrijwel geen kracht leveren. De ovalen bladen sluiten aan bij dit verschil. Het blad is zo ontwikkelt dat het je spieren het hardst laat werken op het moment dat ze het meeste kracht kunnen leveren. Op het zwakke moment vraagt het blad juist weinig werk. De theorie klinkt logisch, maar levert het ook winst op?

Powermeters meten winst

Studies naar het effect van deze ovalen bladen zijn niet overtuigend positief. Eventuele winst lijkt minimaal en er zijn wielrenners (ook bij team Sky) die ‘last’ hebben van de ovaliteit. Dat zowel Froome als Bradley Wiggins er de Tour mee hebben gewonnen lijkt in ieder geval aan te tonen dat het niet slecht is voor de prestatie. Froome zegt een hogere efficiëntie te halen met de ovalen bladen en vindt ze vooral ideaal bij tijdritten en lange klims. Froome rijdt zelf met O Symetrics, de bladen met de grootste ovaliteit. Het merk van zijn bladen is overigens afgeplakt, officieel mag niemand weten dat hij niet met de bladen van sponsor Shimano rijdt.

Waarom heeft Froome van die bijzondere kettingbladen?pinterest
FOTO: GETTY

Gebruik je een powermeter in de crank? Dan is het mogelijk dat deze hogere wattages aangeeft met de ovalen bladen. Dit betekent niet dat je ook daadwerkelijk meer power genereert. De meeste powermeters blijken niet goed uit de voeten te kunnen met het verschil in power tijdens de trapomwentelingen.

Pas op!

Het risico dat je ketting eraf loopt is groter bij een ovalen blad. Zeker bij de Q-rings XXL en de O Symetrics waar de drop tussen het buitenblad en het binnenblad groot is. Een chain-catcher kan in dat geval uitkomst bieden, net zoals opletten wanneer je schakelt. Ook het afstellen van de voorderailleur vraagt extra aandacht. Tikt je ketting tegen de kooi dan betekent dit dat je nog eens naar je derailleur moet kijken.

Bedenk ook goed welk blad je nodig hebt. Zo betekent het 54 blad van O Symetric dat je op het zwaarste moment een 58 trapt en op het lichtste moment een 50. Een 53 komt overeen met een 56 en 51. Het vraagt flink wat gewenning en oefening om goed met de bladen te kunnen rijden. Veel mensen die beginnen met de bladen klagen in de eerste periode over spierpijn, terwijl ze daar met ronde bladen geen last van hadden. Oefening baart kunst dus!

Tekst: Miriam van Reijen
Foto: Getty