‘Doe-het-zelf’ slaat in dit geval op het installeren van de vermogensmeter. De Watteam Powerbeat moet je namelijk zelf op je crank lijmen, koppelen, instellen en kalibreren. Het klinkt gelukkig ingewikkelder dan het is.

Watteam biedt de keuze uit een dubbelzijdige - en enkelzijdige vermogensmeter. De dubbelzijdige variant wordt voor €449,- bij je thuis bezorgd, de enkelzijdige variant gaat voor €299,- over de toonbank. Wij reden met de dubbelzijdige meter.

Let op: de Powerbeat is niet geschikt voor alle type crankstellen. Let bij de aanschaf dus goed op. Full Carbon cranks vallen af, dus check eerst hier even of het voor jou fiets gaat lukken.

Installatie

De installatie van de Powerbeat lijkt op het eerste gezicht nogal een ‘project’ met een doos vol met wattenstaafjes, handschoenen, twee grote waterzakken, lijm en elastiekjes. Maar met behulp van de video’s in bijbehorende app worden alle te nemen stappen zeer duidelijk uitgelegd en wordt de installatie gelukkig een fluitje van een cent. In het kort gezegd is het een kwestie van aftekenen, lichtjes opschuren (nauwelijks zichtbaar), ontvetten, lijm aanbrengen en de sensor opplakken. Na het plaatsen van de sensor gaan er elastiekjes omheen en is het grote wachten begonnen. Het duurt namelijk zo’n 24 tot 48 uur voordat de lijm gedroogd is. Na het drogen kunnen de zenders tussen de pedaal en crank worden bevestigd en de vermogensmeters gekalibreerd worden.

Bicycle part, Groupset, Bicycle drivetrain part, Crankset, Gear, Auto part, Wheel, Rim, Rotor, pinterest
FOTO: SVEN ASJES/ WATTEAM POWERBEAT

Kalibreren

Het kalibreren van de Powerbeat gebeurt met de twee meegeleverde waterzakken. Net als bij het lijmen van de sensor, loodst de app ons hier door de verschillende stappen heen. De waterzakken (eerst vullen) moeten aangebracht worden aan de pedalen en daarna moeten de pedalen achtereenvolgens in verschillende posities worden gedraaid. Hierbij constateert de app precies in welke positie de pedalen staan en welke ‘krachten’ er op de crankarmen komen te staan. De app registreert hierbij precies de stand van de cranks in je scherm en dat is al gaaf om te zien. Je ziet resultaat van je knutselwerk.

Gebruik

Watteam Powerbeat – Budget vermogensmeter voor doe-het-zelverspinterest
FOTO: SVEN ASJES/ WATTEAM POWERBEAT

Na het installeren en het kalibreren van de Powerbeat selecteren wij in de app of wij de sensoren via Bluetooth of ANT+ willen laten communiceren. Wij testen de vermogensmeter in combinatie met een Garmin Edge 820 en selecteren dus de optie ANT+. De app kan je ook gebruiken om firmware updates van de sensoren te doen. Lekker makkelijk dus!

Praktijk

Over het algemeen werkt de Powerbeat prima. Het vermogen en de cadans wordt goed gemeten (de waarden komen overeen met andere vermogensmeters die we al eerder testten) en ook de andere waardes zoals L/R balans en trapefficientie komen overeen met waardes die wij eerder op andere vermogensmeters zagen.

Watteam Powerbeat – Budget vermogensmeter voor doe-het-zelverspinterest
FOTO: SVEN ASJES/ WATTEAM POWERBEAT

Na 4 maanden rijden met het systeem komen we toch wat minpuntjes tegen. Zo is de batterij relatief snel leeg, want waar andere merken een aantal weken meegaan met een batterijlading moeten we de powerbeat bijna wekelijks opladen. Voor het opladen is een lader bijgeleverd met twee uitgangen (een voor elke zender). Ook gaat het verbinden van de vermogensmeter met de app niet altijd even snel en soepel. Gelukkig is dat laatste iets wat je bijna nooit hoeft te doen. De verbinding met de Garmin wordt daarentegen altijd wel snel gelegd.

Over het uiterlijk van het systeem zijn we niet onverdeeld positief. Veel andere systemen zijn mooi weggewerkt in de crank en daarmee vergeleken ziet de Powerbeat er toch een stuk minder mooi uit. 'Hey, wat heb jij aan je crank hangen?' Is een veelgehoorde vraag sinds we ermee rijden.

Conclusie

Powerbeat is zeker in zijn opzet geslaagd om de vermogensmeter bereikbaar te maken voor een (nog) groter publiek. Dus als de hoge aanschafprijs van een vermogensmeter je tegenhield om er een aan te schaffen en je het uiterlijk en de relatief korte batterijduur voor lief neemt, heb je voor een zeer scherpe prijs een vermogensmeter die betrouwbaar genoeg is voor training en analysedoeleinden.

Tekst: Sven Asjes
Foto: Sven Asjes / Watteam Powerbeat