Skip to Content

9 Regels voor het rijden van de perfecte waaier

Tips om je groep bij elkaar én in formatie te houden

Door
abu dhabi, united arab emirates   february 21 the peloton riding in echelons formation due crosswind during the 3rd uae tour 2021, stage 1 a 176km stage from al dhafra castle to al mirfa  desert  landscape  uaetour  on february 21, 2021 in abu dhabi, united arab emirates photo by tim de waelegetty imagespinterest
Tim de Waele

Als hij goed wordt uitgevoerd, is een waaier een zeer effectieve manier om te gebruiken voor een groepsrit: het stelt je in staat om samen met je medefietsers de wind te trotseren en van elkaar gebruik te maken. Slecht uitgevoerd werkt het juist contraproductief. 'Wij Nederlanders zijn de wind gewend en worden gezien als geniale waaierrijders. Maar veel mensen hebben nooit goed geleerd om een goede waaier op te zetten. En hierdoor maak je snel dezelfde fouten en wordt het op den duur een gewoonte. Of je nu in een enkele of dubbele waaier rijdt, onthoud de volgende tips voor je beurten op kop en voor de momenten dat je tussen je fietsmaten rijdt.

1

Houd gelijke snelheid

zwarte lijn
Bicycling

De grootste fout die fietsers maken tijdens het rijden van een waaier is dat ze gaan versnellen als ze op kop komen en niet de snelheid laten zakken als ze van kop af gaan. Sommigen willen laten zien hoe sterk ze zijn; anderen bedoelen het goed – ze voelen alleen de snelheid niet goed aan. Als je door de waaier rouleert, houd dan in de gaten welke snelheid de groep heeft. Zodra je op kop komt, zorg er dan voor dat je deze snelheid gelijk houdt. En als je eraf gaat zorg dat je de snelheid iets laat zakken zodat degene achter jou niet harder hoeft te gaan rijden om de kop te nemen. Het doel van de perfecte waaier is om de groep samen te houden, niet om de boel uit elkaar te rijden door renners achter je te laten lossen. Want die gaan door deze 5 stadia van gelost worden.

2

Denk eraan: kleine aanpassingen

zwarte lijn
Bicycling

Het is bijna onmogelijk om die inspanning voor iedereen gelijk te houden, zeker als er een gevarieerd parcours ligt en als er renners van verschillend niveau in één groep zitten. Je zal kleine aanpassingen moeten maken gedurende het waaier draaien, om het zogenaamde elastiekeffect te verkleinen, waarbij de groep soms uit elkaar getrokken wordt en soms weer heel dicht op elkaar komt. Het is beter om twee kleine aanpassingen qua inspanning te doen, dan één te grote correctie te moeten uitvoeren.

Vergelijk het met autorijden: Je gaat niet vol op je rem staan en vervolgens weer vol op het gaspedaal; je probeert je snelheid geleidelijk aan te passen. Om dat ook in een waaier goed tot uitvoering te brengen, probeer je één van de volgende technieken:

3

De lichte pedaalslag

zwarte lijn
Bicycling

Als je het gevoel hebt dat je naar je voorligger toegezogen wordt, trap dan even twee pedaalslagen met minder kracht, om de snelheid aan te passen.

Advertentie - Lees hieronder verder
4

De 'luchtrem'

zwarte lijn
Bicycling

Een makkelijke (en veilige) manier om snelheid te minderen is door even rechtop te gaan zitten en wat meer wind te pakken. Het zorgt er direct voor dat je snelheid minder, zonder het ritme van de groep in het geding komt. Maar let op: ga nooit uit het zadel om aan te zetten in de waaier! Hiermee veroorzaak je juist een slinger en moeten anderen uitwijken.

5

De sleeprem

zwarte lijn
Bicycling

Alleen als het écht nodig is! Door een plotselinge manoeuvre van je voorganger bijvoorbeeld. Knijp heel lichtjes in je remmen, terwijl je door blijft trappen. Je kan hierdoor snelheid minderen, terwijl je ook kan blijven schakelen om de juiste cadans te handhaven.

6

Niet staren

zwarte lijn
Bicycling

Focussen op het wiel voor je is een natuurlijk instinct als je in een waaier rijdt, maar het zorgt ervoor dat je geen tijd hebt om te reageren op onverwachte zaken. 'Houd je hoofd omhoog en kijk ongeveer 10 meter voor je. Kijk door 'de gaten' van je voorligger heen – over zijn schouder, onder zijn arm of tussen zijn benen door – en rijdt proactief in plaats van reactief. Dit zorgt ervoor dat de waaier goed blijft ronddraaien. Pak ook eens deze 7 tips mee voor het rijden in een groep.

Advertentie - Lees hieronder verder
7

Versnel niet (zomaar)

zwarte lijn
Bicycling

In plaats van te versnellen als je op kop komt, moet je er voor zorgen dat de snelheid gelijk blijft en dat je snelheid mindert als je van kop af gaat naar achteren toe. 'Dit zorgt voor de juiste inspanning-herstelratio, zonder snokken tussendoor die ervoor zorgen dat de zwakste renners moeten lossen.' Als er hard wind staat is het moment dat van aansluiten in de waaier een van de zwaarste momenten. Probeer daar dus een klein beetje energie voor te bewaren!

8

Verdeel en heers de waaier

zwarte lijn
Bicycling

Waaiers zijn bedoeld om het werk te verdelen onder alle renners, dus beperk je kopbeurten tot een paar minuten zodat je fris blijft en geef andere renners ook de kans om hun werk te leveren. Voor de linkeballen onder ons kun je in de waaier relatief makkelijk korte beurten doen en iets sparen voor de eindsprint.

9

Bespaar energie

zwarte lijn
Bicycling

Als je moe begint te worden, sla dan een paar beurten over tot je klaar bent om weer een kopbeurt te doen. Houd gewoon simpel wat ruimte open voor de renner die van kop komt, zodat diegene weer kan inpikken in de groep. Roep dan wel even 'tussen' zodat de afzakkende renner weet dat hij een plekje eerder moet inschuiven!
Of ga gewoon direct van kop af zodra je voorop rijdt en pik in het laatste wiel weer in. Je doet iedereen een lol als je gewoon bij de groep kunt blijven, in plaats van jezelf in het rood te rijden en te moeten lossen, waardoor ze later op je moeten wachten.

Tekst: Selene Yeager
Vertaling: Sander Jansen
Foto: Getty

Meer van Bicycling
 
preview for Onderhoud

Tips & Tricks

veilig een wildrooster passeren met de fiets

Hoe fiets je veilig over een wildrooster?

close up van een gravelband

Welke bandenspanning voor je gravelbike?

een mountainbike staat in het bos tegen een boom

Welke bandenspanning voor je mountainbike?

een racefiets met fietspomp

Welke bandenspanning gebruik je voor je racefiets?

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder