Skip to Content

Hoe leer ik in een groep rijden

Volg deze tips en wordt een betere fietser terwijl je nieuwe vrienden maakt

Door
wielrenners in een groep
Andy Astfalck

De herinneringen aan je eerste groepsrit zijn vast nog levendig. Het continue gezoem en geklik van derailleurs. Het schuine hangen van meerdere fietsen in een bocht. De opwinding van moeiteloos met 40 km/uur rondrijden.

Wielrennen is sowieso al leuk, maar er gaat een nieuwe wereld voor je open als je voor het eerst mee springt in een voorbij razende groep met hardrijders.

Voor de nieuwkomers kan een groepsrit behoorlijk intimiderend zijn. Maar als je nieuwe vrienden wilt maken, je fietstechniek wilt verbeteren of een flinke training wilt doen, vraag dan bij de fietsenwinkel in de buurt naar wekelijkse groepsritten, vraag een fietsende vriend of vriendin en waag het er eens op. Hieronder hebben we een aantal zaken opgesomd die je de eerste paar keer moet onthouden.

1

Weet welk type rit het wordt

zwarte lijn
Bicycling

Groepsritten zijn er in meerdere soorten en maten. Sommige zijn eigenlijk informele wedstrijdjes, terwijl anderen onder de noemer van een 'social ride' gewoon lekker rondrijden. Elke groepsrit heeft zogezegd zijn eigen ‘regels’.

2

Stel vragen

zwarte lijn
Bicycling

Vind iemand die regelmatig meerijdt en vraag hem of haar naar de regels van de groep. Houdt de groep de gehele rit een regelmatig tempo aan of zijn er bepaalde stukken waar de regels overboord gaan en het volle bak rijden is? Wordt er gesprint bij plaatsnaambordjes? Wordt er gezamenlijk overgestoken of is het ieder voor zich? En als je de route niet kent, rij dan naast iemand die wel de weg weet. Anders kan het zijn dat je op kop rijdt en de groep de verkeerde kant op stuurt.

Ben je nog helemaal nieuw en ben je nog zoekend naar de juiste versnelling? Lees dan in dit artikel alles over hoe je moet schakelen.

3

Blijf zo soepel mogelijk ronddraaien

zwarte lijn
Bicycling

Tijdens de meeste groepsritten wordt er twee aan twee gereden, waarbij er steeds twee mensen het tempo bepalen (op kop in de wind rijden), voordat ze van de koppositie afsturen en zich terug naar achteren laten zakken. Deze variatie in intensiteit is één van de fijne dingen van een groepsrit, maar voor iedereen die achter de tempomakers rijdt is het van belang dat het tempo continu gelijk blijft.

Een veelgemaakte fout door de voorste fieters is om een klimmetje extra snel op te rijden en in de afdaling rustig naar beneden te rijden. Doordat er bergop met lagere snelheid minder voordeel is om achter iemand rijden, wordt iedereen in een klim evenveel uitgeput. Als de tempomakers vervolgens in de afdaling niet genoeg doortrappen, moet iedereen achter hen in de remmen knijpen.

Verdien respect van degenen achter je door rustiger omhoog te rijden en hard door te trappen in de afdaling. Tempowisselingen vermoeien anderen ook, dus zorg ervoor dat je niet versnelt als je op kop komt en zet niet hard aan na een bocht of kruising. Dit snokken, waardoor er steeds een klein gaatje valt en degene achter je in de wind komt te zitten, is erg vermoeiend. Dit kan overigens ook juist een tactiek zijn!

Advertentie - Lees hieronder verder
4

Communiceer met je handen

zwarte lijn
Bicycling

Geef richting aan, ongeacht op welke plek je fietst. Wijs naar de grond met je vingers om te waarschuwen voor rotzooi op de weg of gaten in het asfalt. Voor grotere gevaren (hardlopers, geparkeerde auto’s) zwaai je naast je lichaam met je hand, de zwaairichting van het gevaar af. Een klap op je (eigen) kont geeft ook het signaal dat er aan die kant van de weg een obstakel aankomt. Zodra je klaar bent met je kopbeurt, duw je je elleboog even op zij aan de zijde waarvan je verwacht dat een nieuwe tempomaker je passeert.

5

Rij niet in de wielen van je voorganger

zwarte lijn
Bicycling

Probeer ervoor te zorgen dat de voorkant van je voorwiel niet voorbij de achterkant van het achterwiel van degene voor je komt. Zelfs al zou je op tijd kunnen reageren en kunnen voorkomen dat de wielen elkaar raken als je voorganger uitwijkt, het zorgt er vaak wel voor dat er een beweging naar achteren ontstaat – waarbij je vervolgens het voorwiel van degene achter je raakt. En, net als met autorijden, zorg ervoor dat je de afstand met je voorligger in de gaten houdt, terwijl je ook verder vooruit kijkt.

Op deze manier wordt er alleen gereden in een waaier. Maar dit is een vak apart en ook in de waaier is het raadzaam met de groep mee te bewegen. Dus wWaait het hard en word je groepje in waaiers getrokken? Dan kan het zo maar 'op de kant gaan'. Tips voor het rijden in een waaier vind je hier.

6

Voel je vrij om achterin te rijden

zwarte lijn
Bicycling

.Je hoeft je absoluut niet te schamen als je uit de wind wilt rijden en achterin de groep wilt blijven, zelfs niet als je dat de hele rit doet. Het kenmerk van een ervaren fietser is dat hij of zij niet de hele tijd volle bak hoeft te rijden. Weten wanneer je rustig moet rijden is een belangrijke stap naar volwassenheid als fietser.

Als je even rustig aan wilt doen, rij dan helemaal achteraan de groep en geef rijders die naar achteren zakken een duidelijk signaal dat ze voor je weer in moeten voegen. Roep duidelijk: 'Tussen' als je de afzakkende fietser er tussen wil laten. Velen zullen zelfs blij zijn met de mogelijkheid om meer op kop te kunnen rijden. Ook als je nieuw bent in het wielrennen, is een groepsrit een goede manier om te starten. Van achteruit kan je de dynamiek van de groep goed zien en bestuderen, terwijl je andere rijders niet in de weg zit.

En mocht je het niet bij kunnen houden is gelost worden helemaal geen schande. Mentaal moet je wel een paar stappen door, daarover lees je hier.

Advertentie - Lees hieronder verder
7

Communiceer!

zwarte lijn
Bicycling

Er is een aantal kreten die je móet kennen:

  • Tegen: roep je als er tegenliggers aankomen (fiets, auto, scootmobiel, het maakt niet uit.
  • Voor: roep je als er personen, spullen, voertuigen aan de rechter kant in de rijrichting op de rijbaan staan.
  • Achter, roep je als er wordt ingehaald door andere fietsers, auto's of andere voertuigen
  • Vrij: als het kruispunt dat je oversteekt vrij is zonder verkeer. Je groepsgenoten kunnen met vertrouwen oversteken.

Al deze (en nog meer) noodzakelijke gebaren leggen we in korte video's in dit artikel aan je uit.

Meer van Bicycling
 
preview for Onderhoud

Beginners

een groep wielrenners op de racefiets

10 tips voor je eerste wedstrijd

mountainbiker in het bos

Schakelen doe je zo

sander lsrf zomerkleding heren 2022

Is mijn racefiets wel de goede maat?

gf alé la merckx

Toertocht, Gran Fondo of wedstrijd. Wat is wat?

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder