Je fietspersoonlijkheid kennen helpt je om nog meer te genieten

Ben je een avonturier of een cijfertjesnerd? Als je weet wat voor type fietser je bent, kan dat je helpen om nog meer plezier uit je ritten te halen.

woensdag, 6 juni 2018, 14:39
Je fietspersoonlijkheid kennen helpt je om nog meer te genieten

Je vrienden zijn gek op de ‘wekelijkse wereldkampioenschappen’, of die dinsdagavond-trainingskoersjes. Jij doet ook mee… soms. Maar het is niet iets waar je enorm naar uitkijkt. Je zoekt naar excuses om niet te hoeven gaan, maar toch voelt het slecht om de anderen te laten zitten. Wees gerust, nieuw onderzoek laat zien dat je maar beter kan zorgen dat je dingen doet die bij je passen.

Een recent onderzoek onder meer dan 800 mensen van over de hele wereld heeft aangetoond dat je het meest zult genieten van sporten die passen bij je individuele persoonlijkheidstype. Uit het onderzoek bleek dat mensen met een voorkeur voor objectieve logica eerder vasthouden aan een gedetailleerd trainingsplan, dan mensen die meer handelen op basis van hun gevoel en persoonlijke waarden. En extraverte mensen floreren in een sportschoolomgeving, terwijl creatieve types het best tot hun recht komen tijdens outdooractiviteiten.

Hoewel het onderzoek naar sport in het algemeen keek, kan hetzelfde concept worden toegepast op fietsers en de soorten ritjes die ze maken, zegt onderzoeker John Hackston. ‘Wedstrijdjes, fietsclubs, dat soort ritten zullen waarschijnlijk aantrekkelijk zijn voor extraverte types,’ zegt hij. Daar tegenover staan introverte mensen die vooral van solo-ritten houden, waarbij ze tijd hebben voor hun eigen gedachten. ‘Kennis over en handelen naar je persoonlijkheid – in plaats van dingen doen waarvan anderen zeggen dat je ze het beste kunt doen – zal beter bij je passen en minder energie kosten’, zegt hij.

Over de vraag of mensen intuïtief hun eigen persoonlijkheidstype kennen, zegt Hackston: ‘Dat is niet vanzelfsprekend – onze opvoeding, de mensen die we kennen, de cultuur waarin we leven, enzovoort, hebben allemaal een enorm effect op ons.’ Het gevolg kan zijn dat we handelen op manieren die niet per se passen bij wie we zijn, voegt hij eraan toe.

Hoe dat zich vertaalt naar fietsen? Misschien dwingt de groepsdruk je om ​vaker groepsritten te doen, terwijl je liever solo op pad gaat. Of je kan het gevoel hebben dat je de nieuwste technologieën en gadgets moet hebben, omdat dat ‘cool’ zou zijn, terwijl al die cijfertjes niet echt jouw ding zijn.

Voor nu hebben we vier volledig niet-wetenschappelijke categorieën bedacht die gebaseerd zijn op fietspersoonlijkheidskenmerken die oh zo herkenbaar zijn. Ze kunnen je helpen om je eigen wielerpersoonlijkheid te bepalen en de soorten ritten en trainingen te vinden die je het leukst en motiverend vindt.

1 / 4

1. De cijfertjesnerd

Je vrienden zouden je omschrijven als logisch, analytisch en gedetailleerd georiënteerd. Je kent je lactaatdrempel, FTP, maximale hartslag en vrijwel alles wat je maar kunt testen, meten en controleren. Je favoriete après-fietsactiviteit is het downloaden en analyseren van elk type data van je gereden training van die dag en deze in te passen in je trainingsdagboek.

Hoe je je fietsleven kunt verbeteren: je hebt geluk, want we leven in de gouden eeuw voor data-nerds. Met smart-trainers, slimme horloges, ANT+ / Bluetooth-apparaten, sensoren en allerlei soorten apps kun je elke training en rit analyseren die je maar tegen komt. Het kan natuurlijk wel een kostbare passie zijn, omdat hightech zelden goedkoop is. Maar vermogensmeters, die de meest waardevolle trainingsgegevens leveren, zijn goedkoper dan ooit en je kunt nu al betrouwbare apparaten vinden voor minder dan € 500. Gestructureerde trainingen met specifieke blokken zijn echt iets voor jou (denk aan: een lange zaterdagrit met een stevig FTP-intervalblok van 60 minuten). Of plan een fietsvakantie door je in te schrijven voor een geavanceerd trainingskamp.

arrow down
2 / 4

De avonturier

Je bent over het algemeen nieuwsgierig, spontaan en misschien zelfs rusteloos. Is er een weg waar je nog niet hebt gereden? Dat zal niet lang meer duren. Idem voor singletracks, grindpaden en elk ander geplaveid of onverhard oppervlak dat breed genoeg is voor verkenning op twee wielen. Als het kan, wil je het op de fiets verkennen. En als je een beetje verdwaald bent, is er geen paniek; je komt er wel uit. Maar je zult nooit mensen begrijpen die binnen fietsen.

Hoe je je fietsleven kunt verbeteren: zorg er eerst voor dat je op de juiste fiets zit. Adventure- en gravel bikes schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond om mensen zoals jij gelukkig en comfortabel te houden tijdens je fietstochten. Ga vervolgens eens bike packen of doe eens mee aan een graveltocht (zoals onze Summergrill Gravel Ride). Als je van een beetje wedstrijdelement houdt, probeer dan eens een adventure race, waarbij je ook zelf moet navigeren.

arrow down
3 / 4

3. De doelensteller

Je omschrijft jezelf als resultaatgericht, competitief en misschien een beetje een alpha-mannetje. Je houdt er van om een doel te hebben. Of het nu een gran fondo met enorm veel hoogtemeters is of een doel om minstens 200 kilometer per week te rijden, met concrete doelen houd je jezelf in gang. Zodra je een doel van de lijst kunt afvinken, begin je aan de volgende, anders voel je je stuurloos.

Hoe je je fietsleven kunt verbeteren: er is een gigantisch aanbod van evenementen waarvoor je jezelf kunt aanmelden om je competitiedrang te kunnen stillen. Maar de grootste traktatie die je jezelf kunt geven, is een coach die je helpt om zelfs je grootste doelen te bereiken, zonder overtraining of een burn-out. Maak je volgende doel nog leuker door een evenement op een bijzondere bestemming te kiezen.

arrow down
4 / 4

4. De social cyclist

In je fietsgroep ben jij de uitgelaten, goedgemutste allemansvriend. De wielercommunity is waar het jou allemaal om gaat. Fietsen met de groep, praten met de andere renners en vrijwillig je hulp aanbieden om een mechanisch probleem op te lossen, zorgen ervoor dat je je goed voelt en je de kilometers blijft opschroeven. Als er een leuk groepsritje op de planning staat, ben je er bij. Als het alleen maar een ritje met koffie en appeltaart is, nog beter.

Hoe je je fietsleven kunt verbeteren: de sociale wielerscène is nog nooit zo uitbundig geweest met goede-doelenritten, gran fondo’s en andere evenementen die het hele jaar door worden georganiseerd. Als je dat nog niet hebt gedaan, meld je aan bij Zwift, waar je virtueel kunt fietsen met mensen van over de hele wereld (inclusief je vrienden die ook op het platform zitten) zonder je woonkamer te verlaten. Overtuig je groepsgenoten ervan om een lang weekend weg te gaan naar een plek waar je altijd al hebt willen fietsen. Natuurlijk kan je de kilometers ook bijschrijven, maar het zijn de herinneringen die tellen.

Tekst: Selene Yeager
Vertaling: Sander Jansen
Foto: Andy Astfalck

arrow down