Skip to Content

7 spannende momenten tijdens je groepsrit - en wat je dan moet doen

Verbeter je groepsrit-techniek met deze simpele tips. Breng ze meteen in praktijk tijdens je volgende rondje met je fietsvrienden.

Door
een groep fietsers
Andy Astfalck

We kennen het allemaal: Of je fietsgroep nu uit volslagen onbekenden bestaat of het vaste zondagochtendcluppie is, er kan zomaar een spannend moment ontstaan als er iets onverwachts gebeurt. Maar dat mag geen reden zijn om nooit in een groep te gaan fietsen!

Zolang je weet wat je in zulke situaties moet doen, overleef ook jij elke groepsrit. We helpen je een handje door uit te leggen wat je in de meest voorkomende situaties moet doen.

1

Schouder tegen schouder

tour de france 2022 peloton
MADS CLAUS RASMUSSEN//Getty Images

Als een andere fietser te dicht bij je komt, kan het zijn dat jullie schouders of ellebogen elkaar raken. Dit komt vaak voor als je twee-aan-twee in een grote groep rijdt of een wedstrijdje in een peloton rijdt.

Eén van de meest voorkomende dingen die fietsers dan doen, is hun ellebogen gebruiken om hun ruimte te bewaken. Als iemand anders die elleboog dan aanraakt, kan je voorwiel een slinger krijgen en je ten val komen. Zorg er daarom voor dat je ellebogen altijd licht gebogen zijn en je ze iets naar binnen gericht houdt.

Als je schouder tegen die van iemand anders aankomt, leun er dan tegenaan. Als je jouw schouder in die van de ander duwt, duw je tegelijk je stuur van de ander af. Zorg er wel voor dat je zwaartepunt boven je trapas uitgelijnd blijft, zodat je rechtop blijft.

Pro-tip: Oefen dit scenario eens met je fietsmaatje. Ga op zoek naar een rustig stuk weg en begin door heel dicht naast elkaar te rijden. Maak vervolgens contact met de ellebogen en leun met je schouders tegen elkaar en je stuur van je af. En kom daarna weer los van elkaar.

2

Kussende bandjes

25th simac ladies tour 2022 stage 6
Bas Czerwinski//Getty Images

Als je niet helemaal zeker op de fiets zit of te dicht achter iemand rijdt, kan het zijn dat jouw voorband het achterwiel van je voorganger raakt. Meestal gebeurt dit als je in het wiel wil zitten en jouw voorwiel iets naast dat achterwiel van je voorganger komt, waardoor de zijkant van de banden elkaar raakt.

De meest voorkomende boosdoener? Je voorganger die tijdens een klim op de pedalen gaat staan en zijn fiets daarmee naar achteren zwiept. Als je ziet dat de banden elkaar gaan raken, doe dan het tegenovergestelde van wat je denkt dat je moet doen.

Het gaat echt tegen je intuïtie in, maar je moet tegen het wiel insturen en daarnaast je snelheid verminderen, zodat je voorganger van je weg fietst. Omdat het achterwiel het meeste gewicht draagt, is dat wiel stabieler. Dus degene voor je zal er weinig last van hebben. Sterker nog, misschien hebben ze het niet eens door! Maar omdat jouw voorwiel minder stabiel is, kun je best even tegen dat wiel 'afzetten' of 'leunen'.

3

Lek! Zo kom je tot stilstand in een groep.

84th gent wevelgem in flanders fields 2022 mens elite
Tim de Waele//Getty Images

Lekke banden horen erbij. Gelukkig gebeurt dat vaak in een situatie waarbij je rustig kan stoppen, maar het kan link worden als het je tijdens een groepsrit gebeurt.

Ten eerste: knijp niet keihard in je remmen, maar geef gelijk aan de rest van de groep aan dat je een lekke band hebt. Het signaal voor een lekke band is door één hand op te steken en 'lek' te roepen. Houd je liever beide handen aan het stuur, roep dan in elk geval heel hard 'Lek!'.

Verplaats daarbij het meeste van je lichaamsgewicht naar de volle band en verminder je snelheid te door je langzaam uit de groep te laten rollen en naar de kant kan sturen. Het belangrijkste is dat je jouw fiets onder controle houdt, rechtop en rechtuit doorrollend.

De meest gemene lekke band is de afloper, waarbij je band langzaam leeg loopt. Je hebt het niet door en opeens heb je minder controle. Let dus ook op elkaar en kijk of de banden van anderen in de groep nog voldoende druk hebben.

Advertentie - Lees hieronder verder
4

Een probleem van een ander ontwijken

103rd giro ditalia 2020  stage six
Tim de Waele//Getty Images

In een groep met goede fietsers (zoals het peloton), zal een mechanisch probleem van een renner lijken alsof Moses de zee in tweeën splitst. Het probleem wordt gecommuniceerd en de groep gaat geleidelijk om de desbetreffende renner heen, voordat ze weer bij elkaar aansluiten. Maar in een groepsrit op de openbare weg kan dit - in het slechtste geval - eindigen in een kettingbotsing met een paar auto’s erbij.

We kunnen natuurlijk niet voorspellen wat de situatie is, maar ongeacht wat je ook tegenkomt, het is jouw taak om uit te kijken naar waar de ruimte is. Knijp niet meteen in je remmen, probeer voorwaarts te blijven bewegen als dit kan en zoek naar een opening om de groep veilig te houden.

Als je moet uitwijken naar een oneffen ondergrond, zoals zand of gras, blijf dan doortrappen om grip te blijven houden. Het belangrijkste: ga niet staren naar het probleem. Je fiets volgt je blik, dus train jezelf door uit te kijken naar een open plek om te stoppen. Kijk niet naar datgene wat je niet wilt raken.

Lees ook: Bochtentechniek perfectioneren? Lees deze 5 tips.

5

In het wiel van een onvoorspelbare fietser

cycling competition cyclist athletes riding a race
Pavel1964//Getty Images

Als je vaak in een groep fietst, weet je dat je weleens iemand tegenkomt die de juiste groepstechniek nog niet helemaal onder de knie heeft. Een onvoorspelbare renner kan slingeren, onduidelijk communiceren, moeite hebben met de juiste lijn houden, te voorzichtig zijn, te zelfverzekerd zijn – en ga zo maar door.

Er is niet zo veel dat je dan kan doen, behalve diegene wat extra ruimte geven. Ga niet superdicht in het wiel zitten, maar geef een halve fietslengte aan ruimte, of in elk geval een wiellengte. Dit geeft jou genoeg ruimte om te anticiperen op die onvoorspelbare acties van je voorganger.

Een andere optie: Verbeter je eigen groepstechniek en wordt daarmee een voorspelbare fietser en voorbeeld voor anderen. Ontspan je bovenlichaam, buig je ellebogen licht zodat beweging uit je romp niet direct doorgegeven wordt aan je voorwiel, blijf een regelmatige cadans aanhouden en oefen met voorzichtig gebruik van je remmen om je snelheid te reguleren.

Lees ook: Hoe leer ik in een groep rijden.

6

Kop over kop rijden

a group of riders seen attempting the first breakout
SOPA Images//Getty Images

Een jojo was in de jaren 90 misschien leuk, maar jojo-en op de fiets is geen aanrader. Als je kop-over-kop rijdt met je groep, en de voorste van kop af gaat, weten de fietsers erachter dat ze harder hun best moeten gaan doen. Ze willen de groep niet teleurstellen, dus ze doen extra hun best en daarmee gaat het tempo de hoogte in. Als het tempo van de groep stijgt, rekt de groep uit en ontstaat er een jojo-effect, waarbij het moeilijk is om iedereen goed te laten meedraaien. Niet altijd even leuk. Vooral niet voor de slechtste van die dag.

Als je meedraait in zo’n groep, focus je dan op je cadans en niet op je vermogen, hartslag of snelheid. Als je met je neus in de wind komt, zal je sowieso meer vermogen moeten leveren. Maar vermogen en je gevoel gaan niet goed samen; je kan het gevoel hebben dat je niet hard genoeg gaat.

Wanneer er maar één renner in de groep moeite heeft om het tempo te handhaven, vertel dat dan gewoon. diegene heeft het misschien niet eens door. Maar die fietser die meegaat met een groepsrit en vervolgens iedereen op de pijnbank legt, moet maar lekker in zijn eentje gaan fietsen. Als iedereen wil dat de groep zo snel als mogelijk gaat, is communicatie het belangrijkste. Zeker als de groep uit mensen bestaat met verschillende niveau’s en ervaring.

Advertentie - Lees hieronder verder
7

Onverwachte obstakels ontwijken

cycling 72th paris  nice 2014  stage 2
Tim de Waele//Getty Images

Verwacht tijdens een groepsrit altijd dat wat je niet verwacht. Op elk moment kan iemand een bidon laten vallen – of erger, zijn telefoon – een gat in de weg verschijnt uit het niets, of er ligt een geplette egel op de weg. Het kan allemaal.

Het beste wat je kan doen is het object een beetje ruimte geven, wijs ernaar, en roep naar anderen wat ze tegen zullen komen, zodat je zoveel mogelijk medefietsers op de hoogte stelt. Als je vooraan fietst, dan is dit jouw taak. Als je in het midden fietst, is het je taak om de boodschap door te geven.

Een ander trucje wat je jezelf kan aanleren: leer hoe je over iets heen kan springen. Springen met je fiets is iets wat je echt kunt leren. Het is niet de beste oplossing tijdens een groepsrit, maar het is wel een vaardigheid die je maar wat graag in je repertoire wilt hebben als de nood aan de man is.

Lees ook: Dit zijn de belangrijkste gebaren voor tijdens het wielrennen.

Meer van Bicycling
 
preview for Onderhoud

Tips & Tricks

veilig een wildrooster passeren met de fiets

Hoe fiets je veilig over een wildrooster?

close up van een gravelband

Welke bandenspanning voor je gravelbike?

een mountainbike staat in het bos tegen een boom

Welke bandenspanning voor je mountainbike?

een racefiets met fietspomp

Welke bandenspanning gebruik je voor je racefiets?

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder