Skip to Content

Trek Émonda SLR 8 Disc, de review

Een superlichte fiets met schijfremmen: het kan!

Door Bicycling
trek, emonda, slr 8, disc, review, schijfremmenpinterest
FOTO: TREK BIKES

Een fiets testen is leuk, dat begrijpt iedere liefhebber. Maar een fiets testen die vernieuwend is én tot het topsegment behoort, is smullen! Om je vingers bij af te likken. Dus dat deden wij dan ook toen we de afgelopen weken op de nieuwe Trek Émonda SLR 8 Disc mochten rijden.

Als één van de grootste en meest innoverende fietsenbouwers ter wereld, doet Trek er alles aan om haar modellen te blijven doorontwikkelen. Zo ook met de Émonda-serie, die voor 2018 een flinke update onderging. De Émonda is de fiets die Bauke Mollema naar de zege in de 15e etappe van de Tour bracht en die Alberto Contador tijdens de Vuelta die sprookjesachtige afsluiting van zijn carrière schonk op de flanken van de Angliru. Beiden deden dat op de SLR 9 versie met normale velgremmen, wij mochten ons uitleven op de SLR 8 met schijfremmen.

1

De rijeigenschappen

Cycling, Cycle sport, Road cycling, Bicycle, Vehicle, Outdoor recreation, Road bicycle, Bicycle racing, Recreation, Road bicycle racing,
FOTO: TREK BIKES

De Émonda is de lichtgewicht alleskunner in de stal van Trek, naast de aero Madone en de Domane die ontwikkeld is voor de kasseienklassiekers. Al sinds de introductie van de Émonda in 2014 is dit volgens Trek het lichtste productieframe op de markt. Het model van 2018 is daar geen uitzondering op, waarbij de goedkopere SL-series voortborduren op de SLR modellen uit 2017 en de modellen uit de SLR serie volledig nieuw zijn ontwikkeld: nóg lichter en volgens Trek met nóg betere rijeigenschappen.

Dat die rijeigenschappen goed zijn kunnen wij niet anders dan onderschrijven, fantastisch zelfs. Wat een heerlijke fiets! Na een kleine 500 kilometer op dit raspaard gereden te hebben is de veelzijdigheid van de Émonda een eigenschap die vooral blijft hangen. Of je nu gaat klimmen, een ontspannen lange duurrit maakt, of een KOM-poging neer wilt zetten op een lange, vlakke weg: op deze fiets doe je het allemaal met een grote glimlach op je gezicht.

2

Geometrie

Land vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle frame, Bicycle part, Bicycle tire, Vehicle, Spoke, Bicycle drivetrain part, Bicycle stem,
FOTO: TREK BIKES

De H2-geometrie zorgt ervoor dat je mede dankzij de langere balhoofdbuis ontspannen zit - iets rechterop dan de H1-geometrie van Trek – en daardoor met gemak uren door kan brengen in het zadel. Toch krijg je ook het gevoel een echte racer onder je kont te hebben als je onder in de beugels je fietsmaten op volle snelheid probeert te lossen – de stijfheid van het 700 OCLV Carbon frame is formidabel en de fiets biedt je de gelegenheid om krappe bochten op volle snelheid te nemen en vanuit je heupen te sturen. En tijdens het klimmen: Tja, daar zegt het gewicht van 6,9 kg (maat 56) eigenlijk alles, in combinatie met die ontspannen geometrie en hoge stijfheid.

3

De afmontage

Land vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle frame, Bicycle part, Vehicle, Bicycle tire, Bicycle handlebar, Bicycle saddle, Spoke,
FOTO: TREK BIKES

De Émonda SLR 8 Disc is uitgerust met de mechanische Shimano Dura-Ace 9100 groep, met een 50-34 compact crankstel en 11-28 cassette. Feilloos schakelen dus, al zorgt deze setup er wel voor dat je toch veel op het buitenblad rijdt. De Dura-Ace Flat-Mount hydraulische schijfremmen zijn ook nieuw ontwikkeld en zijn opvallend compact, de remkracht en mogelijkheden tot doserend remmen zijn desondanks uitstekend.

Verder wordt de Émonda uiteraard gecomplementeerd met Trek’s eigen Bontrager onderdelen: Aeolus Pro 3 Tubeless Ready wielen, carbon stuur, stuur- en zadelpen en ook het zadel en stuurlint zijn van Bontrager. Wat nog wel opvalt: de fiets wordt standaard geleverd met 28 mm Bontrager banden, een maat die we hier in Nederland nog niet zo veel zien, maar die bijdraagt aan het hoge comfort zonder in te boeten op snelheid. Wij houden ervan, zeker op langere ritten waarbij je niet weet hoe de wegen erbij gaan liggen.

Advertentie - Lees hieronder verder
4

Niets aan te merken?

Cycle sport, Bicycle, Cycling, Vehicle, Mountain bike, Cross-country cycling, Mountain bike racing, Mountain biking, Bicycle frame, Downhill mountain biking,
FOTO: TREK BIKES

Hadden we dan helemaal niks aan te merken op de Émonda? Jawel: op klinkerwegen zorgde de interne bekabeling voor gerammel in het frame. Een euvel wat inmiddels bekend is bij Trek en waar ze ongetwijfeld een oplossing voor zullen vinden. Buiten dat konden we eigenlijk niks bedenken om op deze fiets aan te merken. Het is simpelweg een fantastisch ding dat laat zien dat je ook met schijfremmen een vederlichte fiets kunt bouwen.

Tot slot: we weten dat het niet voor iedereen is weggelegd (ook voor ons niet) om even meer dan zesduizend euro neer te leggen voor een racefiets. Daarom is het fijn om te weten dat de Émonda al beschikbaar is vanaf € 1699,-. En hoewel wij de goedkopere SL-modellen nog niet hebben kunnen testen, is het feit dat deze versies voortborduren op de SLR-modellen uit 2017 (winnaar van de Editor‘s Choice Award van onze Amerikaanse collega’s) reden om aan te nemen dat zij absoluut waar voor hun geld bieden.

Tekst: Sander Jansen
Foto: Trek Bikes

Meer van Bicycling
 
preview for Wat is een...?

Racefietsen

giant defy advanced sl 2024

Review: Giant Defy Advanced SL 0

decathlon van rysel rcr pro team replica racefiets

Van Rysel RCR Pro replica van Team Decathlon AG2R

trek domane al 4 in het bos

Review: Trek Domane AL 4 endurance racefiets

a blue and black bicycle

BMC presenteert derde generatie van Roadmachine

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder