Als je er geen aandacht aan besteedt, is je bandenspanning waarschijnlijk verkeerd. We hebben het over de goede hoeveelheid bar in de banden! Of ook wel PSI. Want de perfecte bandendruk op je fiets maakt je rit beter, leuker en sneller. Dit zijn dé 4 problemen waar je als fietser tegenaan loopt. En natuurlijk geven we je ook een oplossing!

1. Je weet je bandenspanning van je fiets eigenlijk niet

Als je je banden oppompt met een vloerpomp, heeft deze pomp hopelijk een drukmeter. Het slechte nieuws: die is niet zo nauwkeurig. De meters in je vloerpomp meten de druk bij de meter. Ze meten de luchtdruk dus binnenin de pomp, niet in de band. En de kwaliteit van de meter varieert; soms zitten ze er slechts een paar tienden naast, maar bij anderen kan dat een halve tot hele bar zijn.

Het goede nieuws: de meeste meters zijn in ieder geval wél consistent, ook al zijn ze niet helemaal accuraat. Dus je pompt er in ieder geval steeds dezelfde druk in. De oplossing: schaf een aparte meter aan. Voor zo’n € 20 heb je al een digitale bandenspanningsmeter.

Lees ook: De beste racefiets banden waar we ooit mee gereden hebben

2. Je gebruikt voor en achter dezelfde spanning

Wat is nou de juiste bandenspanning? Het is vrij gebruikelijk om je voor- en achterband simpelweg even hard op te pompen. Maar je gewicht is niet 50/50 verdeeld over voor- en achterwiel. Voor wielrenners zal het voorwiel in de meeste gevallen ongeveer 40 procent van het gewicht dragen en het achterwiel 60 procent. Maar dit kan variëren. Als je benieuwd bent hoe dat bij jou zit, kun je deze simpele test doen:

  1. Weeg jezelf in fietskleding (inclusief schoenen) terwijl je je fiets optilt, zodat je het totaalgewicht weet.
  2. Zet de weegschaal onder één wiel en een blok van dezelfde hoogte onder het andere wiel. Laat een vriend je op de fiets helpen en lees de weegschaal af.
  3. Doe hetzelfde bij het andere wiel.

Het totale gewicht zou overeen moeten komen met het gewicht uit stap 1, en van daaruit kun je de percentages berekenen. Als je 70 kilo weegt met een gewichtsverdeling van 40/60, zou dat 28 kg op het voorwiel en 42 kg op het achterwiel betekenen. Er staat dus minder druk op het voorwiel. Het is niet onredelijk om aan 5 tot 10 procent minder druk in je banden te denken (circa 0,5 bar).

3. Je controleert de druk niet regelmatig

Banden lekken lucht. Butyl binnenbanden (de meest voorkomende soort) lekken veel minder lucht dan de lichtere latexversies, maar ze verliezen nog steeds een paar tiende bar per week (hoe hoger de druk, hoe groter het verlies). Je hoeft het waarschijnlijk niet voor iedere rit te controleren, maar check op zijn minst één keer per week of je band lucht heeft verloren. En als je met tubeless banden rijdt, zal je nog iets vaker moeten pompen.

Bekijk hier een instructievideo voor het tubeless maken van je banden.

Wanneer je zeker opnieuw moet pompen: als je onlangs je band hebt gevuld met een CO2-patroon. Koolstofdioxide is zeer oplosbaar in butylrubber, dus het dringt snel door de band heen. Als je in je laatste rit lek gereden hebt en je je band op druk gebracht hebt met een CO2-patroon, moet je de pomp zeker tevoorschijn halen voordat je weer op pad gaat. Als je band vroeg in een tocht lek raakt en je deze vult met een CO2-patroon, controleer de band na een uur nog eens; hij kan waarschijnlijk nog wel wat extra lucht gebruiken om met de perfecte bandenspanning op je fiets verder te kunnen.

Wat heb je nodig voor onderweg... een CO2-patroon of een minipomp? Of beiden?

4. Je weet niet wat de juiste bandenspanning voor je fiets is

Dé vraag die veel fietsers elkaar stellen: hoeveel bar pomp jij in je banden? Veel conservatie wielrenners blijven gewoon 8 bar in hun racebanden pompen, terwijl dit al lang niet meer de norm is. Fiets je met 25 of 28 mm banden, dan kan je echt flink wat lager in bandenspanning gaan. Wil je alles weten over de juiste bandenspanning voor je racefiets? Lees dan: Welke bandenspanning gebruik je voor je racefiets?

Op je gravelbike en MTB is de druk nóg veel lager, zeker als je daarbij ook tubeless rijdt. Sommige lichte mountainbikers pompen nauwelijks meer dan 1 bar in hun brede banden, om optimale grip te hebben op de trails. Probeer het zelf maar eens een keer, gewoon flink wat minder lucht in de banden en gaan rijden. Je zult merken dat je gigantisch veel grip hebt. Lees ook: Welke bandenspanning gebruik je voor je mountainbike?