Iets later dan de concurrentie komt Trek met de Checkpoint. Een onvervalste gravelfiets die zo ontwikkeld is dat hij ook klaar is voor je bikepackingavonturen. De extra tijd die Trek genomen heeft, zorgt er wel voor dat deze fiets top is doorontwikkeld.

Tijdens BikeMOTION werd de Checkpoint gepresenteerd en sinds die dag hadden wij het voorrecht om dit nieuwe fietsje te mogen testen. Dus reden we heel veel heerlijke rondjes rondom Hilversum en door Het Gooi waar het prachtig gravelen is. En we deden mee aan de Offgrid Gravel Series in Limburg.

De Checkpoint waar wij mee reden is de SL5 met Shimano 105 afmontage. We mochten ook kiezen voor de SL6 met Ultegra Disc, maar gingen liever op pad met deze. Juist omdat wij denken dat mensen die een dergelijk fiets overwegen niet voor het topsegment zullen gaan. Voor velen van ons wordt dit immers 'een fietsje voor erbij'.

Daarnaast is de Shimano 105 groep echt mooi zat! Natuurlijk niet de lichtste groep uit het gamma van Shimano en de hydraulische shifters wachten op de upgrade die de Ultegragroep wel al ondergaan heeft. Dit is voor het oog en voor de ergonomie geen overbodige luxe, maar uiteindelijk is dit een kwestie van tijd. Want zoals we de Japanners kennen, komen de innovaties eerst op Dura-Ace en daarna worden ze doorgevoerd op de modellen daaronder.

Voor een fiets waar mensen vermoedelijk niet het hele jaar op fietsen is de 105-groep ook meer dan prachtig trouwens. Het werkt stipt en accuraat en laat weinig te wensen over. Voor een fiets als dit, waarvan je wat hufterproofheid mag verwachten is juist een groep als dit uitermate geschikt. Wat ons betreft is het echt overbodig om een fiets heel dik op te bouwen als je er 'slechts' een aantal keren mee gaat bikepacking of gravelen.

Wil je meer weten over de uitvoeringen en de andere modellen van de Trek Checkpoint, lees dan hier ons eerdere artikel over deze fiets.

Tekst: Thomas Zijlma
Video: Thomas Zijlma