Wie jaren in een racefietsenspeciaalzaak heeft gewerkt, wie jaren de meest uiteenlopende wielen in handen heeft gehad, wie ontelbare spaaknippels, spaken, bodies, velglinten en velgen door zijn vingers heeft zien gaan en wie eindeloos veel wielen gericht en gespaakt heeft, mag iets over wielen roepen. Althans, dat vinden wij.

Geen geschikter persoon dus om de nieuwe DT CRC 1400 wielset te testen. We hebben deze lichtgewicht wielen (1389 gram voor een set!) getest op een 3T Exploro. Een leipe fiets in de goede zin van het woord. Een tussenweg lijkt er niet te zijn voor wat je van deze fiets vindt: mooi of lelijk. Maar puur op basis van het uiterlijk kregen wij wel heel veel zin in wat rondjes knallen over elke weg of pad die je maar tegenkomt. (Een review van de fiets houden jullie van ons tegoed.)

Tech-Talk

Sla dit vooral over als je meteen over de rijervaring wil lezen, maar wie een freak op deze wielen laat rijden, moet hem ook even de kans geven om een paar mooie dingen over de wielen te vertellen.

De DT CRC 1400 zijn opgebouwd uit een DT 240S naaf (YES!), DT Aero Comp Straight pull spaken (ze hebben dus een rechte kop en niet zo een met een boogje aan het eind), DT Pro Lock nippels en een full carbon velg van 24 millimeter hoog met een binnenbreedte van 22 millimeter. De velg is tubeless ready en de wielen zijn middels een centre lock systeem alleen geschikt voor schijfremmen.

Bicycle wheel, Bicycle part, Bicycle, Spoke, Bicycle tire, Road bicycle, Bicycle drivetrain part, Tire, Vehicle, Rim, pinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Over de naven kunnen we kort zijn. Dit zijn met kop en schouders een van de allerbeste naven op de markt. Niet voor niets dat heel veel andere wielmerken deze naven ook gebruiken in hun eigen wielen. Vraag elke goede fietsenmaker naar zijn favoriete naven, voila: DT 240S. Niet alleen vanwege het steengoede en lichte rolvermogen, maar ook juist door een heel goede afdichting van de lagers (vuil blijft dus buiten de deur) én het gemak waarmee de boel allemaal te vervangen is.

De spaken met de rechte kop zorgen voor iets meer hardheid in het wiel omdat de spaak iets minder flex kan verdragen. Met een gebogen kopje kan de spaak als het ware iets meer veren. Voor een wiel in een rustige toerfiets een uitkomst, maar als je hard en snel wil... Toch heeft DT voor een beetje comfort gezorgd door de spaken te laten kruisen over drie andere spaken. Je kop van de spaak zit dus recht in de naaf, maar door het schuin ingezette spaakgat komt de spaak niet recht boven de naaf in de velg, maar op het vierde gaatje. Hij kruist dus drie andere spaken op zijn weg naar de velg. Krachten die dus op het wiel komen worden zo heel gelijkmatig verdeeld.

De DT Pro Lock nippels (ja zelfs hierover kun je iets zeggen) komen mooi onder een piepklein hoekje uit in de velg. Bij simpelere uitvoeringen van wielen zie je vaak dat de gaten recht in de velg zitten. Je dwingt op die manier meteen de nippel en de spaak een bochtje te laten maken. Dit zorgt over het algemeen voor zwakkere plekken in een wiel. Pro lock wil verder zeggen dat ze zijn verrijkt met een soort lijm waardoor de spaak veel minder makkelijk los kan draaien. Vet toch.

Knallen maar!

Tire, Bicycle tire, Automotive tire, Bicycle part, Bicycle wheel, Vehicle, Pipe, Automotive wheel system, Wheel, Bicycle, pinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Nadat we de schijven van de hydraulische Sram Force groep hebben overgezet, de cassette hebben gemonteerd en de wielen voorzien hebben van Mitas X-Road 35 millimeter Tubeless banden, is het tijd om te knallen.

Wil je zien hoe je banden tubeless maakt? Bekijk dan hier onze video.

Hier blijkt de techniek niet voor niets te zijn. Even ter vergelijking: een set standaard wielen van een merk met een M en type wiel dat begint met een A weegt 1843 gram. Dat scheelt 454 gram met de DT CRC 1400 wielen! Het scheelt ook ongeveer dat gewicht in briefgeld, maar dat laten we maar even buiten beschouwing. Want die vierhonderdvijftig gram merk je. En niet weinig ook. De combinatie met de tubeless crossbandjes maakt de 3T Exploro in één keer tot een racebak waar je u tegen zegt.

De liefhebbers die beschikken over meerdere sets wielen weten daarnaast ook wat er 'in het kopje gebeurt' als je de moraalwielen steekt. Juist: raketmodus!

De DT CRC 1400 wielen zijn lichte, strakke wielen die accelereren als de beste. Ze geven je een veilig en solide gevoel in de bochten en ze rollen als een bezetene. Door de schijfremmen en het ideale remmen geven ze een betrouwbaar gevoel tijdens het fietsen en door het comfort (dat ook natuurlijk deels door de banden komt) kunnen we ons ook heel goed voorstellen dat ze voor rustige ritjes over landelijke gravelpaden echt geweldig zijn.

Bicycle wheel, Bicycle tire, Tire, Bicycle part, Automotive tire, Wheel, Spoke, Rim, Bicycle, Vehicle, pinterest
FOTO: THOMAS ZIJLMA

Het gewicht en de stijfheid van de wielen maakt ook dat ze lekker wendbaar en direct zijn. Jij bent in controle en niet andersom. Soms kun je met wielen het gevoel hebben dat ze een eigen wil hebben. Je moet maar zorgen dat je er achteraan komt. En dat is geen prettig gevoel. Je voelt dat je wiel je naar buiten drukt in de bocht. Daar heb je hier echt geen last van.

In de basis zijn de wielen met het brede velgbed, de 24 spaken voor en achter en de schijfremmen door DT bedoeld als ideaal wiel voor cross, gravel en al je avontuurlijke ritjes. Maar dit zouden wat ons betreft ook heel deftige wieltjes zijn voor als je een fanatieke veldrijder bent, of als je jouw gravelfiets een geniale pimp-beurt wil geven.

In combinatie met de 3T Exploro zorgden de DT CRC 1400 wielen ervoor dat we alleen maar wilden knallen. Het liefst wilden we er ook nog de hele tijd het geluid van opstijgende raketten bij maken, maar dat vonden we toch een beetje gek in het bos.

Prijs: € 1950

Tekst: Thomas Zijlma
Foto: Thomas Zijlma