Skip to Content

18 Keer voor 2018: De beste fietsspullen van dit jaar

Deze nieuwe fietsen, onderdelen en accessoires verdienen een plek op jouw verlanglijstje voor 2018.

Door Bicycling
fietsspullen, beste, 2018pinterest
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

Het jaar is begonnen. De tijd om je te oriënteren op nieuwe spullen, fietsen, accessoires en kleding. Om je hierbij te helpen hebben we een lijst gemaakt van 18 items om je vingers bij af te likken.

Van een steengoeie vloerpomp tot de mooiste fietsen, van een superveilige helm t0t een lekker winterjack.

1

Factor O2 Disc Aero Racefiets

Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle part, Bicycle tire, Bicycle frame, Vehicle, Bicycle fork, Spoke, Bicycle saddle, Bicycle accessory,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

De O2 Disc is de fiets die het team van AG2R La Mondiale gebruikte tijdens de Tour de France van 2017 – maar dan met schijfremmen. Uitgerust met Dura-Ace Di2 is de fiets vederlicht en heeft hij een aantal subtiele aerodynamische eigenschappen: een iets kortere liggende achtervork, een meer aerodynamische voorvork en een aerostuur.
De tubeless-ready carbon velgen zijn voorzien van 28mm banden en die breedte draagt bij aan de verslavende ontspannen rij-eigenschappen. Ik betrapte mezelf erop dat ik makkelijker over stukken slecht asfalt en onverharde stroken reed. Hoewel veel van dit soort stabiele fietsen vaak wat traag aanvoelen, bleek de O2 ook erg gewillig in sprints. Op klimmetjes was ik in staat om bij mijn fietsmaten weg te rijden, zonder ook maar één keer op de pedalen te staan.
Een klein minpuntje: Beide wielen zijn voorzien van steekassen, waarvoor je gereedschap nodig hebt om ze los te maken. Dat gezegd hebbende, de extra stijfheid van deze assen draagt wel bij aan de heerlijk gelijkmatige rem- en rijeigenschappen, ongeachte de weersomstandigheden.
Rijdend op de O2 voelde ik me een beetje Romain Bardet en had ik het gevoel de rustige uitstraling te bezitten die hij en zijn teamgenoten altijd lijken te hebben, op welk terrein ze ook rijden. Dit is het type fiets dat je laat genieten van elke kilometer en die je optimaal en zonder te veel extra vermogen te moeten leveren naar de finish brengt - of het nu in een beklimming is of een plaatsnaambordjessprint.
Prijs: € 11.099

2

BBB Controlshield jacket

Clothing, Jacket, Jersey, Sleeve, Outerwear, Sportswear, Electric blue, Zipper, Top, Suit,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

Voor maar €129,95 is dit redelijke lichte, winddichte en waterafstotend winterjack een steengoeie koop voor de koude winterdagen. Bij temperaturen van net onder nul met een koude oosten wind blijf je warm met slecht een dunne thermo met lange mouwen eronder. De pasvorm is niet té strak zodat er eventueel isolerende kleding onder gedragen kan worden als de temperatuur nog lager wordt. De manchetten zijn extra lang en hebben gaten voor de duimen om inwaaien te voorkomen. Zo zou het jack ook voor schaatsen erg geschikt kunnen zijn. Er zijn vier achterzakjes, waarvan één waterdicht is met een afsluitbare rits van YKK. De siliconen band onderaan het jack zorgt ervoor dat hij goed blijft zitten.

Ook het ademend vermogen van het jack is goed te noemen. Het is misschien niet helemaal uitmuntend, maar voor dit bedrag is het met kop en schouders het prettigste winterjack dat we getest hebben. De zachte voering in de nek maakt samen met de prettige pasvorm tot een jack dat niet misstaat in je wintergarderobe.
Prijs: € 129,95

3

Nalini Merak

Jersey, Sportswear, Clothing, Sleeve, T-shirt, Shirt, Outerwear, Tights, Top, Pattern,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

Nalini schaart dit jack onder de warme winterkleding. Vermoedelijk omdat het in Italie - in de streken waar veel gefietst wordt - nooit onder de 8 graden Celsius komt. Maar voor Nederlandse begrippen is dit een heerlijke intermediate. Een jack dat je aantrekt op frisse dagen als een enkel shirt te weinig is en een winddicht jack te veel.
De voorzijde is gemaakt van een dubbel geweven stof en opgeruwd aan de binnenzijde. Hierdoor is redelijk winddicht en dat is precies de bedoeling. Hij is daardoor een stuk warmer dan een 'simpel' shirt met lange mouwen, maar precies lekker voor die dagen dat het een graad of 10 is.
De mouwen zijn rank en prettig lang waardoor ze lekker meebewegen in de fietshouding. De mouwen en de rug zijn overigens van een dunner en lichter materiaal. De microvezel die hiervoor gebruikt is, geeft net dat beetje extra warmte voor die dagen dat je eigenlijk niet weet wat je aan moet trekken.
Prijs: € 99,95

Advertentie - Lees hieronder verder
4

Canyon Ultimate WMN CF SLX Disc 9.0 Team CSR Dames Racefiets

Land vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle part, Vehicle, Bicycle tire, Bicycle frame, Spoke, Bicycle saddle, Bicycle drivetrain part,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

De Canyon Ultimate is er ook in een specifieke dames-uitvoering. Vergeleken met het standaard model, heeft de Ultimate WMN een iets kortere reach en iets langere stack, wat er volgens Canyon voor zorgt dat dames in net zo’n race-georiënteerde houding zitten als mannen. Hij is ook nog eens lichter, aerodynamischer (een besparing van 2 watt bij 45 km/u volgens Canyon) en de twee kleinste maten hebben 650b wielen. Dit zorgt er volgens Canyon voor dat de kleinere fietsen dezelfde geometrie – en daarmee rij-eigenschappen - bezitten als de grotere maten.

Eenmaal onderweg spat de energie van de Ultimate WMN af. Hij (of eigenlijk zij) is licht, comfortabel, maar ook heel direct bij iedere versnelling. Eenmaal op snelheid heeft ze een subtiel gevoel van een aero frame. Het rijgedrag is direct, maar ook voorspelbaar, wat je inspireert om je met een zeker gevoel door een krioelend peloton te bewegen. De houding is lang en laag, maar comfortabel genoeg voor de minder snelle ritten. Als je een sprint aangaat, voelt de fiets strak aan en geeft ze het gevoel dat elke trap vermogen in snelheid wordt omgezet. In uitdagende afdalingen lijkt het alsof je aan de weg vastgekleefd zit. De Reynolds Assault LE carbon velgen helpen om de 25mm brede banden op zijn plek te houden (het frame heeft ruimte voor banden tot 30 mm).

Eén van de voordelen van Canyon is de directe distributie aan de klant, waardoor de prijzen zeer scherp zijn. Voor € 6.199 krijg je SRAM eTap, carbon wielen en schijfremmen. Lekker toch!? De goedkopere modellen beginnen bij € 2.500.
Prijs: € 6.199

5

Elite Direto Trainer

Mechanical fan, Technology,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

Gemaakt door de Italiaanse producent Elite, heeft de nieuwe Direto direct-drive trainer een geïntegreerde, interactieve powermeter. Met € 799 is het één van de goedkoopste direct-drive trainers op de markt – vergelijk het bijvoorbeeld maar eens met de Wahoo Kickr en de CyclOps Hammer, die beiden zo’n € 1.200 kosten. Die modellen kunnen beiden een stijgingspercentage van 20 procent simuleren, met 2.000 watt maximaal vermogen, terwijl de Direto maximaal 14 procent en 1.400 watt kan simuleren. Maar wij vonden dit ruim voldoende om de uitdagingen van een sprint of beklimming na te kunnen bootsen.
Net als zijn concurrenten wordt de Direto bestuurd met je smartphone of computer, via Bluetooth. Daarnaast is hij compatible met apps als Zwift, TrainerRoad en The Sufferfest. De eigen Elite app biedt ook voorgeprogrammeerde intervaltrainingen aan. De aanpassing van de weerstand verloopt soepel en de trainer is stil – het is niet nodig om de TV op maximaal volume te zetten. Tot slot, als je klein woont en de opstelling van deze trainer steeds moet opruimen, is het fijn dat maar een kilo of 15 weegt. Ben je op zoek naar een manier om goed door te trainen deze winter? Dan is het je met deze Elite een stuk makkelijker (en voordeliger) gemaakt.
Prijs: € 799

6

Giant Anthem Advanced Pro 29

Land vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle frame, Bicycle part, Vehicle, Bicycle tire, Spoke, Bicycle fork, Bicycle drivetrain part,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

Voor 2018 voerde Giant voor haar Anthem modellen een flinke – noodzakelijke – update door. Afgelopen zomer testten wij al de Giant Anthem Advanced Pro 29 1, maar als je echt het neusje van de zalm wilt, dan is de 0-serie wat je zoekt. Die wordt o.a. uitgevoerd met de SRAM XX1 Eagle groep, terwijl de 1 met de SRAM GX Eagle groep wordt geleverd.

Beide modellen zijn gelijk in geometrie. De balhoofdhoek is met 69° bijna 2 graden minder steil (ofwel slacker) geworden dan het oude Anthem model, maar daar staat tegenover dat de liggende achtervork flink korter is geworden. Daarnaast is de reach langer geworden, terwijl de stack korter is geworden, wat zorgt voor een agressievere fietspositie. De lange reach wordt wel weer gecompenseerd met een kortere stuurpen en 780mm breed stuur. Deze gehele nieuwe setup zorgt ervoor dat je veel controle houdt in afdalingen en daar agressiever kan rijden om tijd te pakken op je concurrenten, of om een beetje te herstellen van de inspanningen naar boven.

Het gehele frame is gemaakt van hoogwaardig Advanced-grade carbon en wordt uitgevoerd met Maestro vering met 90 mm veerweg aan de voorkant en 100 mm aan de achterkant. De Trunnion-mount achterdemper – tegenwoordig met een sterkere en lichtere bovenste rocker-arm – heeft een kleinere demperratio. Daardoor voelt de demper aan als een stijve vering die alleen maar in beweging komt bij hobbels die te groot zijn om door de banden opgevangen te worden of die ervoor zorgen dat je niet kunt blijven trappen. Zowel de voor- als achtervering kunnen met een stuur-lockout worden bediend.

De Giant Anthem is met recht een supersnelle topfiets te noemen. Ben je op zoek naar een XC-mountainbike die ook enduro-eigenschappen heeft, dan is dit echt een droomfiets.
Prijs: € 4.449

Advertentie - Lees hieronder verder
7

Bontrager Circuit MIPS helm

Helmet, Yellow, Bicycle helmet, Personal protective equipment, Bicycles--Equipment and supplies, Headgear, Sports equipment, Vehicle, Rim, Metal,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

Of de eindstreep nu ligt op het wedstrijdparcours of bij je voordeur, de Bontrager Circuit MIPS-racehelm doet zijn werk. Hij zit waar hij hoor, én op een prettige manier. De helm is licht, draagt comfortabel en is in de gele uitvoering ook nog eens bijzonder goed zichtbaar. Het MIPS (Multi-directional Impact Protection System) is ontwikkeld door hersenchirurgen en wetenschappers om de rotatiekrachten op de hersenen te verminderen die ontstaan tijdens een schuine belasting op het hoofd bij een valpartij. Het is een dunne, extra schaal aan de binnenzijde van de helm. Een Boa-verstelsysteem zorgt voor het passend afstellen van de helm op je hoofd.

Een speciaal bevestigingssysteem maakt het mogelijk om verlichting en/of een camera op je helm te monteren. Tijdens de barre Drenthe 200 heeft ons achterlicht het na een aanval van een zwiepende tak het begeven. Vermoedelijk hebben we het lampje niet goed ingeklikt waardoor het toch de kans heeft gehad om los te schieten. Het systeem is namelijk ontzettend degelijk. Het is ook geschikt voor bijvoorbeeld een GoPro of de Bontrager-verlichting.

Wij gebruiken hier de ION 100 R en Flare R city. Net een beetje extra zichtbaarheid voor de donkere dagen. Genoeg capaciteit voor een ritje in de avonduren en makkelijk oplaadbaar met USB.
Prijs: € 149 (alleen voor de helm)

8

Lezyne Laser Drive

Bicycle wheel, Light, Bicycle accessory, Spoke, Bicycle, Vehicle, Automotive lighting, Line, Bicycle tire, Bicycle part,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

De Lezyne Laser Drive is een compact achterlicht dat twee sterke, geïntegreerde laserstralen op de grond projecteert. Met deze achterlamp ben je voorzien van soort een eigen fietspad. Hij is waterbestendige en is zo ontworpen dat je ook van de zijkant goed zichtbaar bent. Nog een mooie feature is dat hij ook goed te monteren is op een aerodynamische zadelpen. Geen gedonder met batterijen want de de Laser Drive is via een Micro-USB oplaadbaar. Handig!

Een innovatief staaltje van Lezyne, waarmee je je eigen veiligheid vergroot en ook dat van je medeweggebruiker. Voor de woon-werkverkeer rijders onder ons een must have in de donkere dagen.

Prijs: € 59,95

9

Litespeed Gravel

Land vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle frame, Bicycle part, Vehicle, Bicycle tire, Bicycle handlebar, Bicycle fork, Bicycle stem,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

Gravel, offroad, onverhard – hoe je het ook noemt als je niet op asfalt, maar wel op snelheid fietst – deze fiets is er geschikt voor. En gravelbikes zijn flink in opkomst, met zo veel verschillende eigenschappen en kenmerken dat het best moeilijk is om te volgen waar dit type fiets zich nu op richt. Het antwoord van Litespeed is om een fiets te bouwen die zoveel mogelijk terreinen en wensen aankan.
De nieuwe Gravel (dat is ook gewoon de modelnaam) heeft een aantal interessante updates: het frame biedt ruimte aan banden van 700 x 45mm of 27.5 x 2.1 inch, flat-mount schijfremmen en steekassen aan zowel voor- als achterkant. De focus ligt duidelijk op praktisch gebruik en veelzijdigheid, met buitenlangs lopende kabels voor makkelijker onderhoud (joepie!) en een groot aantal mogelijkheden om spatborden of dragers te monteren (zelfs op de carbon voorvork). We zien ook de mogelijkheid om een derde bidonhouder te monteren en om bovenop de bovenbuis een tas vast te maken. Het frame wordt zowel los verkocht, als opgebouwd in elk type wielgrootte. Er zijn maar weinig uitdagingen die deze fiets niet aankan: lekker rondtoeren, fietsvakanties of gravel races (zoals LtD’s Gravel Raid!).
De geometrie is racefiets-achtig, met een langere liggende achtervork om ruimte te bieden aan de bredere banden en een relaxte balhoofdhoek (71,5 graden op onze maat M testfiets) om meer stabiliteit en direct stuurgedrag te garanderen. Hij gedraagt zich ook goed in afdalingen op asfalt en het stuurgedrag op ruiger terrein is niet zenuwachtig en ook niet te zwaar. Het is een comfortabele fiets tijdens lange ritten.
Wij houden van titanium vanwege het prettige rijcomfort; en het kan bewerkt worden om zowel heel stijf als flexibel te zijn. Het enige nadeel aan deze fiets, vonden wij dat de rijkwaliteit op ongelijke ondergrond niet goed uitgebalanceerd is tussen de voor- en achterzijde. De voorkant doet het goed door hobbels en kuilen te absorberen, maar de achterkant is een beetje te hard. Dat kan komen door het gebruik van een grotere diameter zadelpen – in tegenstelling tot de door veel anderen gebruikte 27.2 mm pennen. Dit zorgt voor minder flex in de zadelpen en daarmee minder comfort. Een aanpassing in banden en zadelkeuze kan dit wel wat verhelpen.
Prijs voor het frame: € 2087

Advertentie - Lees hieronder verder
10

Marin Wolf Ridge Pro

Land vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle part, Vehicle, Bicycle frame, Bicycle tire, Spoke, Mountain bike, Bicycle fork,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

Onze Amerikaanse collega’s lieten drie van hun meest ervaren testers op de Marin Wolf Ridge Pro rijden. En ondanks hun vaak kritische blik, waren ze het eens: dit is een speciale fiets.
Hij ziet er ook speciaal uit. Hij heeft dat typische long-low-slack uiterlijk wat tegenwoordig heel populair is, maar de achtervering doet toch anders vermoeden. De vering schuift meer – het is eigenlijk niet meer dan een demper zonder interne vering. De ontwerper van deze vering, Darrell Voss, stelt dat dit het systeem stijver maakt en er minder onderhoud aan gepleegd hoeft te worden dan bij een traditionele pivot demper. Marin stelt ook dat de fiets hierdoor meer grip en een betere pedaalslag heeft. Dat horen we vaker. Maar de testrit is fascinerend.
Op papier lijkt de Wolf Ridge een typische enduro-fiets met een flinke veerweg en grote wielen. Maar hij is een stuk efficiënter, levendig, snel en met makkelijker stuurgedrag dan de meeste 29-ers met 160mm veerweg, dus hij voelt meer aan als een fiets die je op veel terreinen wilt gebruiken. Het is ook nog eens één van de beste fietsen in deze categorie tijdens beklimmingen.
Terwijl veel 29-ers met veel veerweg voelen alsof ze aan de grond gekleefd zitten, heeft deze wat meer pit en lichtvoetigheid, waardoor je heel direct en kort over een mooie trail rijdt, in plaats van er doorheen te ploegen. De stijfheid is goed en de achtervork is kort genoeg om hem makkelijk door kombochten te sturen. De testers vonden echter wel dat de front-center afstand wat aan de korte kant was.
Het is waarschijnlijk niet een fiets voor iemand die alleen in Nederland rijdt of die alleen maar keihard wil downhillen in de Alpen, maar het is wel een goede keuze voor mensen die het comfort van een enduro-fiets zoeken, maar ook nog het rijgedrag van een XC-fiets wensen. Hij biedt simpelweg meer comfort, controle, grip en stabiliteit dan een normale XC-mountainbike. En hij klimt ook nog eens uitstekend. Marin nam een risico door een ander type trail bike te maken, maar wow, wat is deze speciaal.
Prijs: € 7.182

11

Mavic Ksyrium Pro Disc Tubeless Wielen en Banden

Bicycle wheel, Spoke, Bicycle part, Bicycle tire, Rim, Wheel, Alloy wheel, Bicycle, Tire, Vehicle,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

Waarom zijn tubeless banden en wielen nog altijd niet omarmt voor racefietsen? Twee redenen: de banden hebben vaak geen hoogwaardig rijgedrag en het monteren ervan is soms een klein helletje. Het nieuwe wiel/band systeem van Mavic heeft dat laatste probleem indrukwekkend opgelost, terwijl ze bescheiden stappen maken als het gaat om rijgedrag.
Omdat Mavic zowel de banden als de velgen produceert, zijn ze in staat om een nauwkeuriger setup te bouwen, waardoor band en velg beter op elkaar aansluiten. Ze hebben daarmee een velgbed gemaakt die een bead lock lip heeft – een soort bobbel in het velgbed die de hieldraad van de band op zijn plaats moet houden. Daarnaast gebruiken ze kevlar in de hieldraad, in plaats van het carbon wat je vaak zit in de hiel van tubeless banden. Het resultaat: Band en velg sluiten beter op elkaar aan, waardoor ze makkelijker in gebruik zijn.
Het Mavic systeem is de eerste die we op een racefiets hebben kunnen leggen en verwijderen zonder gebruik te moeten maken van bandenlichters. Daarnaast houdt die lip de band zo goed op zijn plek dat we geen compressor nodig hadden om hem op te pompen. De banden hebben een hebben een karkas van 127 tpi (het aantal nylondraden per inch) en rollen snel, terwijl ze ook een goede grip hebben. De rijkwaliteit is beter dan vorige tubeless wegbanden die we hebben geprobeerd, maar is nog altijd niet zo goed als de hoogwaardige clinchers. Als je vaak lek rijdt dan is dit systeem een goede oplossing voor je. Als je hoogwaardige rolkwaliteit wilt, wacht dan nog even af. Mavic zegt dat ze weken aan banden met een hogere tpi. Gewicht: 810 gr. (voor), 930 gr. (achter), 270 gr. (band)
Prijs: € 600

12

Pearl Izumi PI Dry kleding

Black, White, Black-and-white, Monochrome, Photography, Monochrome photography, Font, Style, Personal protective equipment,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

Waterbestendige weeftechnieken zijn één van de beste verbeteringen in technische kleding van het afgelopen decennium: Het zorgt ervoor dat rekbare kledingstukken zoals een armstuk ook water tegen kunnen houden. Afgelopen herfst introduceerde Pearl Izumi het gebruik van haar PI Dry behandeling in kledingstukken zoals arm-, knie- en beenstukken, korte en lange broeken.
Pearl Izumi stelt dat in tegenstelling tot veelgebruikte waterafstotende impregneermiddelen (DWR) die opgebracht worden na het weven van de stof, de PI Dry technologie wordt aangebracht op de individuele draden voor het weven. Dit heeft een hogere duurzaamheid tot gevolg. Waar bij veelvuldig gebruik de DWR stoffen minder worden in waterbestendigheid, blijven de stoffen met PI Dry hun eigenschappen langdurig behouden.
Wij droegen de Elite Thermal arm- en kniestukken tijdens regenachtige herfstdagen en we testten ze nog wat uitvoeriger met een tuinslang. En ze deden wat ze beloofden: Het water loopt van de stof af, zonder je huid nat te maken. Bij langdurig 'behandeling' met de tuinslang komt er uiteindelijk wel wat doorheen, maar de armstukken voelen niet zo klam en sompig aan als de onbehandelde armstukken. En ze drogen erg snel.
Pearl zegt dat de coating meer dan 100 wasbeurten blijft zitten – een claim die we hopelijk pas over een lange tijd kunnen bevestigen. Net als andere behandelde stoffen, voelt dit materiaal een beetje stug en kreukelig aan, maar daar hadden we tijdens het fietsen totaal geen last van. Er worden door PI ook koersbroeken gemaakt van dit materiaal. Prettig voor de nattere dagen.
Prijs: €34,95

Advertentie - Lees hieronder verder
13

Pinarello Dogma F10 Disk

Land vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle frame, Bicycle part, Vehicle, Bicycle tire, Spoke, Bicycle handlebar, Bicycle stem,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

Het is geen nieuws dat het gewone wielerpubliek graag op fietsen uit het profpeloton rijdt. Maar een fiets bouwen die door zowel profs als toerfietsers wordt gewaardeerd is niet eenvoudig. Met de F10 Disk bewijst Pinarello dat het wel degelijk kan. Ze bouwden een fiets die zowel de Tour kan winnen (zoals Chris Froome vorige zomer bewees op de bijna identieke velgremversie), als prettig is voor de ‘gewone’ wielrenner die op zoek is naar een directe, snelle fiets.
De F10 Disk combineert het uitstekend rijcomfort en -gedrag van zijn voorganger, de F8, met daar bovenop nog een aantal aerodynamische pluspunten. Het design en vormen van de buizen zijn geleend van de Pinarello Bolide tijdritfiets, om de lucht soepel langs het frame te leiden en waar de onderbuis zo gevormd is om de bidon uit de wind te houden. Daarop voortbordurend is de Di2 junction box verplaatst van de lompe positie onder de stuurpen naar een geïntegreerde plek in de onderbuis. Volgens Pinarello is deze fiets, ondanks het gebruik van schijfremmen en steekassen – zaken die de profs uiteindelijk ook zullen gaan gebruiken – beter bestand tegen de wind dan de F8.
De F10 zet elke watt om in een beweging naar voren en heeft een bepaalde balans en precisie in zijn rijgedrag die uitmuntend is, zowel voor de reguliere weekendrijder als de Pro Tour-renners. Hij is lekker speels, stuurt zo makkelijk door krappe, snelle bochten dat je het bijna zonder nadenken kan doen. Hij laat je heel direct en duidelijk weten wat er beneden je gebeurt. Met de tendens van steeds bredere banden gaan ze niet mee. De maximale breedte is 25 millimeter. Wat ons betreft toch echt een nadeel. Maar datzelfde directe gevoel zorgt er ook voor dat je elke lijn en bocht optimaal door komt.
Prijs: € 4.499 (Frameset)

14

Silca Pista Vloerpomp

Bicycle fork, Bicycle part, Orange, Bicycle handlebar, Metal, Wire, Bicycle accessory, Rim, Steel,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

De Pista is al een betrouwbare vloerpomp sinds de introductie in 1962. Geproduceerd door het destijds familiebedrijf Silca, had de Pista een duurzame stalen buis en een drukmeter die zijn tijd ver vooruit was met de (geclaimde) 5 procent nauwkeurigheid. Hij werd afgemaakt met een aluminium vloerplaat, een zuiger van messing en een leren sluitring.
Om het 100-jarige bestaan van Silca te vieren, heeft het bedrijf – dat tegenwoordig gevestigd is in Indianapolis – haar favoriete pomp een remake gegeven. De nieuwe Pista heeft een baanfiets-vriendelijke maximale druk van 15 bar (!) en de drukmeter zou een nauwkeurigheid hebben van ongeveer 3 procent. De duwstang schuift de buis in door middel van een zelfsmerende zuiger, waardoor hij heel soepel pompt. De pomp heeft een langere slang met aan het eind een stevig koppelstuk (die nu ook geschikt is voor een Schrader-, ofwel autoventiel), waarbij je gemakkelijk de druk weg kunt nemen voor je het koppelstuk van het ventiel afhaalt. Tot slot is de pomp afgemaakt met een handig systeem om de slang op zijn plek te houden, wanneer deze niet in gebruik is. En als hint naar de historie, is de pomp verkrijgbaar in de typische Molteni oranje kleur.
Prijs: 109,95

15

Specialized Women’s Diverge Comp

Land vehicle, Bicycle, Bicycle wheel, Bicycle frame, Bicycle part, Vehicle, Bicycle tire, Spoke, Bicycle stem, Bicycles--Equipment and supplies,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

Toen we de nieuwe Specialized Women’s Diverge Comp testten, zochten we online urenlang naar geschikte onverharde wegen. Onderweg negeerden we 'verboden in te rijden' bordjes, blind op zoek naar die mooie paden waar we deze fijne machine uit konden laten. Zelfs een bordje 'pas op voor de buizerd' hield ons niet tegen. De Diverge is ogenschijnlijk een wegfiets, maar waarom zou je enkel op asfalt blijven rijden als je met deze fiets op bijna elke ondergrond goed uit de voeten kunt?
De sleutel tot de veelzijdigheid van deze fiets: dikke 38 mm-banden (met een vrije ruimte tot 42 mm) en andere hobbel-dempende functies zoals de Future Shock-veer in de stuurbuis met 20 mm veerweg.
De Women's Diverge heeft vrouwvriendelijke contactpunten (zadel, smaller en compact stuur, kortere crankarmen) maar de geometrie is hetzelfde als bij de unisex-modellen. Het frame heeft een lagere trapas, een vlakke balhoofdhoek en kortere liggende achtervorken vergeleken met het vorige model, en het rijgedrag voelde stabiel en voorspelbaar aan, zelfs als het terrein dat niet was. Toen de ondergrond nog ruiger werd, boden de hydraulische schijfremmen betrouwbare controle. De fiets reed sneller dan we hadden verwacht: het 48/32 crankstel en de 11-32 cassette lieten ons op steile hellingen een mooi ritme houden en de voorvering hield de banden op de weg gelijmd. Aanvallen in de afdaling dus!
Bevestigingspunten voor spatborden en bagagedragers maken de Diverge echt klaar voor avontuur - en hadden we al gezegd dat je er 650B-wielen met 47 mm-banden in kunt zetten en een dropper-zadelpen kunt toevoegen? Hoe je deze fiets ook opbouwt, je zult waarschijnlijk ergens diep in de bossen uitkomen. Dus neem wat extra repen mee. En vergeet de tekentang niet.
Prijs: € 2.999

Advertentie - Lees hieronder verder
16

Stages Dash fietscomputer

Electronic device, Technology, Electronics, Gadget, Audio equipment, Font, Mobile phone,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

Stages is vooral bekend vanwege de betaalbare powermeters die ze maken en de eerste fietscomputer die ze op de markt brengen, de Dash, is een gebruiksvriendelijke toegangspoort tot het trainen met een powermeter. Display-opties zoals ‘huidige ronde’ en ‘volgende ronde’ laten zien welke interval je zou moeten doen. Hij heeft ook instelbare velden, een lange accu-levensduur, koppelingsmogelijkheden met je smartphone voor notificaties van berichten en telefoontjes en eenvoudige route-opties.
De Dash is gekoppeld aan Link, de eigen trainingssoftware van Stages. De gratis versie van Link is vrij eenvoudig, vooral een portal om je bestanden te exporteren naar andere platformen zoals Strava of TrainingPeaks. Als je geen account hebt bij één van de deze third-party apps, kan je voor 20 dollar per maand een Premium-account nemen bij Link, om zo handmatig je trainingen te bewerken. Een Premium-account biedt je ook mooie grafieken om je conditie te peilen, alsmede een groot aantal voorgeprogrammeerde trainingsprogramma’s. We ondervonden nog een aantal kleine bugs, zoals instabiele synchronisatie, maar als je specifiek naar een bepaald doel toewerkt, bieden Dash en Link je een goede doe-het-zelf trainingsmodule.
Prijs: € 299

17

Trek Émonda SLR 9 Disc, Project One

Land vehicle, Bicycle, Bicycle frame, Bicycle wheel, Bicycle part, Vehicle, Bicycle tire, Spoke, Bicycle stem, Bicycle drivetrain part,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

Met slechts 665 gram voor een 56cm frame, is de tweede generatie van de Émonda SLR – de allroundfiets van Trek – één van de lichtste carbonframes in de wereld.
Bij het ontwerpen van de fiets analyseerden ingenieurs honderden buisvorm-variaties, wanddikten en carbon lay-ups, en begonnen ze te slijpen op plaatsen waar ze gewicht konden verliezen ten opzichte van de toch al vederlichte eerste generatie Émonda. Maar ze hebben ook details toegevoegd om tot de uitgebalanceerde rijeigenschappen te komen waar ze naar op zoek waren.
Het eindresultaat is verbluffend. De Émonda SLR 9 is één van de beste fietsen die onze Amerikaanse collega’s hebben getest. Het frame biedt ruimte voor maximaal 30 mm banden en een comfort dat onverwacht is bij dit gewicht. Hij is nooit nerveus of onhandelbaar. Hij sprint als een droom, en op beklimmingen stuwt hij je met ongelooflijke efficiëntie omhoog. Maar wat het meest in het oog springt, is hoe goed hij daalt. Tijdens één van onze eerste ritjes op de Émonda, daalden we over een hobbelige weg die bezaaid was met breuklijnen en beperkte zichtlijnen. We waren de fiets nog steeds aan het uitproberen en reden dus voorzichtig. Toen we beneden kwamen, bleek dat we ruim boven de 80 kilometer per uur hadden gereden. En dat terwijl het aanvoelde als minder dan 60. Als een fiets die zo licht is, ook nog zo goed en snel daalt, dan weet je dat hij speciaal is. De nieuwe Émonda heeft mogelijk de lat opnieuw gelegd voor de verhouding tussen gewicht en rijkwaliteit.
Prijs: € 9.999

Mocht de prijs van deze Project One uitvoering je iets te gek zijn, de Émonda wordt in meerdere uitvoeringen gemaakt. Wij testten al eerder op Nederlandse bodem de SLR 8 Disc versie.

18

Katusha Wielerkleding

Cycling shorts, Clothing, Sportswear, Pink, Personal protective equipment, Tights, Shorts, Wetsuit,
FOTO: JONATHAN PUSHNIK

Velen van ons kennen de wielelploeg Katusha-Alpecin. Toch weten maar weinig mensen wat voor bedrijf Katusha is. 'Een Russische investeringsmaatschappij' zo is vaak de eerste reactie. Maar niet is minder waar. Het is een Zwitsers kledingmerk dat zich specifiek richt op de wielersport. En dat doen ze potverdikkeme goed. Want die broek... Dat is een pareltje.
Katusha vertikt het om lange broeken te maken en om dikke winterjacks in het assortiment op te nemen. De winterbroek (in Nederland ook heerlijk geschikt voor koele herfst- en lentedagen) is aan de binnenzijde voorzien van fleece en komt met warme beenstukken. Deze beenstukken lijken van een soort gebreid materiaal en ogen in eerste instantie niet zo warm. Toch isoleren ze lekker voor de koudere dagen. Een heerlijk zeem en een, dat zeggen we niet heel vaak, perfect zittend bovenstuk. Het is warm, zit precies zoals het moet en doet zijn werk.
Bovenkleding voor de winter bestaat uit een thermoshirt met windstopper romp en een geborsteld lycra jack. Voor de armen soms wat te fris, waardoor een extra armstuk onder de kleding niet misstaat. Maar de pasvorm is top (let op, het is gesneden op dunne mensen, dus houdt daar rekening mee bij het aanschaffen.)
Alleen jammer dat bijna niemand weet dat Katusha kleding maakt...
Prijs: € 170

Tekst: Bicycling Test Team
Foto: Jonathan Pushnik

Meer van Bicycling
 
preview for Wat is een...?

Accessoires

a person riding a bike

Onze favoriete wielsets voor de racefiets

fiets ophangsysteem

De beste fietsophangsystemen voor je racefiets

gravelbike met bikepackingtassen
Bicycling + Ortlieb

Deze Ortlieb tassen kan je testen bij Velo Valley!

cadex tubeless banden

Onze favoriete tubeless racefiets banden

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder